Det var för särskilt inbjudna. När det är premiär för allmänheten vet jag inte.sonderling skrev:Jaha, detta hade jag totalt missat. Såg ett inslag från filmen igår på nyheterna (rapport?), samt en intervju men en gammal svenskveteran, som sedan var i Korea-kriget (vilken arme´?) och FN-soldat på Cypern.
Sonderling
Tali-Ihantala 1944
Jo, jag såg också inslaget med Orvar Nilsson igår (TV4 tror jag det var..). Hade varit intressant att läsa om hans insatser i Koreakriget och i Etiopien som nämndes på tv..sonderling skrev:Jaha, detta hade jag totalt missat. Såg ett inslag från filmen igår på nyheterna (rapport?), samt en intervju men en gammal svenskveteran, som sedan var i Korea-kriget (vilken arme´?) och FN-soldat på Cypern.
Trist att titeln inte fick vara i orginal i Sverige, utan blev "Slaget om Finland"..
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Fast jag menade att jag missat denna tråd. Att jag missat att detta var en ny film pågång.MD650 skrev:Det var för särskilt inbjudna. När det är premiär för allmänheten vet jag inte.sonderling skrev:Jaha, detta hade jag totalt missat. Såg ett inslag från filmen igår på nyheterna (rapport?), samt en intervju men en gammal svenskveteran, som sedan var i Korea-kriget (vilken arme´?) och FN-soldat på Cypern.
Sonderling
Och att jag missat att det var finsk kampvilja som stoppade ryssen 1944. (Trodde nog att Sovjet mest stannade offensiven för att så att säga, de hade större fiskar att steka.)
Jag skulle också vilja veta mer om den här Orvar Nilsson.
Sonderling
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Hittils
Aftonbladet 3
Expressen 2
DN 2
SvD 2
Kronprinsesan "Den var fruktansvärt bra".
Samtliga resensioner pekar på att filmen inte går på djupet hos någon karaktär utan att berättelsen är av traditionellt slag likt filmen D-day. Som jag själv påpekat, så vänder sig filmen främst till den militärhistoriskt intresserade.
SvD resension av Jan Söderqvist är på många sätt så märklig, att jag ifråga sätter hurvida han verkligen sett filmen.
Aftonbladet 3
Expressen 2
DN 2
SvD 2
Kronprinsesan "Den var fruktansvärt bra".
Samtliga resensioner pekar på att filmen inte går på djupet hos någon karaktär utan att berättelsen är av traditionellt slag likt filmen D-day. Som jag själv påpekat, så vänder sig filmen främst till den militärhistoriskt intresserade.
SvD resension av Jan Söderqvist är på många sätt så märklig, att jag ifråga sätter hurvida han verkligen sett filmen.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=688&a=395427
Bra recension på GP
http://www.untfredag.se/avd/1,1786,MC=1 ... shortrecen
Och UNT
Bra recension på GP
http://www.untfredag.se/avd/1,1786,MC=1 ... shortrecen
Och UNT
Enligt gårdagens Hufvudstadsblad har filmen floppat i Sverige, då den visas för nästan tomma salonger. Det har lett till en del besvikna insändare "har Sverige glömt". Hittar tyvärr inte materialet i nätupplagan.
Är det faktiskt på det här viset? Tråden har varit stilla en god tid... Någon Skalmanit ens...?
(Enligt den ovan nämnda boken kommer DVD:n på våren)
Är det faktiskt på det här viset? Tråden har varit stilla en god tid... Någon Skalmanit ens...?
(Enligt den ovan nämnda boken kommer DVD:n på våren)
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
En god vän (finlandssvensk som är rejält påläst om vinter- och fortsättningskrigen, sett alla finska krigsfilmer, samlar böcker och militaria) såg filmen för några dagar sedan, och han tyckte att den var väl iofs bra historia, men att den var usel som drama. En kompis som var med på bion och som kunde i princip inget om fortsättningskriget tyckte att man inte fick något bra grepp om vad det hela egentligen gällde, mer än att ryssarna anföll och finnarna försvarade.
En bra historia är väl just ungefär samma sak som ett bra drama.. Och den andra killen ville ha en dokumentärfilm.
Har inte haft möjlighet att se den än, men jag antar att de siktat mitt emellan vad dina killar sökte efter, en film som försöker visa hur det var, men inte nödvändigtvis förklarar varför.
Har inte haft möjlighet att se den än, men jag antar att de siktat mitt emellan vad dina killar sökte efter, en film som försöker visa hur det var, men inte nödvändigtvis förklarar varför.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
"Bra historia" i betydelsen riktiga händelser, korrekt utrustning, välgjorda effekter; "dåligt drama" i betydelsen svag personteckning, dåligt förklarade scener, bristande dramatisk nerv. En svår balans att hitta, men tyvärr ett ofta förekommande fel hos episka krigsfilmer baserade på verkliga händelser.