Hearts Of Iron 2

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 18 april 2005, 22:13

Frågan är om AI:n kommer bli skickligare? Ett lustigt exempel ifrån en omgång jag spelar nu, jag kör ifrån 36 med Italien. År 1941 har jag ockuperat Jugoslavien, Albanien, Ungern, Bulgarien, Grekland och Turkiet. Min annektering av Turkiet fick Sovjet att förklara krig mot mig, jag avancerade då kvickt in i Kaukasus med bergstrupper och stängde inne 45 ryska divisioner där. På "andra" sidan Kaukasus dvs norrut placerade ryssarna omkring 50-60 divisioner som försvar. Jag sitter där med mina bergstrupper uppe på Elbrus och tittar ner på de små ryssarna och då förklarar Tyskland krig och inleder sin invasion, och som ni säkert listat ut finns det inte så mycket trupper kvar för ryssarnas del att möta de tyska trupperna... Tids nog kommer de 45 instängda ryska divisionerna att förintas då inte har någon supply. Jag har heller inte ingått någon allians med Axelmakterna så jag klarar mig galant :lol:

Gustav Björklund
Medlem

Inlägg av Gustav Björklund » 19 april 2005, 06:41

Tips: Annexera spanien och Vichy-frankrike också, ger dig lite mer IC och rare materials.

Jag väntar på 1.2-patchen som alla andra då AI:n i det nuvarande läget är helt patetisk. Och ja, ai:n kommer att förändras å det grövsta om man får tro den pressansvarige. "Radical ai improvements". Det är Paradox vi snackar om, patcharnas mästare :P

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Et spørsmål

Inlägg av frodeh » 19 april 2005, 13:07

Bare et lite spørsmål: kan man spille Norge f. eks. og erobre hele jordkloden? ;-)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Re: Et spørsmål

Inlägg av Tomas Ibsen » 19 april 2005, 13:12

frodeh skrev:Bare et lite spørsmål: kan man spille Norge f. eks. og erobre hele jordkloden? ;-)
Om man har rätt fusk så. Tog över Tyskland med Sverige med 4-5 divisioner med kanske 2-300 man i en gång. :lol:

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 19 april 2005, 13:43

Det går absolut, det är dock ett bra tips att spela med någon större nation tills man lär sig spelet ordentligt. Jag har spelat ifrån 36 med Sverige och utan fusk annekterat Norge, Danmark med Island och Grönland, Irland och Storbrittanien.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 19 april 2005, 13:51

Hur f*n lyckades du anektera storbrittanien? Då måste man ju skicka massa lastbåtar till Indien och härja också ju.

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 19 april 2005, 14:34

Oj skrev lite snabbt där, jag ockuperade alltså "bara" Storbrittanien, jag skickade invasionstrupper ifrån Irland. Annektera Storbrittanien låter sig inte göras i en halvmiss, har faktiskt aldrig orkat bemöda mig med det, invaderar man England så är de så gott som ute i leken. Jag har dock annekterat Usa, det var ju också ett projekt modell större, gjorde detta med Japan ifrån 36 scenariot, busenkelt om man använder en viss taktik.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 19 april 2005, 14:54

Kan du skicka mig ett PM med den taktiken? Äre inte så slängd i det taktiska är jag rädd, trots att jag spelar strategispel lite då och då... :oops:

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 19 april 2005, 15:14

Jag kan redogöra för den här, är inte så komplicerat 8)

Starta ifrån 36 med Japan, forska på infanteri, marines, carriers, naval doctrines och industri teknologi. Avvakta i Kina, håll dig passiv och starta inget krig där, bygg marines, infanteri och transports, konvojer och 3-4 carriers så att det är klart omkring 1938. Placera din flotta och arme på Taiwan och förklara krig mot Holland, invadera deras områden i Stilla havet. Efter att du erövrat ett par provinser kommer de erbjuda dig fred och då erbjuda dig ett par landområden, däribland Caracas i karibiska havet strax nedanför Kuba. Se till att denna ö är i supply och bygg upp en navalbase där, när detta är klart kan placera hela din flotta och arme där. Om du har omkring 6-9 marinedivisioner och runt 10 armegrupper om vardera 6 infanteridivisioner så är det idealiskt. Nu kanske du befinner dig omkring 1939 eller 1940, du har placerat mängder med flotta och armeenheter på denna ö, nu tar du helt enkelt bara och förklarar krig mot Usa och landstiger på lämplig plats. Förslagsvis i Miamitrakten eller Texas, du bör använda dina marines för att landstiga annars får du en stor penalty. Marines ska aldrig vara mer än tre i varje enhet heller. När du tagit en hamn är det bara och frakta dit din arme, din flotta får patrullera runt Kuba och Miami och skydda dina transporter. Du kommer inte möta något motstånd att tala om, det finns kanske 2-3 riktiga infanteridivisioner i hela Usa, resten garrision och militia, troligen kommer det ta 6-8 månader för dig att ockupera hela det amerikanska fastlandet.

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 19 april 2005, 15:17

Just det, använd också de "sliders" som finns under diplomacy, för Japans del kan det vara bra att föra dessa till "Hawk lobby" då din manpower kommer stiga kraftigt och din produktionstid förkortas avsevärt. Att jag blandar svenska och engelska ord beror på att jag hänger på ett engelskt Hoi2 forum där förkortningar frodas, jag har således inga bra förklaringar på svenska för vissa begrepp och situationer, fråga om det är något som lät som grekiska :)

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 19 april 2005, 19:28

Thomas Johansson skrev:Just det, använd också de "sliders" som finns under diplomacy, för Japans del kan det vara bra att föra dessa till "Hawk lobby" då din manpower kommer stiga kraftigt och din produktionstid förkortas avsevärt. Att jag blandar svenska och engelska ord beror på att jag hänger på ett engelskt Hoi2 forum där förkortningar frodas, jag har således inga bra förklaringar på svenska för vissa begrepp och situationer, fråga om det är något som lät som grekiska :)
Vilket Forum? själv brukar jag kolla stonyroad.de

Mvh Ola

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 19 april 2005, 19:45

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 20 april 2005, 11:16

Den nya patchen finns ute!!!!!! :)

Gustav Björklund
Medlem