Det är massa stridsvagnar på framsidan, men inga från wwii.. HAHAHA fan va sämst!
Krigsfilmer
- robert nordin
- Medlem
Marco skrev:Bästa: Talvisota-Vinterkriget, Spr, Dark Blue World, Stalingrad, Ökand Soldat (båda versionerna)
Sämsta: U571, Pearl Habor osv.
Det finns väl bara en filmversion av Väinö Linnas Okänd soldat dvs den svart/vita från 1955?
http://www.discshop.se/LIVE/shop/ds_pro ... =&id=36577&
Nu tar jag absolutingen hänsyn till den historiska korrektheten i filmerna, utan bara till hur underhållande filmerna på något sätt har varit.
Bästa: Stalingrad, Järnkorset, Windtalkers, Någon film om Rommel, Wheels of terror, Das Boot, Pearl Harbour, Dark Blue World,
Sämsta: Örnen har landat, Den längsta dagen, Saving private Ryan.
Bästa: Stalingrad, Järnkorset, Windtalkers, Någon film om Rommel, Wheels of terror, Das Boot, Pearl Harbour, Dark Blue World,
Sämsta: Örnen har landat, Den längsta dagen, Saving private Ryan.
- L. Josephson
- Medlem
- Kontakt:
Ökenräven / desert fox ?Armfeldt skrev:Någon film om Rommel
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
-
Nils Larsson
- Medlem
Jag tycker att "When trumphets fade" är en av dom bättre.Nu kanske en
del av specialeffekterna (absolut inte alla) inte var förstklassiga men den verkar ut historist korrekt.Amerikanerna konfronterades ju av bl.a en
tysk medeltung pansarbattalion och det återspeglas i filmen när några
Pz IV H ställer till besvär.Jag tycker också att dom enskilda soldaterna
skildras som vanliga människor som helst av allt vill överleva kriget och komma hem och inte som i en del andra filmer som där varje enskild soldats högsta nöje är att meja ner dom onda nazzzzzzzzzzzzzisterna i
drivor.Kan tillägga att Pz IV:orna var mycket lik originalen.
del av specialeffekterna (absolut inte alla) inte var förstklassiga men den verkar ut historist korrekt.Amerikanerna konfronterades ju av bl.a en
tysk medeltung pansarbattalion och det återspeglas i filmen när några
Pz IV H ställer till besvär.Jag tycker också att dom enskilda soldaterna
skildras som vanliga människor som helst av allt vill överleva kriget och komma hem och inte som i en del andra filmer som där varje enskild soldats högsta nöje är att meja ner dom onda nazzzzzzzzzzzzzisterna i
drivor.Kan tillägga att Pz IV:orna var mycket lik originalen.
-
theeverything
- Medlem
Får man fråga er som sågar Järnkorset vad som plågar er så svårt i denna film. Själv tycker jag att den är mycket bra. Visar en human sida av den tyske soldaten, som de vanliga män med fel och brister som alla andra. Inga "born warriors" utan värnpliktiga veteraner. Det är så bra när Steiner och Schnurbart står och snackar Clausewich och Bernardi på skyttegravens krön.
-What shall we do after the Great war?
-Prepare for the next one!
En replikväxling som i de flesta krigsfilmer skulle kännas hårdkokt och töntig blir här härligt uppgiven, desillusionerad och pessimistisk. Precis som soldaterna kände sig 1943 i djupaste Ryssland skulle jag tro.
Nå? Kan nu inte ni som inte tycker om filmen slänga fram era argument?
-What shall we do after the Great war?
-Prepare for the next one!
En replikväxling som i de flesta krigsfilmer skulle kännas hårdkokt och töntig blir här härligt uppgiven, desillusionerad och pessimistisk. Precis som soldaterna kände sig 1943 i djupaste Ryssland skulle jag tro.
Nå? Kan nu inte ni som inte tycker om filmen slänga fram era argument?