2235 Programstart: Århundradets krig

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem
Inlägg: 698
Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
Ort: Habo

Inlägg av Anton Severin » 5 maj 2005, 12:28

Verkar mycket lovande, ser framförallt fram emot avsnittet om tyska kamikazepiloter.
Att serien är tyskproducerad inger ju också förhoppningar då man är trött på samma vinklade, brittisk producerade AVK serier som kontinuerligt spottas ut från NGC och Discovery.

M Corleone
Medlem
Inlägg: 361
Blev medlem: 19 februari 2004, 11:54
Ort: Luleå

Inlägg av M Corleone » 5 maj 2005, 12:48

Visst gjorde lutjens misstag, men man måste komma ihåg att Bismarcks främst mål och order var att attackera konvojer inte bli inblandad i strid med brittiska slagfartyg vilket kan förklara varför man inte gjorde ett allvarligt att även sänka PoW. Sen borde man antagligen vänt om efter striden i danmarkssundet då man var upptäckt, skadade och hade hela homefleet efter sig. Även om bismarck var ett bättre slagskepp än vad britterna hade skulle det antaglien fått svårt i strid mot en 5-6 tunga enheter från homefleet.

Sen hade man en del otur också,oljespåret samt de tyska ubåtsfällorna misslyckande att hjälpa Bismarck.

Ett annat misstag som jag tyckte var konstigt att det inte togs upp i programmet var meddelandet från luftwaffes stabschef Jenischek som britterna snappade upp och kunde läsa, det var om jag minns rätt än mer detaljerat än det okodade meddelandet då det sändes med luftwaffes kod.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 5 maj 2005, 12:50

Har man någon inblick i sjökrigföring ter sig serien än så länge rätt banal, att tyskarna inte förstod sig på telekrig och att Hitler var en landkrabba har genomsyrat hela kriget skulle jag vilja säga.

Det måste göras nått åt översättning och analyser i dessa program.

Hade tyskarna haft en chef som haft samma framåt anda som RN och i varit så bakbunden av överdriven säkerhet så hade kriget blivit både längre och blodigare.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 5 maj 2005, 13:37

Hade inte Kriegsmarine i princip stående order att i möjligaste mån avvärja ytstrid med RN efter (och även före egentligen) debaclet i Narvik? Alltså att Lutjens inte bara hade order att gå efter handelskonvojerna, men även underförstått att till varje pris inte gå efter RN?

Synd också att de inte tog upp mer om skillnader i radarsystem och sådan teknik.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 5 maj 2005, 13:59

Ungefär - men om tyskarna vågat ta mer iniativ och pressa på de ofta numerrärt underlägsna britterna i tex ishavet så hade de nog fått mer fria händer. Hitler satte aldeles för mycket prestige i sina övervattensfartyg och insåg inte hur man skulle andvända dem.

M Corleone
Medlem
Inlägg: 361
Blev medlem: 19 februari 2004, 11:54
Ort: Luleå

Inlägg av M Corleone » 5 maj 2005, 14:42

Kriegsmarine övervattensfartyg skulle undvika strid med RN tyngre enheter vilket gjorde att även strid under gynsamma förhållande som då gneusai och scharnost upptäckte en konvoj skyddad av ett äldre slagskepp (tror det var malaya eller nelson) och lättare enheter undveks.

Sen måste man komma i håg att tyskarna var kraftigt underlägsna britterna på tyngre slagfartyg må så vara att, förutom slagskeppen ur King George V klassen, att de flesta brittiska var äldre slagskepp och slagkryssare från tiden runt 1:a världskriget. Sen kunde inte tyskarna skydda fartygen ute på atlanten med flyg i samma omfattning som britterna med baser lite här och där och hangarfartyg.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 5 maj 2005, 19:13

Nja - jag tänker närmast på en del ishavs konvojer där Hipper, Lûtzow och Tirpitz löpt ut men vågade inte afalla för jagare och lätta kryssare gjorde frentiska motanfall.

Japanaerna var inte bättre vid Leyte.

Bör inte TV4/ SVT ha fakta granskare som har insikt rätt termiologi mm som kollar översättningarna?

M Corleone
Medlem
Inlägg: 361
Blev medlem: 19 februari 2004, 11:54
Ort: Luleå

Inlägg av M Corleone » 5 maj 2005, 20:03

Jo det kan tyckas märkligt särskilt med tanke på att luftwaffe faktiskt kunde skydda fartygen i det området men Hitler hade en fix ide att de tunga slagfartygen behövdes för att skydda Norge mot en alierad invasion och sparade därför dem.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 5 maj 2005, 20:40

Har du läst "Om sjökriget" av Marco Smedberg, de tyska ishavs attackerna är upprepade exempel på överdrivem säkerhet

M Corleone
Medlem
Inlägg: 361
Blev medlem: 19 februari 2004, 11:54
Ort: Luleå

Inlägg av M Corleone » 5 maj 2005, 22:15

Nej jag har inte läst den boken. Men jag håller med att de använde särskilt Tirpitz för lite (eller inget alls då). Nu räckte iof bara hotet om det slagskeppet som i PQ 17 fall då Pounds som var förste lord upplöste konvojen och skickade hem alla eskortfatyg i närskyddet på rapporter om att Tirpitz lagt ut. Sen får man inte heller glömma att ihavskonvojerna oftast fick agera lockbete för tyska slagfartyg med en fjärrskyddsstyrka som på avstånd följde konvojen i hopp att sådana skulle uppenbara sig. Scharnost sänktes också efter att blivit lurat i en sådan fälla.

Sen verkar tyskarna inte ha haft någon klar plan vad de skulle göra med sin tunga enheter. De var för få för att kunna utmana britterna i ett nytt sjöslag alá Jultland och ubåtarna var effektivare för en strategi som gick ut på att anfalla fiendens försörjningsleder. De band dock brittiska enheter som annars kunde användas i medelhavet eller fjärran östern.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 9 maj 2005, 23:43

Har nu sett på senaste avsnittet, blev föga förvånad när jag i sluttexterna såg att det var herr Knopp som låg bakom serien. Tragiskt.

Musik hämtad från the Rock? Tacky.

Mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5945
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 9 maj 2005, 23:52

D. Löwenhamn skrev:Musik hämtad från the Rock? Tacky.
Musik hämtad från Terminator 2 hörde jag, iallafall... :? :)

Användarvisningsbild
maal
Medlem
Inlägg: 776
Blev medlem: 27 mars 2004, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av maal » 9 maj 2005, 23:55

D. Löwenhamn skrev:Har nu sett på senaste avsnittet, blev föga förvånad när jag i sluttexterna såg att det var herr Knopp som låg bakom serien. Tragiskt.

Musik hämtad från the Rock? Tacky.

Mvh/ Daniel
Jag tycker serien är en bra motvikt mot de riktig usla serierna som producerats de senaste åren, då främst från USA.
Bra och relevanta intervjuer från alla inblandade parter i kriget.

Hur skulle den perfekta dokumentärserien se ut enligt dig?
(inte för att denna är perfekt men det är en av de bättre jag har sett och jag undrar vad som skulle kunna göras bättre)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 9 maj 2005, 23:59

Jag måste nog ändå säga att jag blev lite överraskad åt det positiva hållet. Ffa intressant att man intervjuade en del överlevande ubåtsmän.
OT: är Otto Kretschmer död, eftersom han inte var med i avsnittet?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 10 maj 2005, 01:03

tryggve skrev:OT: är Otto Kretschmer död, eftersom han inte var med i avsnittet?
Han dog 1998, 86 år gammal.

Skriv svar