Hearts Of Iron 2
Klart man kan leva ifred men vem vill det... Muahhahaha.
Sovjet Maj 1941.
Läget är oroligt och nervöst, tyska spaningspatruller gör allt oftare och mer fräckare kränkningar av vårt Rodina, samma sak med deras flygmaskiner. Men vår store ledare kamrat Stalin har gett order om att inga provokationer får besvaras eller ens publiceras i Pravda, istället har han gett order om att kraftsamla Röda armén ett bra stycke in i Moderlandet det är tråmgt minst 15 divisioner per provins, men stämmningen ibland soldaterna är bra och det är mycket sång runtom lägereldarna, våren är här.
Sovjet Maj 1941.
Läget är oroligt och nervöst, tyska spaningspatruller gör allt oftare och mer fräckare kränkningar av vårt Rodina, samma sak med deras flygmaskiner. Men vår store ledare kamrat Stalin har gett order om att inga provokationer får besvaras eller ens publiceras i Pravda, istället har han gett order om att kraftsamla Röda armén ett bra stycke in i Moderlandet det är tråmgt minst 15 divisioner per provins, men stämmningen ibland soldaterna är bra och det är mycket sång runtom lägereldarna, våren är här.
Sant, iofs.
Spelet handlar ju trots allt om krig.
Mest nyfiken på vilken sorts ministrar man får och liknande.
Man kan få Kerenskij som statschef i sovjet om man bumpar upp demokratin till max vet jag från ett gammalt parti jag körde.
Och jag undrar vilka de historiska prejudikaten är för de ledare som t.ex. Transural Republik får när man gör dem som axelmarionett. De får ju en kung bland annat, trots titeln Republik.
Spelet handlar ju trots allt om krig.
Mest nyfiken på vilken sorts ministrar man får och liknande.
Man kan få Kerenskij som statschef i sovjet om man bumpar upp demokratin till max vet jag från ett gammalt parti jag körde.
Och jag undrar vilka de historiska prejudikaten är för de ledare som t.ex. Transural Republik får när man gör dem som axelmarionett. De får ju en kung bland annat, trots titeln Republik.
Ny Patch, hatar när den kommer mitt under ett spel, men man skall inte klaga för mycket.
Juni 1943 Russia
Allt är lugnt Tysken har inte anfallit än, Kamrat Stalin verkar får rätt och våra fosterlandsförsvarares styrka och moral är hög (moral 70)
Våta pansararmeer är så gott som klara och kommer inte Hitler till oss så kommer vi till han.
Juni 1943 Russia
Allt är lugnt Tysken har inte anfallit än, Kamrat Stalin verkar får rätt och våra fosterlandsförsvarares styrka och moral är hög (moral 70)
Våta pansararmeer är så gott som klara och kommer inte Hitler till oss så kommer vi till han.
Fick spelet med posten i morse, och har under dagen försökt sätta mig in i "the basics", men än
så läge är allt bara ett virrvarv av information! Nog för att jag är duktig på engelska, men en
svensk manual skulle underlätta. Jag har dock gett mig fan på att förstå och behärska spelet!
Jag är dock lite besviken på de tutorials spelet innehåller - som bara skrapar lite på ytan.
Jag såg att någon nämnt det tidigare - jag har råkat ut för att spelet kraschar och stängs ner
tillbaka till skrivbordet. Vad beror det på och går det att lösa? Jag har installerat patch 1,3a (som
väll är den senaste patchen, eller?)
Om man vill spela en omgång lägre än till Dec 47, hörde jag att det gick att ordna. Men var och hur?
Är det möjligt att starta en omgång med bara neutrala länder, utan allianser och handelsavtal? Eller
själv bestämma vilka länder som ska klia varandras ryggar, resp ligga i krig med varandra. Att själv
ändra politiska klimat i länder etc? Eller är det bara möjligt att börja 1936(7?) med redan inställda
allianser m.m?
Finns det några bra fansites till spelet? Tips gärna om någon svensk hemsida bland annat. Och finns
det möjligen någon nybörjarguide som förklarar grunderna, utöver vad manualen gör?
... just nu kan inget land annat än sjunka till botten med mig som styrman!
så läge är allt bara ett virrvarv av information! Nog för att jag är duktig på engelska, men en
svensk manual skulle underlätta. Jag har dock gett mig fan på att förstå och behärska spelet!
Jag är dock lite besviken på de tutorials spelet innehåller - som bara skrapar lite på ytan.
Jag såg att någon nämnt det tidigare - jag har råkat ut för att spelet kraschar och stängs ner
tillbaka till skrivbordet. Vad beror det på och går det att lösa? Jag har installerat patch 1,3a (som
väll är den senaste patchen, eller?)
Om man vill spela en omgång lägre än till Dec 47, hörde jag att det gick att ordna. Men var och hur?
