Ang Rädda menige Ryan

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 6 november 2003, 11:57

volgar skrev: Men att amerikanerna krossar tyskarna är lite löjligt.
Nå, det ska ju trots allt föreställa ett amerikansk förband av den lite bättre klassen (Rangers). Dessutom är strid i bebyggelse en "man-eating" form av strid, främst för den som anfaller mot förberedda ställningar. Pansarfordon är som sårbarast i tränga läger på gator osv. Så omöjligt är scenariot inte, möjligen osannolikt.

Annars är det ett fel som de flesta filmer är behäftade med: Hur snabbt folk går åt i strid, speciellt för anfallaren. Alla som övat med exemelvis SimFire-utrustning vet vad jag talar om. Grupper och plutoner smälter ihop till intet på några minuter. Och då har man ändå räknat bort inverkan av indirekt eld, som historiskt sett står för en stor andel av förlusterna. Inledningsscenerna i SPR är dock tydliga i det avseendet.

För övrigt: Varför framrycker alla soldater, oavsett nation, i "formation skithög" över öppna fält i filmer?

Användarvisningsbild
Aphid
Medlem

Inlägg av Aphid » 6 november 2003, 12:01

Jag förstår inte heller varför det skulle vara löjligt med att amerikarna spöade tyskarna. Knappast omöjligt att en nummerärt underlägsen trupp besgrar en större. Har hänt otaliga gånger genom historien.

Slutstriden är ju bäst i hela filmen.

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 6 november 2003, 14:04

klart att slutstriden är bäst!

Webb
Medlem

Inlägg av Webb » 6 november 2003, 14:16

Aphid skrev:Jag förstår inte heller varför det skulle vara löjligt med att amerikarna spöade tyskarna. Knappast omöjligt att en nummerärt underlägsen trupp besgrar en större. Har hänt otaliga gånger genom historien.

Slutstriden är ju bäst i hela filmen.
Instämmer till fullo!

Den rular!

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 6 november 2003, 14:29

Visst är slutstriden fräck ovh bra gjord men det är bara en fantasi strid. den är helt orealistisk och totalt löjlig.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 6 november 2003, 14:34

MarcuS Schober skrev:Visst är slutstriden fräck ovh bra gjord men det är bara en fantasi strid. den är helt orealistisk och totalt löjlig.
Och du har förstås tillräcklig erfarenhet av strid för att kunna säga det?

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 6 november 2003, 14:38

En annan grej i slutstriden när an av dom amerikanska soldaterna närmar sig den körande tiger vagnen så ropar han till sina kamrater som ligger i granat hållet..
Han är väll 1 meter från Tigern men hur kunde dom höra han? En Tiger har en enorm V12 och ljuddämpare existerar inte
:)

Användarvisningsbild
GrillKrydda
Medlem

Inlägg av GrillKrydda » 6 november 2003, 15:16

Luno skrev:En annan grej i slutstriden när an av dom amerikanska soldaterna närmar sig den körande tiger vagnen så ropar han till sina kamrater som ligger i granat hållet..
Han är väll 1 meter från Tigern men hur kunde dom höra han? En Tiger har en enorm V12 och ljuddämpare existerar inte
:)
haha sant :lol: de har bra hörsel de där amerikanarna..

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 6 november 2003, 15:21

Björn E skrev:
MarcuS Schober skrev:Visst är slutstriden fräck ovh bra gjord men det är bara en fantasi strid. den är helt orealistisk och totalt löjlig.
Nej men jag är tillräckligt påläst om ww2 och även om just tyskarnas taktik. Dessutom har en av min kompisar (som är taktik-proffesor på försvagshögskolan förklarat för mig hur otroligt orealistisk den scenen är).

Fast själv tycker jag det är rätt uppenbart hur många rena FEL och OMÖJLIGHETER som sker i den scenen.

