Tali-Ihantala 1944

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 17 januari 2008, 09:23

sonderling skrev:Jaha, detta hade jag totalt missat. Såg ett inslag från filmen igår på nyheterna (rapport?), samt en intervju men en gammal svenskveteran, som sedan var i Korea-kriget (vilken arme´?) och FN-soldat på Cypern.

Sonderling
Det var för särskilt inbjudna. När det är premiär för allmänheten vet jag inte.
:)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 17 januari 2008, 10:31

sonderling skrev:Jaha, detta hade jag totalt missat. Såg ett inslag från filmen igår på nyheterna (rapport?), samt en intervju men en gammal svenskveteran, som sedan var i Korea-kriget (vilken arme´?) och FN-soldat på Cypern.
Jo, jag såg också inslaget med Orvar Nilsson igår (TV4 tror jag det var..). Hade varit intressant att läsa om hans insatser i Koreakriget och i Etiopien som nämndes på tv..

Trist att titeln inte fick vara i orginal i Sverige, utan blev "Slaget om Finland"..

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 18 januari 2008, 07:12

MD650 skrev:

Sonderling
Det var för särskilt inbjudna. När det är premiär för allmänheten vet jag inte.
Fast jag menade att jag missat denna tråd. Att jag missat att detta var en ny film pågång.
Och att jag missat att det var finsk kampvilja som stoppade ryssen 1944. (Trodde nog att Sovjet mest stannade offensiven för att så att säga, de hade större fiskar att steka.) :D

Jag skulle också vilja veta mer om den här Orvar Nilsson.

Sonderling

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 18 januari 2008, 08:16

sonderling skrev:
Jag skulle också vilja veta mer om den här Orvar Nilsson.

Sonderling
Kan rekommendera boken "När Finlands sak var min" där Orvar Nillson beskriver sitt deltagande i såväl Vinter- som Fortsättningskriget.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 18 januari 2008, 10:46

DN gav filmen en 2:a. Jag kunde inte låta bli att le åt den travesterade strofen "Upp flyga björken, stilla filmen stå".

Användarvisningsbild
Possi
Medlem

Inlägg av Possi » 18 januari 2008, 12:25

Hittils

Aftonbladet 3
Expressen 2
DN 2
SvD 2

Kronprinsesan "Den var fruktansvärt bra".

Samtliga resensioner pekar på att filmen inte går på djupet hos någon karaktär utan att berättelsen är av traditionellt slag likt filmen D-day. Som jag själv påpekat, så vänder sig filmen främst till den militärhistoriskt intresserade.
SvD resension av Jan Söderqvist är på många sätt så märklig, att jag ifråga sätter hurvida han verkligen sett filmen.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 18 januari 2008, 22:11

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 18 januari 2008, 22:28

Tja, vad kunde man vänta sig... Jag tror filmkritiker lever ett väldigt tråkigt liv pga de kunskaper om "riktig film" de tydligen inhämtat i något skede av utbildningen. Militärhistoriskt intresserade, gå och se! Ni kommer inte att bli besvikna. Personligen kommer jag att gå på nytt i söndag.

Användarvisningsbild
Possi
Medlem

Inlägg av Possi » 18 januari 2008, 22:39

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 19 januari 2008, 11:29

Hmm, verkar inte som vi i Västerås är värda att se den filmen. Har SF bara 7 kopior av denna film nu igen?

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 19 januari 2008, 11:44

Som tröst för att SF inte visar filmen på särskilt många biografer så kommer den nog ut på DVD rätt snabbt..

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 1 februari 2008, 19:01

Enligt gårdagens Hufvudstadsblad har filmen floppat i Sverige, då den visas för nästan tomma salonger. Det har lett till en del besvikna insändare "har Sverige glömt". Hittar tyvärr inte materialet i nätupplagan.

Är det faktiskt på det här viset? Tråden har varit stilla en god tid... Någon Skalmanit ens...?

(Enligt den ovan nämnda boken kommer DVD:n på våren)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 1 februari 2008, 21:39

En god vän (finlandssvensk som är rejält påläst om vinter- och fortsättningskrigen, sett alla finska krigsfilmer, samlar böcker och militaria) såg filmen för några dagar sedan, och han tyckte att den var väl iofs bra historia, men att den var usel som drama. En kompis som var med på bion och som kunde i princip inget om fortsättningskriget tyckte att man inte fick något bra grepp om vad det hela egentligen gällde, mer än att ryssarna anföll och finnarna försvarade.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 2 februari 2008, 01:25

En bra historia är väl just ungefär samma sak som ett bra drama.. Och den andra killen ville ha en dokumentärfilm.
Har inte haft möjlighet att se den än, men jag antar att de siktat mitt emellan vad dina killar sökte efter, en film som försöker visa hur det var, men inte nödvändigtvis förklarar varför.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 2 februari 2008, 02:42

"Bra historia" i betydelsen riktiga händelser, korrekt utrustning, välgjorda effekter; "dåligt drama" i betydelsen svag personteckning, dåligt förklarade scener, bristande dramatisk nerv. En svår balans att hitta, men tyvärr ett ofta förekommande fel hos episka krigsfilmer baserade på verkliga händelser.

Skriv svar