Hearts Of Iron 2

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 28 april 2005, 19:47

Ja!

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 28 april 2005, 20:58

Petter D skrev:Fältmarsalker? Jag spelar 39 kampanjen på 1.2 och jag har inga fältmarsalker. Högsta enheten är general.
Man kunde befodra militärerna i ettan, fast då förlorade de skicklighet.
Enda sättet att göra dem skickligare var att låta dem få övning. Militärerna samlade erfarenhetspoäng och när de fått 100 omvandlades dessa poäng till att militären blev ett snäpp skickligare. Fast det kanske är helt annorlunda i tvåan.

/Martin

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 28 april 2005, 21:29

Martin Lundvall skrev:
Petter D skrev:Fältmarsalker? Jag spelar 39 kampanjen på 1.2 och jag har inga fältmarsalker. Högsta enheten är general.
Man kunde befodra militärerna i ettan, fast då förlorade de skicklighet.
Enda sättet att göra dem skickligare var att låta dem få övning. Militärerna samlade erfarenhetspoäng och när de fått 100 omvandlades dessa poäng till att militären blev ett snäpp skickligare. Fast det kanske är helt annorlunda i tvåan.

/Martin
Jag vet. Jag spelade ettan.

Grejen är att jag varken har några fältmarsalker i tvåan eller kan uppgradera några generaler till fältmarsalker. Spelet säger helt enkelt att dom har den högsat rangen de kan få.

När jag märkte det utgick jag helt enkelt ifrån att fältmarsalkerna abstrakterats genom införande av HQ:s, trots allt brukade inte fält marsalker leda sina arméer från fronten. Samma sak gäller i ännu större grad deras motsvarigheter i flottan och flygvapnet.

Dock verkar det som om ni andra faktiskt har fältmarsalker vilket får mig att undra om det inte är mitt spel det är fel på...

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 29 april 2005, 00:51

Ja jag har fältmarskalker (FM) inte så många men ändå, kör du vanliga hoi eller någon mod.
Om du kör vanliga hoi2 så råder jag dig att ominstallera.

FM är ju riktigt bra att ha i HQs, tror att de kan leda upp till 48 divisioner i närliggande provinser.

PS
Någon mer än jag som har problem att spelet krashar?

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 29 april 2005, 02:24

Petter D skrev:
Dock verkar det som om ni andra faktiskt har fältmarsalker vilket får mig att undra om det inte är mitt spel det är fel på...
Ja vi har fältmarskalker!
Har du auto-promot -funktionen påslagen?
Med 1.2 förlorar dina generaler inte någon erfarenhet när de autopromotas.

/Albert

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 29 april 2005, 02:25

mrsund skrev: PS
Någon mer än jag som har problem att spelet krashar?
Nej faktiskt inte - tvärtom är det riktigt stabilt!

/Albert

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 29 april 2005, 11:25

Har aldrig brytt mig om Hq:s. Vad exakt är det man vinner på det, organisation, moral, org regain? Verkar mest besvärligt att se till att en ensam Hq inte anfalls av flyg eller landstyrka.

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 29 april 2005, 11:37

Thomas Johansson skrev:Har aldrig brytt mig om Hq:s. Vad exakt är det man vinner på det, organisation, moral, org regain? Verkar mest besvärligt att se till att en ensam Hq inte anfalls av flyg eller landstyrka.
Jag grupperar mina HQs med tre motoriserade inf-div. På detta sätt får HQ:t en hög mobilitet och kan både hålla och ta terräng om det blir nödvändigt - antalet fientliga flygangrepp minskar dessutom till ett minimum.
HQ:n är jätteviktiga - man vinner massa olika fördelar. Att aldrig överskrida högsta tillåtna antal divisioner under en generals befäl är väldigt viktigt.

Att använda sin officerskår på bästa sätt kräver en del micro-management, men det lönar sig. Mina kårer består sällan av mer än tre divisioner.

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 29 april 2005, 11:41

Ja men jag kör pansarkårer med 3 divisioner i ledda av en skicklig Lt general med Pansar som specialitet. Kör sen ifanterikårer med sex divisioner, inga av dessa leds av någon av lägre grad än general. Men jag får väl testa och se om det kan vara något att ha.

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 29 april 2005, 17:08

Thomas Johansson skrev:Ja men jag kör pansarkårer med 3 divisioner i ledda av en skicklig Lt general med Pansar som specialitet. Kör sen ifanterikårer med sex divisioner, inga av dessa leds av någon av lägre grad än general. Men jag får väl testa och se om det kan vara något att ha.
Din strategi är absolut inte vara fel - men ett smart användande av HQ:n ökar dina truppers effektivitet och leder i längden till lägre förlustsiffror.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 29 april 2005, 19:05

Thomas Johansson skrev:Ja men jag kör pansarkårer med 3 divisioner i ledda av en skicklig Lt general med Pansar som specialitet. Kör sen ifanterikårer med sex divisioner, inga av dessa leds av någon av lägre grad än general. Men jag får väl testa och se om det kan vara något att ha.
det funkar ung så här; du anfaller med 4armeer med sex div i varje alltså sammanlagt 24div, då räcker det inte ens om du har en FM i en av armeerna, du måste sätta din fältmarskalk i HQ (helt enkelt en stab som hjälper till med ledningen av striden) annars får du "stackingpenalty".

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 29 april 2005, 23:19

mrsund skrev: det funkar ung så här; du anfaller med 4armeer med sex div i varje alltså sammanlagt 24div, då räcker det inte ens om du har en FM i en av armeerna, du måste sätta din fältmarskalk i HQ (helt enkelt en stab som hjälper till med ledningen av striden) annars får du "stackingpenalty".
Fel!
Det räcker med att ha ett HQ i en angränsande provins.
Detta HQ måste å andra sidan ha lägst en general som befäl för att bli operativt.

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 29 april 2005, 23:21

Hur stor stacking penalty blir det då? Nu är det ju iofs ytterst sällan om ens någon gång jag anfaller med tex 7*6 inf armeer mot ett och samma område. Ser ju dock en logik i att det blir en penalty på detta. Nu ska det ju dock mycket till för att man ska förlora ett slag på den svårighetsgrad jag spelar på.

Tror det kostar mer än vad det smakar eller hur man säger att lyxa till det med Hq:s på Very easy nivån som jag kör på :)

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 29 april 2005, 23:25

Och sen ska man ju inte heller glömma att vissa länder borde ha större nytta av detta än andra. Säg tex att jag med 3 stycken 6 inf armeer anfaller en rysk ruta. Omkring 1941 då jag tagit fram en del land tactics samt gått några steg mot standing army så kan jag ha dubbel organisation jämfört med de stackars ryssarna.

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 29 april 2005, 23:41

Nåväl nu har jag testat lite. Jag anföll en provis med 3 stycken 6 inf armeer på very easy. Utan Hq i närheten fick jag en penalty på -5%. Med en Hq bredvid sjönk denna till -3.25. Jag ser poängen med dem men antar att på högre svårighetsgrader så ökar också stackingpenalty?

Skriv svar