Kingdom of Heaven (nu med recension)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Alfa Romeo
Medlem

Inlägg av Alfa Romeo » 5 maj 2005, 21:03

Psilander skrev:Jag hade farhåga att den skulle vara proamerikansk dvs ganska patetisk, men nu verjar den vara ett Holywood statement mot Irakkriget.

Jag bör nog se den innan jag har fler åsikter
Proamerikansk torde ju vara lite svårt eftersom den utspelar sig innan Amerika ens upptäcktes, men jag tror jag förstår hur du menar. Dock så tycker jag nog att ett "Hollywood statement" mot Irakkriget i form av en korsriddarfilm låter rätt illa också.

Man ska inte väva in dagens politik och moderna budskap i historiska filmer. Det är klart att man kan dra paralleller mellan dåtidens konflikter och dagens, men det kan man göra utan att filmmakarna med flit placerar såna budskap. Jag är skeptisk mot den här filmen, men ska väl också se den innan jag uttalar mig närmare.

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 5 maj 2005, 23:33

Psilander skrev:Jag hade farhåga att den skulle vara proamerikansk dvs ganska patetisk, men nu verjar den vara ett Holywood statement mot Irakkriget.
Skojar du eller? Är den en Hollywood-statement mot kriget så är den ju garanterat patetisk.

Användarvisningsbild
Robin Hood
Ny medlem

Inlägg av Robin Hood » 6 maj 2005, 00:24

Tänkte på en sak när jag såg filmen idag: Saladin hade ett kors eller nån symbol på hjälmen. Men jag har för mig att muslimernas tro inte tillåter några symboler.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 6 maj 2005, 01:14

Robin Hood skrev:Tänkte på en sak när jag såg filmen idag: Saladin hade ett kors eller nån symbol på hjälmen. Men jag har för mig att muslimernas tro inte tillåter några symboler.
Islam tillåter inga avbilningar av vissa saker som tex människor i moskeerna, några föreskrifter om vad de får ha på hjälmen finns inte. Bevarade "muslimska" hjälmar är ofta försedda med en rik ornamentik över hela hjälmen precis som på Saladisn hjälm. Något kors kan jag inte hitta på närbilderna jag har däremot så har han en rörlig nässkena som skyddar ansiktet.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 6 maj 2005, 12:04

Jag såg filmen igår och blev positivt överraskad, vackert filmad med bra skådespelar insatser och inga störande politiska ställningstaganden.

/Marcus

Skalden
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Skalden » 6 maj 2005, 12:08

Alfa Romeo skrev:Om nu vissa hade farhågor om att filmen skulle vara antimuslimsk så är det lite lustigt att den nu kritiseras för motsatsen. I Expressen idag så är det en lång artikel om detta med rubriken "Historien enligt Usama Bin Laden". Den finns inte utlagd på Expressens hemsida än men jag citerar lite kort:

"Korsfararna skildras på ett fördomsfullt och felaktigt sätt i storfilmen "Kingdom Of Heaven" som igår hade premiär. I verkligheten hade korsfararna inga materiella drivkrafter, och korstågen var bättre förankrade hos allmänheten än exempelvis Irakkriget."

De tre första korstågens kanonmat var Normanderna. Korstågen i sig är mer lika de germanska folkvandringarna och vikingatågen än någonting annat.

Det förstår inte ovanstående korstågskännare.

Men å andra sidan är han ju engelsman, det vill säga fd Anglosax + fd Viking + fd Normand och Richard Lionheart som ledde det tredje korståget hetter Richard Coeur de Lion och var Normand...

Englands befolkning styrdes av Normander som snackade franska och var fd vikingar.

Detsamma gäller förstås de tyska, danska och svenska korstågen. De var mer liknande vikingatåg än vad vi vill tro bara det att de ocksa hade en legitimerande överideologi i form av den katolska kyrkan.

Skalden
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Skalden » 6 maj 2005, 12:13

Alfa Romeo skrev:

Jag bör nog se den innan jag har fler åsikter
Proamerikansk torde ju vara lite svårt eftersom den utspelar sig innan Amerika ens upptäcktes, men jag tror jag förstår hur du menar. Dock så tycker jag nog att ett "Hollywood statement" mot Irakkriget i form av en korsriddarfilm låter rätt illa också.

Man ska inte väva in dagens politik och moderna budskap i historiska filmer. Det är klart att man kan dra paralleller mellan dåtidens konflikter och dagens, men det kan man göra utan att filmmakarna med flit placerar såna budskap. Jag är skeptisk mot den här filmen, men ska väl också se den innan jag uttalar mig närmare.
Många röda recenscenter vill se Mr Balian som att han far iväg till det heliga landet för att finna frihet. Det är nonsens, de har inte sett filmen eller som är ganska vanligt kopierat recensioner i New York Times. Mr Balian vill ju genom att fara till det heliga landet sona hans bortgångna frus synder, hon var ju självmörderska och hamnade därför i helvetet. Balian gräver ned hennes halskors på berget där jesus korsfästes och reser sedan ett stenkors där hon begravdes. Det handlar inte alls om att nå frihet, det handlar för honom om att sona hans frus (och hans egna) synder.

