Victoria

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 24 februari 2004, 15:33

Kynes skrev:Men det är lite jobbigt att lära sig när det inte finns någon tutorial, men om du bara sitter och spelar det en eftermidag så lär du dig hur det mesta fungerar
Och som komplement till detta så finns det mycket aktiva officiella forumet här:

http://www.europa-universalis.com/forum ... orumid=160

Rekommenderar i synnerhet tråden "Help for the overwhelmed newbie".

Henrik

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 2 mars 2004, 17:54

Jag har efter ett uppehåll med Victoria, börjat om med den nya patchen 1.03, men många bra tillägg och förändringar till trots är det något jag undrar över. Varför kan man inte inhandla "machine parts"? Det har gått mer än 10 år och jag har inte kunnat förvärva en endaste "machine part". Visserligen har jag inte själv uppfunnit tekniken än, men det förhindrade inte att jag hade 30 st "machine parts" vid spelets början. Är detta med mening, en bugg eller ska man själv uppfinna tekniken först innan man kan börja inhandla den på världsmarknaden?

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 2 mars 2004, 18:09

Leonidas skrev:Är detta med mening, en bugg eller ska man själv uppfinna tekniken först innan man kan börja inhandla den på världsmarknaden?
Det är med mening. Det produceras mycket lite maskindelar i spelets början (bara i England såvitt jag vet). Jag har samma erfarenhet som du, det enda sättet att få en garanterad försörjning av dessa rätt nödvändiga mojänger verkar vara att utforska de teknologier som ger direkta machine parts-tillskott, och på sikt gör att man kan framställa dem själv.

Henrik

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 2 mars 2004, 18:13

Henke skrev:
Leonidas skrev:Är detta med mening, en bugg eller ska man själv uppfinna tekniken först innan man kan börja inhandla den på världsmarknaden?
Det är med mening. Det produceras mycket lite maskindelar i spelets början (bara i England såvitt jag vet). Jag har samma erfarenhet som du, det enda sättet att få en garanterad försörjning av dessa rätt nödvändiga mojänger verkar vara att utforska de teknologier som ger direkta machine parts-tillskott, och på sikt gör att man kan framställa dem själv.

Henrik
Hmm... Tack för svaret och det var som jag misstänkte. Lite motsägelsefullt eftersom man av ngn anledning har maskindelar vid spelets början.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 2 mars 2004, 18:31

Det är som sagt bara Storbritannien som producera maskindelar 1836. De tilldelade maskindelarna från start är snarare där för att representera "cottage industry" eller småskalig produktion för att korka upp de mest uppenbara flaskhalsarna i den inhemska ekonomin.

/Forsberg

apan_bengt
Medlem

Inlägg av apan_bengt » 27 juli 2004, 20:59

Jag skulle vilja ha lite hjälp!

Jag spelade sverige från början och så vid ca 1845 försvan både mellan och över klassen och kvar bara under klassen varför då ?

vilket land är bäst att börja spela

vad händer när man expanderar provisens produktion ?

Gärna lite tips om vad man ska göra i börja, vad ska man forska?, vilka fabriker ska man bygga?, och så vidare!

/Martin

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 27 juli 2004, 21:05

Ett bra nybörjarland är Belgien, eftersom deras industriella kapacitet är högst.

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med de andra frågorna, det var länge sedan jag spelade.

Gustav Björklund
Medlem

Inlägg av Gustav Björklund » 15 maj 2005, 17:55

Tänkte återuppliva tråden då jag nyligen köpte det här spelet (Hearts of Iron 2 är tråkigt...). I början tyckte jag att Victoria såg lite väl svårt ut, och lärningskurvan var brant. Men det gick vägen!

1836-scenariot. 1.03c. Normal/Normal. Two Sicilies från början.

http://img13.echo.cx/img13/7834/italiy19009ar.jpg

Edit: Just ja, några förslag på vad jag ska göra tills 1920? Annektera Frankrike och dela det med Tysken? Ta över albanien, grekland, serbien och kroatien? Totalt utplåna Österrike-Ungern?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 16 maj 2005, 09:16

Gustav Björklund skrev:Tänkte återuppliva tråden då jag nyligen köpte det här spelet (Hearts of Iron 2 är tråkigt...). I början tyckte jag att Victoria såg lite väl svårt ut, och lärningskurvan var brant. Men det gick vägen!

Edit: Just ja, några förslag på vad jag ska göra tills 1920? Annektera Frankrike och dela det med Tysken? Ta över albanien, grekland, serbien och kroatien? Totalt utplåna Österrike-Ungern?
Skaffa patchen som tar bort tidsbegränsningen, så du kan erövra hela världen....

Gustav Björklund
Medlem

Inlägg av Gustav Björklund » 16 maj 2005, 10:25

Leonidas skrev:
Gustav Björklund skrev:Tänkte återuppliva tråden då jag nyligen köpte det här spelet (Hearts of Iron 2 är tråkigt...). I början tyckte jag att Victoria såg lite väl svårt ut, och lärningskurvan var brant. Men det gick vägen!

Skaffa patchen som tar bort tidsbegränsningen, så du kan erövra hela världen....
Fin idé, ska testa det när jag kommer hem.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 26 maj 2005, 02:03

Är det någon som har exporterat ett savegame till HOI eller HOI2 för det är väl möjligt? Det vore lite fräckt att köra som Sverige och sen fortsätta i HOI2 med samma förutsättningar som man skrapar ihop i Victoria.

/Robert Sköld

Erkkan Perkkan
Ny medlem

Inlägg av Erkkan Perkkan » 26 maj 2005, 11:11

Är det nån som vet vars man kan ladda ner den där patchen som tar bort tidsbegräsningen?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 26 maj 2005, 20:05

Erkkan Perkkan skrev:Är det nån som vet vars man kan ladda ner den där patchen som tar bort tidsbegräsningen?
Kolla runt lite på forumet på http://www.paradoxplaza.com. Annars kan ni PM:a er mailadress så kan jag skicka filen...

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 27 maj 2005, 08:40

Robert Sköld skrev:Är det någon som har exporterat ett savegame till HOI eller HOI2 för det är väl möjligt? Det vore lite fräckt att köra som Sverige och sen fortsätta i HOI2 med samma förutsättningar som man skrapar ihop i Victoria.

/Robert Sköld
Det går tyvärr inte...
Hade varit tufft att börja med CK -> EU2 -> Victoria ->HOI2
En nätt liten kampanj från slaget vid Hastings till Kalla kriget!!!

Luonas Taemrem
Medlem

Inlägg av Luonas Taemrem » 27 maj 2005, 10:10

Hmm, har funderat på att börja med Vicky men jag sitter fast i Hoi 2 träsket just nu. Påminner det mye om Hoi-spelen?

Skriv svar