Bästa filmscen
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Bästa filmscen
Memphis belle: När 109:an Faller ur skyn och klyver B-17 planet under i två delar. Ångest.
Black Hawk Down: Hela jävla filmen egentligen men i början när man tillsammans med filmens spelade karaktärer inser att man är fångad i en fälla. Dubbel ångest.
Black Hawk Down: Hela jävla filmen egentligen men i början när man tillsammans med filmens spelade karaktärer inser att man är fångad i en fälla. Dubbel ångest.
- Mikael Eklund
- Medlem
Min "favorit scen" kommer ifrån plutonen. När helikoptrarna lyft efter att man tror att Serg.Elias dött i djungeln, och man ser honom jagad av millioner av VC. Mycket tung och ångest laddan scen. En annan favorit är ifrån " vinterkriget ". När finnarna ligger i sina skjutegravar och får höra att kriget är slut. Och framför dom så reser sig hela slätten full av ryssar i vinterkamo. Där skulle jag inte velat vara.
Micke
Micke
ja, jag älskar scenen när ryssarna reser sig upp framför dom.Mikael Eklund skrev:Min "favorit scen" kommer ifrån plutonen. När helikoptrarna lyft efter att man tror att Serg.Elias dött i djungeln, och man ser honom jagad av millioner av VC. Mycket tung och ångest laddan scen. En annan favorit är ifrån " vinterkriget ". När finnarna ligger i sina skjutegravar och får höra att kriget är slut. Och framför dom så reser sig hela slätten full av ryssar i vinterkamo. Där skulle jag inte velat vara.
Micke
Scener
Scenern där han skjuter ihjäl sig själv i Full Metal jacket är grym kolla hans ögon innan han tar livet av sig.
Hela inledningen av Saving private Ryan oooh.
Hela Black Hawk down är ångestfull men av mer politiska skäl än vad som är nyttigt i detta forum.
Hela inledningen av Saving private Ryan oooh.
Hela Black Hawk down är ångestfull men av mer politiska skäl än vad som är nyttigt i detta forum.
- Olof Larsson
- Medlem
Apocalyse Now - Redux
-"helikopterscenen"-det tyska orginalet upplever jag dock som bättre p.g.a. sin autensitet.
-Scenen på det franska plantaget.
Vinterkriget
-Finnen som sitter och garvar i skyttegraven med en cig i mungipan och brinnande kläder. Fullkomligt chockerande scen.
-Tillkännagivandet av krigsslutet.
Saving Private Ryan
-Första halvtimmen
-När dom har tagit ksp-nästet och man ser röken från ksp-pipan och hör hur det knäpper från vapnet.
-När tysken med Panzerschreck rusar förbi.
Tunna Röda Linjen
-När de försöker ta kullen första gången
Divide And Conquer-amerikansk propagandafilm av Frank Capra från VkII.
-För många för att nämna
Plutonen
-När serganten vad han nu heter står på sina knän med uppsträckta händer och halva Nord-Vietnamn rusar mot honom.
Slaget Om England
-Luftstriden när man bara hör musiken, inga motorer, inga kulsprutor och inga röster.
Stalingrad
-När man försvarar sig mot T-34:orna
Das Boot
-När man sänkt ett handelsfartyg och backar undan så att de överlevande inte ska kunna ta sig ombord.
-När besättningen sjunger "Tipperary"
-Slutscenen
-"helikopterscenen"-det tyska orginalet upplever jag dock som bättre p.g.a. sin autensitet.
Vinterkriget
-Finnen som sitter och garvar i skyttegraven med en cig i mungipan och brinnande kläder. Fullkomligt chockerande scen.
Saving Private Ryan
-Första halvtimmen
-När dom har tagit ksp-nästet och man ser röken från ksp-pipan och hör hur det knäpper från vapnet.
Tunna Röda Linjen
-För många för att nämna
Plutonen
-När serganten vad han nu heter står på sina knän med uppsträckta händer och halva Nord-Vietnamn rusar mot honom.
Slaget Om England
-Luftstriden när man bara hör musiken, inga motorer, inga kulsprutor och inga röster.
Stalingrad
Das Boot
-När man sänkt ett handelsfartyg och backar undan så att de överlevande inte ska kunna ta sig ombord.
-Slutscenen
jo den där med saving private ryan är väldigt, (vet inte vad jag ska säga, man kan ju inte säga att det är ballt när dom avrättat soldaterna, så hitta på ett eget ord du tycker passar)Larsson skrev:Apocalyse Now - Redux
Vinterkriget
Saving Private Ryan
-Första halvtimmen
Tunna Röda Linjen
-För många för att nämna
Plutonen
Slaget Om England
Stalingrad
Das Boot
-Slutscenen
- Olof Larsson
- Medlem