Jag tyckte filmen var en av de bättre jag sett på länge. Alexander som man hade sådana förväntningar på blev ju inte riktigt som man tänkt sig även om förväntningarna sjönk i takt med att alla sågade den, och när jag väl såg den så tyckte jag därför att den var helt ok! För att inte bli för påverkad hit och dit av alla förståsigpåare så såg jag den här filmen fort som satan, dvs redan igår. Och som sagt denfår fyra pluppar, svärd eller vad ni vill, av mig.
Själva historiken får jag väl erkänna att jag bara läst flyktigt om, och kom med nöd och näppe ihåg just denna episod. Så där kan jag inte ha några större pekpinnar. Diskussionen huruvida den är elak mot islam eller kristendom är överflödig. Som någon sa så utmålar den skurkar och förståndiga män hos båda läger.
Att korsfararna skildras så förskräckligt fördomsfullt tror jag inte, min polare som jag var med sa då de utbrast i jubel för andra gången över att armén skulle samankallas: Det var värst vilken lycka det var över att kriga och till varje pris ut och ha ihjäl varandra, har de inte ro att sitta stilla? Med min mest besserwisseraktiga röst förklarade jag då att det här var riddartidens ideal som gällde och att några särskilda rationella skäl för att skaffa sig en smula ära på slagfältet inte behövdes, här var det mod och tapperhet som gällde, inte diciplin, eftertänksamhet och logik. Jag har väl åtminstone lite rätt i det. Guy är ju förstås filmens skurk, men sådana som han fanns, och han fanns, även om jag är för dåligt påläst om honom för att veta hans karaktär. Men jag misstänker att den var just ganska äregirig. Snarare är den tolerans över att Jerusalem kunde alla tre religionerna göra anspråk på som Balain visade upp i sitt förnuftiga tal ganska häpnadsväckande för att komma från en fransk smed på 1100talet.
Med tanke på att Kristendom och islam på sätt och vis åter har hamnat i en olustig situation gentemot varandra i nutid, så blir förstås filmen lite laddad. Men jag tycker att den hanterade det utmärkt. Saladin har man antagligen försökt framställa i lite bättre dager än man kanske gjort om filmen kunnat göras för 40 år sedan. Men det vet jag inte mycket om. Den var bra kort och gott.
Under stormningen och tumultet är det svårt att inte brista ut i adrenalinexplosion och börja puckla på grannarna i biosalongen, sådana här filmer ska ses på bio, den saken är klar.