Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
-
Mr x
- Medlem
B Hellqvist skrev:Mr x skrev:
Tack för länken Tobbe
Intressant artikel om hur vissa på kvälls pressen resoner om Tredje Riket
Nils Schwartz är en gammal halvkommunist som i fallet med Voss bok är helt ute och cyklar. Men det förstås - för vänsterns banerförare kan det inte varit något annat än rabiat nazism som fick Waffen-SS-soldaterna att ta till vapen.
Nils:
Du som har läst boken:Johann Voss Soldat i Waffen
Anser du att det är lögner och bortförklaringar som beskriver en soldat i Tyska armen under kriget?Som en viss kommunist Herr Nils säger?
-
B Hellqvist
- Redaktör emeritus
-
Kontakt:
Mr x skrev:
Du som har läst boken:Johann Voss Soldat i Waffen
Anser du att det är lögner och bortförklaringar som beskriver en soldat i Tyska armen under kriget?Som en viss kommunist Herr Nils säger?
Jag har läst boken, och vet även vad författaren heter egentligen. Jag har för avsikt att ta kontakt med honom framöver gällande några detaljer (har hans emailadress). Vad tycker jag om boken? Med kännedom om memoarer skrivna av veteraner på både den allierade och den tyska sidan, fann jag väldigt lite som verkade suspekt. Att han inte kände till Förintelsen kan jag acceptera - han befann sig nästan 2000 km från dödslägren. Vidare så var kampen mot kommunismen något som faktiskt var lättare för många att ta till sig, än idén om något 1000-årsrike. Man ska inte begå misstaget att tro att bara för att Voss verkar vara en schysst kille i en division som inte hade några krigsförbrytelser på sitt samvete. Det är värt att notera att några av de forna SS-soldaterna t.o.m. är hedersmedlemmar i veteranorganisationerna för de amerikanska divisioner de slogs mot. Voss bok är ingen äreräddning (den som tror att Voss bok beskriver W-SS i stort saknar i så fall den mest rudimentära läsförståelsen), och Schwartz vet inte vad han pratar om.
-
Mr x
- Medlem
B Hellqvist:Tack
Har precis mejlat till nils.schwartz för att ställa några enkla frågor MEN hans mejl adress funkar inte?Är det fler som har samma problem som mig?
Ursäkta om jag spårar ur lite i tråden sorry hoppas att Ni har översende
-
B Hellqvist
- Redaktör emeritus
-
Kontakt:
Mr x skrev:B Hellqvist:Tack
Har precis mejlat till nils.schwartz för att ställa några enkla frågor MEN hans mejl adress funkar inte?Är det fler som har samma problem som mig?
Ursäkta om jag spårar ur lite i tråden sorry hoppas att Ni har översende
Jag har också mailat Schwartz, och fick ett automatiskt besked om att mailet inte kunde levereras, men att man skulle försöka några dagar till.
-
Daniel L
- Medlem
Nils Schwartz skrev:Ändå finns det tyskar som fortfarande framhärdar i sin oskuld. Samtidigt med den andra boken ger Historiska media ut pseudonymen Johann Voss Soldat i Waffen-SS. Ett ögonvittne berättar. Författaren sägs ha skrivit boken i amerikanskt fångläger i Frankrike, 21 år gammal. Den svenska översättningen följer dock den amerikanska utgåvan, utgiven först 2002.
Schwartz skriver att det fortfarande finns de som "framhärdar i sin oskuld". Som ett exempel att det
fortfarande finns dessa människor tar han upp en bok som skrevs 1945-1946. Logik?
mvh/ Daniel
-
Mr x
- Medlem
Nedan finnre Ni svar på några mycket enkla frågor/påstående som jag ställde till expressen Frågorna gällde de ev brott som begicks av Röda armen/Alierade och boken som enligt honom var fullt med lögner etc.
Jaha. Och vem var det som startade kriget? Och vem genomdrev Förintelsen?
