Nu hade det inte deklarerats att dramadokumentären skulle vara "underhållande" men "partisk", tvärtom. Om man i sin presentation på hemsidan kallar Sixten Svensson för "historiker och snapphaneexpert" så kopplar i alla fall inte jag den informationen till tanken att "här kommer det partisk herre med hårt skruvade teser som jag inte bör tro på."Magnus Lindström skrev:sen när var svt opartiskt? Självklart kan det vara farligt att visa okunnigt folk sånnt här men kan man lite så var den ju rätt underhållande.
När det sedan gäller dansk-norska härjningar så menar jag nog att de borde ha tagits upp. Gustav II Adolfs härjning i Skåne 1612, som det gjordes stort nummer av, föregicks bara någon vecka tidigare av en motsvarande dansk härjning i Småland då Växjö och 200 gårdar i omkringliggande socknar brändes. Hur ska Gustav II Adolfs agerande kunna ges rätt belysning om det inte nämns? Ju mer man i ett sådant program tar upp motsidans härjningar i Sverige under samma tid, desto mer man tar upp krigföringens natur ute i Europa och desto mer man belyser dåtidens folkrättstänkares åsikter i sådana frågor - ju mer tydliga blir förhållandena i norra Skåne sedda i ett vidare perspektiv och ju mer förstår tittaren mekanismerna bakom. Att bara framställa Gustav II Adolf som en slags bisarr best ger ju absolut ingenting av historisk förståelse.