Recenscenterna på våra tidningar är en katastrof.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 6 maj 2005, 18:05

Jag tyckte filmen var en av de bättre jag sett på länge. Alexander som man hade sådana förväntningar på blev ju inte riktigt som man tänkt sig även om förväntningarna sjönk i takt med att alla sågade den, och när jag väl såg den så tyckte jag därför att den var helt ok! För att inte bli för påverkad hit och dit av alla förståsigpåare så såg jag den här filmen fort som satan, dvs redan igår. Och som sagt denfår fyra pluppar, svärd eller vad ni vill, av mig.

Själva historiken får jag väl erkänna att jag bara läst flyktigt om, och kom med nöd och näppe ihåg just denna episod. Så där kan jag inte ha några större pekpinnar. Diskussionen huruvida den är elak mot islam eller kristendom är överflödig. Som någon sa så utmålar den skurkar och förståndiga män hos båda läger.

Att korsfararna skildras så förskräckligt fördomsfullt tror jag inte, min polare som jag var med sa då de utbrast i jubel för andra gången över att armén skulle samankallas: Det var värst vilken lycka det var över att kriga och till varje pris ut och ha ihjäl varandra, har de inte ro att sitta stilla? Med min mest besserwisseraktiga röst förklarade jag då att det här var riddartidens ideal som gällde och att några särskilda rationella skäl för att skaffa sig en smula ära på slagfältet inte behövdes, här var det mod och tapperhet som gällde, inte diciplin, eftertänksamhet och logik. Jag har väl åtminstone lite rätt i det. Guy är ju förstås filmens skurk, men sådana som han fanns, och han fanns, även om jag är för dåligt påläst om honom för att veta hans karaktär. Men jag misstänker att den var just ganska äregirig. Snarare är den tolerans över att Jerusalem kunde alla tre religionerna göra anspråk på som Balain visade upp i sitt förnuftiga tal ganska häpnadsväckande för att komma från en fransk smed på 1100talet.

Med tanke på att Kristendom och islam på sätt och vis åter har hamnat i en olustig situation gentemot varandra i nutid, så blir förstås filmen lite laddad. Men jag tycker att den hanterade det utmärkt. Saladin har man antagligen försökt framställa i lite bättre dager än man kanske gjort om filmen kunnat göras för 40 år sedan. Men det vet jag inte mycket om. Den var bra kort och gott.

Under stormningen och tumultet är det svårt att inte brista ut i adrenalinexplosion och börja puckla på grannarna i biosalongen, sådana här filmer ska ses på bio, den saken är klar.

testing1
Medlem

Inlägg av testing1 » 9 maj 2005, 14:55

Jag har bara en fråga. Den där striden, alltså när korsriddarna skickar ut en styrka(Hattin?) mot muslimerna, men förlorar. Är den med i filmen, alltså striden innan belägringen. Hört två varianter om det. Att den är det, och att den inte är det.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 9 maj 2005, 15:14

Den är inte med, åtminstone inte på den biograf jag såg. Kanske är den bortklippt och finns med på någon bonusskiva sen vad vet jag. Det är väl dock tveksamt.

testing1
Medlem

Inlägg av testing1 » 9 maj 2005, 16:29

Hmm... ok. För i trailers så är det ju ett typ av slag verkar det som ute på ett fält där dom marscherar mot varandra. Var det inget slag ute på öppet fält i filmen? Det enda slaget är alltså vid belägringen av Jerusalem?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 9 maj 2005, 17:01

testing1 skrev:Jag har bara en fråga. Den där striden, alltså när korsriddarna skickar ut en styrka(Hattin?) mot muslimerna, men förlorar. Är den med i filmen, alltså striden innan belägringen. Hört två varianter om det. Att den är det, och att den inte är det.
Nej, slaget vid Hattin är inte med, det filmades aldrig pga de höga kostnaderna i tid och pengar det innebar samt att det hade gjort en redan lång film ännu längre.

testing1
Medlem

Inlägg av testing1 » 9 maj 2005, 17:35

Men slaget i trailern då?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 9 maj 2005, 20:01

*Spoiler varning*

Det är inget slag, de två armeerna står och stirrar på varandra medans Baldwin IV och Saladin förhandlar, det enda man får se är uppmarchen och avmarschen utan för borgen Kerak.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 9 maj 2005, 21:31

Tittade på recensionen i filmkrönikan. Ger inte så mycket för dubbelrecensionerna, men det lät som Orvar summerade de punkter ni tryckt på ganska bra.

Skriv svar