Hälsningar
Nils
-
B Hellqvist
- Redaktör emeritus
-
Kontakt:
Mr x skrev:Nedan finnre Ni svar på några mycket enkla frågor/påstående som jag ställde till expressen Frågorna gällde de ev brott som begicks av Röda armen/Alierade och boken som enligt honom var fullt med lögner etc.
Hälsningar
Nils
Jag fick också ett svar, men befinner mig i en diskussion, så jag ber att få återkomma.
-
Martin Tunström
- Medlem
-
Kontakt:
av Martin Tunström » 10 augusti 2004, 16:30
Hälsningar
Nils
Vad menar han med det? Menar han att Förintelsen och krigsförklaringen 39 på något sätt skulle ursäkta de kriminela gärningar de allierade och Sovjet gjorde sig skyldiga till? Synd att vi aldrig startade en tidning som Henrik Edwards föreslog för 2 år sedan. Skulle vara intressant att ha en nättidning där man granskar artiklar (Men även dokumentärer som sänds i tv) från massmedia som skriver kring ämnet Andra världskriget. Peka på fel, brister osv. i deras artiklar. Skriva längre artiklar kring aktuella händelser som Sexpressen och Aftonblaskan bara skriver notiser om. Skulle få upp allmänbildningen i landet och kanske kvalitén på svenska artiklar.
/Martin
-
Perra
- Medlem
Låter som en bra idé, om det går att genomföra. Finns inget som reatr mig mer än journalister som skriver massor man inte håller med om, och sedan går det inte att bemöta det på ett vettigt sätt. När de dessutom svarar så urbota korkat som den här gjort, blir man ju helt bestört över att de alls får skriva om sådant.
-
Mr x
- Medlem
Martin Tunström skrev:Jaha. Och vem var det som startade kriget? Och vem genomdrev Förintelsen?
Hälsningar
Nils
Vad menar han med det? Menar han att Förintelsen och krigsförklaringen 39 på något sätt skulle ursäkta de kriminela gärningar de allierade och Sovjet gjorde sig skyldiga till? Synd att vi aldrig startade en tidning som Henrik Edwards föreslog för 2 år sedan. Skulle vara intressant att ha en nättidning där man granskar artiklar (Men även dokumentärer som sänds i tv) från massmedia som skriver kring ämnet Andra världskriget. Peka på fel, brister osv. i deras artiklar. Skriva längre artiklar kring aktuella händelser som Sexpressen och Aftonblaskan bara skriver notiser om. Skulle få upp allmänbildningen i landet och kanske kvalitén på svenska artiklar.
/Martin
Mejlade tillbaka med ungefär de som du(Martin) skrev och fick följande svar från expressen:
Jag har inte uttalat mig om de allierade. Men vilka brott de än må ha begått, så ursäktar det väl inte tyskarnas? Jag begriper uppriktigt sagt inte hur människor tänker. Nog sagt. Hälsningar Nils
Jag trodde att journalister skulle vara objektiva men i detta fall verkar det inte vara så.....
-
Perra
- Medlem
Vem f_n har påstått att det ursäktar tyskarnas handlingar!? Men för den skull kan man väl tycka att de allierades ( sovjet synnerligen inkluderat )också är ohyggliga.
Vad är felet med karln!
-
Mr x
- Medlem
Perra skrev:Vem f_n har påstått att det ursäktar tyskarnas handlingar!? Men för den skull kan man väl tycka att de allierades ( sovjet synnerligen inkluderat )också är ohyggliga.
Vad är felet med karln!
Frågar du mig?
I så fall så är svaret nej, de frågor jag ställde tillbaka var angående boken och några påstående som han skrev i artikeln
-
Perra
- Medlem
Det var en retorisk fråga

. Blir bara lite lätt irriterad ibland.
-
Mr x
- Medlem
Perra skrev:Det var en retorisk fråga

. Blir bara lite lätt irriterad ibland.
ok
Jag kan säga att rätt så trött på Nils som inte vill besvara mina frågor