Thomas Johansson skrev:Vad kör du på för svårighetsgrad Gustav, låter ju nästan som en utmaning ju
En favorit är ju att spela med Tyskland och genomföra barbarossa och se hur stor del av den ryska armen du kan fånga. Man placerar motoriserat infanteri och stridsvagnar på flankerna och genomför en gigantisk kniptångsmanöver. Datorn har ju en förkärlek för att placera en stor del av sin arme mot din gräns och genomför man en sådan här manöver tillräckligt snabbt kan man förstöra 80-90% av ryssens arme på en vecka eller två. Tror jag fångade runt 100 divisioner sist jag gjorde detta

Jag kör på Normal/Furious. Jag har också gjort det lite svårare genom att ändra den tyska ai:n lite smått. Han lägger nu mer IC på motoriserat/tanks och supplies. Nackdelen är att ai:n inte har så värst många uppgraderade divisioner, förstörde en hel del Inf '36 när jag rullade in i Rumänien.
Jag hade inte riktig en sån tur när jag spelade Tyskland på Very Hard/Furious. De valde "No deals with the enemies of the workers!" (Molotov-Ribbentropp-pakten) och där satt jag, med 94 divisioner som just annekterat Polen (Mot deras 193), och var tvungen att omedelbart invadera ryssen. Helvete vad illa det gick, jag var 1942 nere på 50-60 manpower, men lyckades omringa och förstöra runt 50 divisioner i en stor ficka som slöts utanför Smolensk. Samtidigt byggde jag väl en 50 divisioner, men att förlora all sin manpower så fort, innan jag ens har tagit hand om fransmännen och lågländerna, usch
mrsund skrev:2 miljoner är mycket, men du är bättre än Stalin, vad förlorade han 10-20milj?
Om man enbart ska räkna militära förluster (Vilket manpower är) skulle jag säga att mellan Juni 1941 och 42 hade den ryska armén lidigt förluster på en 3 miljoner man, plus minus några hundra tusen. Då Stalingrad aldrig har inträffat har de heller aldrig drabbats av den förlusten. Början av kriget såg ut ungefär likadant som i verkligheten, men jag lyckades helt att stoppa alla framgångar i Ukraina (Ja, inte helt, de lyckades nästan nå fram till Krim, men inte längre).
Sedan min sommaroffensiv 1943 har jag förintat hela 42 divisioner, varav cirka 30 är tyska! Deras enheter är så svaga att de knappt kan hålla ihop fronten i söder. Jag som trodde att det var slut för mig. Ett krigsslut 1943 går inte riktigt, då jag måste uppgradera allt mitt infanter till '43 och mina stridsvagnsformationer/motoriserade formationer till t-34/85 och Mot '44...
Nu är det i varje fall Juni 1943 och Rumänien är annekterat. Mina styrkor står på ungersk mark och jag ska snart invadera Polen. De väpnade styrkorna mår bra.
Början av kriget: 25 arméer och 3 stridsvagnskårer grupperade längsmed gränsen
Juni 1943: 52 arméer och 5 stridsvagnskårer (5 mekaniserade kårer och 2 arméer håller på att samlas bakom fronten i östra Polen, räknar inte med dom)