Tv-serien Rome
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
-
Ostrobothnia
- Medlem
- Plutokraten
- Medlem
Den 14 januari 2007 börjar säsong 2 på HBO. Finns lite småklipp på hemsidan. Fyfan *läääängtar*Tomas Ibsen skrev:Vänta här, kommer det fler säsonger?
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
-
Magnus Lindström
- Medlem
Jag förstår inte att serien inte börjar med Marius och Sullas maktkamp istället. En ung Ceasar som springer runnt, vilda germaner exotiska kungar och väldigt väldigt blodigt. Nu kommer man väl att fortsätta med Octavius och Markus Antonius maktkamp i Rome II. Antagligen var det smidigt att börja med Ceasar eftersom alla vet vem han är, kanske kommer det en "before Rome" serie senare 
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
-
Magnus Lindström
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
Det första "tama"slaget är nog det häftigaste ni kommer att se av alla krigiska slag, de flesta bataljerna utkämpas mest i sängkammaren i serien. Jag har sett första delen fram till att Caesar blir mördad i Pomejius curia. Annars är personskildringarna rätt bra, dekoren påkostad, men krigshistorian verkar vara mest ett sammandrag med många förenklingar (amerikanskt så det förslår). Caesars nerkämpning av Pompejus söner i Spanien (Munda)förekommer överhuvudtaget inte
mvh cats
mvh cats
-
Magnus Lindström
- Medlem
Personligen så gillar jag att man slipper se bataljer liknande braveheart och liknande. Eftersom det är en TV serie skulle de också ha svårt att lösa problemet med för få statister, lösningen skulle väl vara animerade figurer. Det finns inget värre än TV-serier där stora slag utspelas av 100 pers. Ett skrämmande exempel på detta är en serie om Napoleon, visst går det med hjälp av smarta trix att skildra slag med 100 pers men inte om man ska försöka få in flera olika truppslag på samma bild. I Napoleon så skulle envisades de med att allt skulle vara med Gamla gardet 20 pers, 5 hussarer, 10 kyrassiärer osv. Befriande att inte se sånnt i Rome. Jag klara mig bra utan eldbollarna från Gladiator också 
Har vi hört hur det går för Femman och säsong 2?
DVD boxen är släppt i USA. Har något beställt eller sett Rome 2 som kan ge några förhandskommentarer.
Den enda TV-serie där man lyckats lösa bra fältslag är mig veterligen Nord och Syd, men då kan man säkerligen rusta två kompletta armér av reenacments i USA som är numerärt jämbördiga med verklighetens.
DVD boxen är släppt i USA. Har något beställt eller sett Rome 2 som kan ge några förhandskommentarer.
Den enda TV-serie där man lyckats lösa bra fältslag är mig veterligen Nord och Syd, men då kan man säkerligen rusta två kompletta armér av reenacments i USA som är numerärt jämbördiga med verklighetens.