Är det möjligt att starta en omgång med bara neutrala länder, utan allianser och handelsavtal? Eller
själv bestämma vilka länder som ska klia varandras ryggar, resp ligga i krig med varandra. Att själv
ändra politiska klimat i länder etc? Eller är det bara möjligt att börja 1936(7?) med redan inställda
allianser m.m?
Finns det några bra fansites till spelet? Tips gärna om någon svensk hemsida bland annat. Och finns
det möjligen någon nybörjarguide som förklarar grunderna, utöver vad manualen gör?
... just nu kan inget land annat än sjunka till botten med mig som styrman!
LuNk4n:
Jag tycker att du ska börja spela som Sverige eller Schweiz eller liknande neutralt land för att sätta dig in i spelets grunder, och sedan kan det kanske vara bra att spela som ett mindre, krigförande land som exempelvis Ungern. Då får du lite action, men behöver samtidigt inte ta det övergripande ansvaret själv. Dessutom tror jag att man som Ungern kan hoppa av Axeln och ansluta sig till Sovjet om de skulle invadera dig. Ett annat alternativ är att spela något av de små stridsscenarioerna. Det viktigaste är att inte tappa tålamodet, för om du bara fortsätter att arbeta dig upppåt och lära di mer, så kommer du att lära dig spelet tillslut.
Jag tycker att du ska börja spela som Sverige eller Schweiz eller liknande neutralt land för att sätta dig in i spelets grunder, och sedan kan det kanske vara bra att spela som ett mindre, krigförande land som exempelvis Ungern. Då får du lite action, men behöver samtidigt inte ta det övergripande ansvaret själv. Dessutom tror jag att man som Ungern kan hoppa av Axeln och ansluta sig till Sovjet om de skulle invadera dig. Ett annat alternativ är att spela något av de små stridsscenarioerna. Det viktigaste är att inte tappa tålamodet, för om du bara fortsätter att arbeta dig upppåt och lära di mer, så kommer du att lära dig spelet tillslut.
Nu har jag kommit in lite mer i spelet, och har de här två dagarna läst igenom hela
manualen, och jag måste säga att den är mycket välgjord, och är verkligen till hjälp.
Jag har dock inte hittat svar på hur en bra armé ska vara uppbyggd. Låt säga att
vi har en Field-Marshal (som kan kontrollera 12 divisioner utan att straffas för stacking)
vilka divisioner och brigader bör vara delaktiga, för att få en så slagkraftig och effektiv
armé som möjligt?
Jag läste också att om en högre officer har en HQ-division under sitt befäl fördubblar han
sin kapacitet, och kan leda det dubbla antalet divisioner. Det skulle betyda att en Field-
Marshal skulle kunna leda en armé med 24 divisioner innan drabbas av stacking penalty.
Han skulle således kunna leda 24 divisioner och 24 brigader. Har ni någon erfarenhet av
detta? Stämmer det att han skulle kunna leda så många?
Enligt manualen gäller följande innan straff delas ut:
Field-Marshal - 12 Divisioner ... (Med HQ skulle det bli 24 Divisioner)
General - 9 divisioner ... (Med HQ skulle det bli 18 Divisioner)
Lt. General - 3 Divisioner ... (Med HQ skulle det bli 6 Divisioner)
Maj. General - 1 Division ... (Med HQ skulle det bli 2 Divisioner)
Sedan skulle jag hemskt gärna vilja veta hur man gör för att spela längre än till
December 1947? - som någon sa att det gick att göra!
manualen, och jag måste säga att den är mycket välgjord, och är verkligen till hjälp.
Jag har dock inte hittat svar på hur en bra armé ska vara uppbyggd. Låt säga att
vi har en Field-Marshal (som kan kontrollera 12 divisioner utan att straffas för stacking)
vilka divisioner och brigader bör vara delaktiga, för att få en så slagkraftig och effektiv
armé som möjligt?
Jag läste också att om en högre officer har en HQ-division under sitt befäl fördubblar han
sin kapacitet, och kan leda det dubbla antalet divisioner. Det skulle betyda att en Field-
Marshal skulle kunna leda en armé med 24 divisioner innan drabbas av stacking penalty.
Han skulle således kunna leda 24 divisioner och 24 brigader. Har ni någon erfarenhet av
detta? Stämmer det att han skulle kunna leda så många?
Enligt manualen gäller följande innan straff delas ut:
Field-Marshal - 12 Divisioner ... (Med HQ skulle det bli 24 Divisioner)
General - 9 divisioner ... (Med HQ skulle det bli 18 Divisioner)
Lt. General - 3 Divisioner ... (Med HQ skulle det bli 6 Divisioner)
Maj. General - 1 Division ... (Med HQ skulle det bli 2 Divisioner)
Sedan skulle jag hemskt gärna vilja veta hur man gör för att spela längre än till
December 1947? - som någon sa att det gick att göra!