Användarvisningsbild
Panzergrenadier
Medlem

Inlägg av Panzergrenadier » 6 november 2003, 16:22

MarcuS Schober skrev:
Björn E skrev:
Nej men jag är tillräckligt påläst om ww2 och även om just tyskarnas taktik. Dessutom har en av min kompisar (som är taktik-proffesor på försvagshögskolan förklarat för mig hur otroligt orealistisk den scenen är).

Fast själv tycker jag det är rätt uppenbart hur många rena FEL och OMÖJLIGHETER som sker i den scenen.

jasså! då tycker jag att du förklarar för alla andra vad dom många felen & omöjligheterna är???

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 6 november 2003, 23:59

Man kan ju fråga sig varför tyskarna inte använder kulsprutorna i Tigrarna, utan plockar infanterister med 88.orna... :roll:

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 7 november 2003, 00:32

B Hellqvist skrev:Man kan ju fråga sig varför tyskarna inte använder kulsprutorna i Tigrarna, utan plockar infanterister med 88.orna... :roll:
Slut på ammunition? :)

Marcus Schober:
Visst, jag håller med dig om att den inte verkar vara alltför realistisk, men att säga att den är "den är helt orealistisk och totalt löjlig" är lite utav en överdrift.

Även om din vän är taktik-proffessor så gör det ju inte att han vet hur en strid kunde se ut. Du har också rätt i att sättet de anfaller på är orealistiskt. Ingen artilleriförberedelse, ingen rekognosering osv. Men å andra sidan kanske de hade en oerfaren befälhavare och extremt ont om tid. Jag tror inte att ett "typiskt" anfall skulle göra sig lika bra på vita duken.

Rädda Menige Ryan satte en (enligt mig) mycket hög standard för hur en krigsfilm ska se ut. Den är inte 100% realistisk, men den får åtminstone mitt adrenalin att pumpa under striderna.

Användarvisningsbild
Aphid
Medlem

Inlägg av Aphid » 8 november 2003, 19:33

Filmen rular ju.
En av de bästa krigsfilmerna någonsin. Det känns som om att man skulle vara där på riktigt. Det finns inte många filmer som kan åstadkomma det, bara Ryan och Das Boot enligt mig.

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 8 november 2003, 21:49

Panzergrenadier skrev:
MarcuS Schober skrev:
Björn E skrev:

jasså! då tycker jag att du förklarar för alla andra vad dom många felen & omöjligheterna är???
Jag skulle också vilja ha en förklaring då du kan så mycket.
Björn E skrev:
B Hellqvist skrev:Man kan ju fråga sig varför tyskarna inte använder kulsprutorna i Tigrarna, utan plockar infanterister med 88.orna... :roll:
Slut på ammunition? :)

Marcus Schober:
Visst, jag håller med dig om att den inte verkar vara alltför realistisk, men att säga att den är "den är helt orealistisk och totalt löjlig" är lite utav en överdrift.

Även om din vän är taktik-proffessor så gör det ju inte att han vet hur en strid kunde se ut. Du har också rätt i att sättet de anfaller på är orealistiskt. Ingen artilleriförberedelse, ingen rekognosering osv. Men å andra sidan kanske de hade en oerfaren befälhavare och extremt ont om tid. Jag tror inte att ett "typiskt" anfall skulle göra sig lika bra på vita duken.

Rädda Menige Ryan satte en (enligt mig) mycket hög standard för hur en krigsfilm ska se ut. Den är inte 100% realistisk, men den får åtminstone mitt adrenalin att pumpa under striderna.
Håller med till 100%. Och det bästa är att man kan se den filmen hur många gånger som helst!

Sedan ang snipern, att han har oändligt med ammo. Jag tror att man får se hur han laddar ett elelr flera skott en gång.

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 8 november 2003, 23:47

Välja mellan Saving Private Ryan eller tex. Dark blue world? :?

Dark blue world, definitvt! :D

Ryan är rakt sagt en kass film som inte bör visas till människor :roll:

Skriv svar