"Apocalypto" Mel Gibson gör det igen:(

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 3 april 2007, 11:18

Mayafolket finns kvar idag, de har aldrig dött ut utan räknar runt 4 milj människor. Vad som är tveksamt är huruvida den klassiska stadstatskulturen fortfarande fanns då spanjorerna anlände. Nåväl, ska se filmen snart och ska inte döma den på förhand

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 3 april 2007, 13:14

Freud skrev:Såg just filmen, ger den 3+. Snyggt filmad, intensiv och blodig. Jag förstår inte riktigt varför ni hängt upp er på 900-talet? Jag är ingen expert på mayariket......men visst fanns det väl olika mayastammar kvar ändå fram till slutet av 1600-talet. Första kontakten med spanjorerna var i början av 1500-talet, vad i filmer säger att det inte skulle kunna utspela sig just då, i början av 1500-talet?
Det som talar för att filmen utspelas under 900-talet är den kris som sveper in genom mayariket och snart leder till dess totala kollaps. Det finns inget i filmen som säger att den ska utspelas runt 900-talet men om den utspelar sig runt tiden kring 1500-talet är det plötsligt ingenting som stämmer med verkligheten. Mayaindianerna hade sedan länge övergett sina cermoniella platser och ännu viktigare; de fungerade knappast som en politisk enhet. Spanjorerna hade dock väldigt svårt att lägga de många olika mayastammarna under sina fötter.

Jag gillade första halvan av filmen väldigt mycket. Kusligt realistiska actionscener men flykten i djungeln påminner mest om Rambo eller någon annan billig 80-talsaction.
Jag ger den 3 av 5.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 22 april 2007, 16:22

Såg filmen igår och blev positivt överraskad. Den är snyggt gjord och filmad utan att fläska på med överdrivna dataanimationer, de för mig totalt okända skådespelarna gör mycket bra rolltolkningar och även om handlingen inte känns helt originell slipper man iallafall tröttsamma klichéer. Jag kanske får äta upp det här senare, men återskapandet av Mayasamhället kändes trovärdigt och autentiskt, om vi nu tänker oss att filmen skulle kunna utspela sig före 900-talet (Européerna i slutet kan man ju näst intill ignorera eftersom de knappast tillför handlingen något). Jag ser gärna att Mel fortsätter på den här vägen

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 22 april 2007, 16:29

Djinghis Khan skrev:Den är snyggt gjord och filmad utan att fläska på med överdrivna dataanimationer, de för mig totalt okända skådespelarna gör mycket bra rolltolkningar och även om handlingen inte känns helt originell slipper man iallafall tröttsamma klichéer.
Slipper tröttsamma klichéer?

Hur orginell är följande handling?

Första fem minutrarna- människor lever lyckliga
Därefter - De onda kommer och besegrar allt och alla
Och sen - klimax i ondhet med avhuggna huvuden och blod som flyter.
Därefter - snabb vändning i filmen

sen klicheer på slutet också :)

edit: spoiler borttagna
Senast redigerad av 1 Wooster, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 22 april 2007, 16:42

Posta inte spoilers!

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 22 april 2007, 16:47

Nej som jag sa, handlingen känns inte alltför originell. Men i utförandet och i de enskilda händelserna hittar jag inte många av de klichéer som så lätt skulle kunna ha tagits med.

SPOILER

Sedan håller jag inte med om att slutet skulle vara lyckligt, tvärtom är det mycket öppet och t.o.m. illavarslande. Huvudpersonen plus familj står ju helt utblottade, alla deras vänner och släktingar har slaktats eller tagits som slavar och plötsligt dyker det upp en massa konstiga främlingar som vi i efterhand vet vad de var ute efter...

Filmens handlingsmönster följer ju en klassisk modell och med tanke på genren har jag svårt att se hur man skulle kunna gjort det så mycket annorlunda (alltså i stora drag - "hjälten" som sätts på prov och besegrar sina antagonister).

Skriv svar