Jag antar att det var jag som skrev att man kunde fortsätta längre fram i tiden, så jag får väl slänga upp en version av no_time_limit patchen. Den borde fungera, men jag tror inte att jag prövat den själv. Se här för mer information.
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Ett land som jag tror kan vara bra att starta med är Republiken Spanien, man har rätt lugn början, sen drar striderna igång i ett makligt tempo!
Sverige är ju rätt trevligt att köra som med, men det händer sällan nått
Annars är Frankrike en favorit, man har gott om tid på sig, och sen kommer kriget garanterat.
/Robert Sköld
Sverige är ju rätt trevligt att köra som med, men det händer sällan nått
Annars är Frankrike en favorit, man har gott om tid på sig, och sen kommer kriget garanterat.
/Robert Sköld
Jag valde att börja spela som USA, och har kommit en bit - Tyskland har precis tågat in i Österrike.
Jag har kommit på hur "ekonomin", producering och forskning fungerar. Så nu har jag gått över till
stridskrafterna. Och frågan ovan kvarstår - hur en bra arméenhet ska vara uppbyggd? Hur ser era ut?
Så här ser en av mina armér ut just nu, under ledning av en General:
1 HQ Division
1 Inf. Division, med "Artelleri" Brigade
1 Inf. Division, med "Anti Tank" Brigade
1 Inf. Division, med "Engineer" Brigade
1 Inf. Division, med "Anti Air" Brigade
1 Light Armored Division, med "Heavy Armored" Brigade
3 Armored Divisions, alla med "Heavy Armored" Brigade
= 9 Divisioner, under Generalens ledning. (Ingen "stacking penalty" med andra ord)
Är detta en effektiv och slagkraftig armé?
Jag har naturligtvis andra strukturer också, men med liknande utformning. Frågan är om
jag har tänkt rätt i sammansättningen av Divisioner och Brigader?
[Ännu en fråga:]
Skyddar en "Anti Air"-Brigad, som ingår in division, hela armén om de befinner sig i samma provins?
Min utrikesminister, Cordell Hull, har en del Traits (bonus/straff) som jag undrar över. Bland annat står det:
Offer Alliance -50(100)
Join Alliance -15(-30) ...
Vad betyder detta? Att det är $15 billigare att gå med i en allians än vanligt, eller? Och vad betyder de inom parantes?
Finns det någon väldigt duktig "Hearts of Iron"-spelare som kan svara på frågorna? Evigt tacksam för det! Man vill ju inte
dra ut i strid mot japanen med illa uppbyggda arméer...
...Och tusen tack Ferocius för länken!
Jag har kommit på hur "ekonomin", producering och forskning fungerar. Så nu har jag gått över till
stridskrafterna. Och frågan ovan kvarstår - hur en bra arméenhet ska vara uppbyggd? Hur ser era ut?
Så här ser en av mina armér ut just nu, under ledning av en General:
1 HQ Division
1 Inf. Division, med "Artelleri" Brigade
1 Inf. Division, med "Anti Tank" Brigade
1 Inf. Division, med "Engineer" Brigade
1 Inf. Division, med "Anti Air" Brigade
1 Light Armored Division, med "Heavy Armored" Brigade
3 Armored Divisions, alla med "Heavy Armored" Brigade
= 9 Divisioner, under Generalens ledning. (Ingen "stacking penalty" med andra ord)
Är detta en effektiv och slagkraftig armé?
Jag har naturligtvis andra strukturer också, men med liknande utformning. Frågan är om
jag har tänkt rätt i sammansättningen av Divisioner och Brigader?
Skyddar en "Anti Air"-Brigad, som ingår in division, hela armén om de befinner sig i samma provins?
Min utrikesminister, Cordell Hull, har en del Traits (bonus/straff) som jag undrar över. Bland annat står det:
Offer Alliance -50(100)
Vad betyder detta? Att det är $15 billigare att gå med i en allians än vanligt, eller? Och vad betyder de inom parantes?
Finns det någon väldigt duktig "Hearts of Iron"-spelare som kan svara på frågorna? Evigt tacksam för det! Man vill ju inte
Jag har sällan större stacks än 3 divisioner. -Det ger ökad valfrihet och rörlighet på exempelvis östfronten utan att hela tiden behöva splittra och omorganisera stora stackar.LuNk4n skrev:Jag valde att börja spela som USA, och har kommit en bit - Tyskland har precis tågat in i Österrike.
Offer Alliance -50(100)
![]()
En brigad tillför bara bonus till den division till vilken den är knuten. Dvs en LV-brig ger bara ökat skydd till den division till vilken den är knuten - men LV-brigaden ger skada till de anfallande flygenheterna och ger på så sätt skydd åt hela stacken på längre sikt!
Angående Ministerns trait så har du antagit helt rätt - dvs det blir billigare att försöka gå med i en allians.
Dessutom - du behöver inte ha ett HQ i stacken för att få bonus. Det räcker med att ett aktivt HQ finns i samma eller i en angränsande provins.
/Albert