Sträckläsningsböcker

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
larsleo
Medlem

Inlägg av larsleo » 18 februari 2006, 13:15

Belisarius skrev:Kom på två skönlitterära serier till

William Gibson: Neuromancer - Count Zero - Mona Lisa Overdrive

Människor så korrupta och intigrerande att allt bleknar i jämförelse.

Åhh.. alla scifi/cyberpunk kan ju slänga sig i väggen jämnfört med Gibson's böcker.. det var väl mer eller mindre han som uppfan genren??

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 18 februari 2006, 16:31

Torbjörn J skrev:
Lasse skrev:Ragnarök av Wallin och Hillblad.
Finns denna att få tag på? Förutom hos en del förlag jag drar mig för att ge pengar...

Tillägg: Tror jag sett boken diskuteras i en annan tråd så jag får fiska lite...

Dyker upp på tradera med jämna mellanrum, dock nytrycket, den ifrån "en del förlag jag inte vill ge pengar". DOck rekomenderas boken :)

Användarvisningsbild
Braf
Medlem

Inlägg av Braf » 7 mars 2006, 22:38

Personlig favorit: Färingasagan. Kommer ej ihåg författaren. Vikingaroman som liknar Röde Orm, med rå humor, krälek, intriger, mod och en massa skallklyvande. En fruktansvärt bra bok.

Sen har vi ju Sven Hassel också. Om hans romaner har någon historisk anknytning överhuvudtaget känns tveksamt, men man sitter ändå och läser dem långt in på natten.

Fånge hos Mau Tse Tung av Dries van Collie. En katolsk präst berättar om sitt liv som politisk fånge i ett kinesiskt koncentrationsläger. Boken är skrivet på ett sällsynt, ickehatande sätt. En rå beskrivning av ett hyllat system.

En sista bok: Jag trodde på Stalin av Björn Hallström. En f.d. kommunist berättar om sitt liv som just kommunist.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 7 mars 2006, 23:15

larsleo skrev:
Belisarius skrev:Kom på två skönlitterära serier till

William Gibson: Neuromancer - Count Zero - Mona Lisa Overdrive

Människor så korrupta och intigrerande att allt bleknar i jämförelse.

Åhh.. alla scifi/cyberpunk kan ju slänga sig i väggen jämnfört med Gibson's böcker.. det var väl mer eller mindre han som uppfan genren??
Absolut. Jag läste dem första gången i mitten på 90-t, före Internet som vi känner det idag. Läste dem igen förra året och det är skrämmande hur mycket mer kopplingar man gör mellan det Gibson beskriver och vardagsföreteelser idag. Han är synsk!

Skriv svar