We Were Soldiers

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 31 augusti 2003, 23:57

Leonidas skrev:Men det är en stereotyp som skapats av Hollywood. Jag har sett fakta på antalet narkomaner och svarta. Det knarkades eller söps inte mer under Vietnamkriget än i andra krig. De svarta amerikanska soldaternas mängd
översteg inte befolkningssammansättningen i USA.

Jag har frågat Marcus om de här siffrorna och var man kan få tag på dem. Så vi får se.
1965 var nära en fjärdedel av de amerikaner som dött i strid svarta. 1972 hade den siffran sjunkit till 7,6 %. USA drog helt enkelt bort de svarta från frontlinjerna vartefter protesterna och kravallerna ökade hemmavid.
Svarta och latinamerikaner utgjorde också en oproportionerligt stor andel av de infanteriförband som sattes in i farliga "search & destroy"-uppdrag, depåsvinens färg var dock till större andel degvit. "Niggers on the frontline" sammanfattar kort sagt vad "Hollywoodmyten" går ut på.

Antalet amerikanska desertörer under Vietnamkriget var tre gånger fler än under Koreakriget, 20% av personalen var beroende av heroin.. Det var helt enkelt värre i Vietnam än i andra krig.

(mina källor: Jonathan Neale, "The American War" s. 87, 125-126
Gabriel Kolko "Century of War" s.429-430)

Användarvisningsbild
Kapitän zur See
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 22 juni 2003, 23:30
Ort: Sverige

Inlägg av Kapitän zur See » 5 september 2003, 19:49

Tyska eller finska krigsfilmer ska det vara.

Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

Inlägg av Panzerfaust » 5 september 2003, 19:57

Heroes In The Snow skrev:Tyska eller finska krigsfilmer ska det vara.
Finns dock inte alt för många sådana om vietnamkriget.

/Jonathan

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 september 2003, 13:54

llcoolstar skrev:En sak i alla fall som blivit bättre och bättre är att de senare krigsfilmerna har försökt att skildra krig mer och mer realistiskt, det är i alla fall något positivt...
Jag vet inte riktigt om det stämmer, med tanke på de pyrotekniska spektaklen som man envisas med att överdriva. Jag tänker då på filmer som "Windtalkers", där amerikanarna lobbar handgranater mot japanska stridsvagnar - som då sprängs i ett stort eldmoln av antagligen bensin. :roll:

Och när man ser trailern för den nya Bruce Willis filmen, så är det återigen dessa bensinmoln som envisas med att täcka rutan... Det är precis som på det goda 80-talet, med Rambo-filmerna.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 3 oktober 2003, 11:31

det finns två väldigt stora misstag i filmen :D

NR:1
Under slutstriden när dom rusar överkullen mott NVA soldaterna som finns kvar. så kommer en helikopter med en minigun!! Det fanns ingen helikopter med mingun i början av kriget den kom först 1967 och filmen ska utspela sig 1965

Nr2 dom amerikanska soldaterna har fel vapen.

Vapnet som dom borde ha haft i filmen
Bild

Och vapnet som dom hade. men som inte fanns 1965 den kom 1967 :)
Bild

Skriv svar