Band of Brothers del 7: The Breaking Point (SPOILERS!)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Kompanichefen
Medlem

Inlägg av Kompanichefen » 14 februari 2003, 00:27

Tyvärr, tyvärr så höjde sig avsnittet inte riktigt. Inte för att det på något sätt var sämre i detaljrikedom. Snarare att kraven har höjts efterhand och man förväntar sig något "nytt" i varje del. De som tycker att filmer har varit alltför "tyskfientlig" kunde ju i vart fall gotta sig åt en del smärtsamma förluster för amerikanerna.

Jag reagerade dock på några detaljer som störde helheten. Precis som tidigare har nämnts fick jag det inte riktigt att gå ihop när amerikanerna anföll och tyskarna vek. Visserligen fick vi ju veta att I-kompaniet framryckte från andra hållet och därmed blev ju tyskarna faktiskt anfallna från två håll. Men amerikanerna verkade inte har några som helst pansarbrytande vapen och en Tiger i försvarsställning uppbackad av infanteri borde rimligen vara en svår nöt att knäcka. Och var fanns den indirekta elden (förutom egna grk). Dessutom är det mycket svårt att anfalla en motståndare i bebyggelse och tyskarna hade haft tid till förberedelser.

Som vanligt är avsnittet dock välgjort i övrigt och att döma av er som har boxen så finns det mer att ta av. Jag tvingas dock ge avsnittet endast :| :| :| av :D :D :D :D :D möjliga.

--

Ebbe_lille
Medlem

Inlägg av Ebbe_lille » 14 februari 2003, 01:06

Avsnittet med den tyska ryttaren i början var väl rätt kul i alla fall? Man kan fråga sig vad i hela friden han tänkte på... "Näh, hästen galopperar säkert snabbare än amrisarnas gevärskulor."

Kompanichefen
Medlem

Inlägg av Kompanichefen » 14 februari 2003, 01:07

Ebbe_lille skrev:Avsnittet med den tyska ryttaren i början var väl rätt kul i alla fall? Man kan fråga sig vad i hela friden han tänkte på... "Näh, hästen galopperar säkert snabbare än amrisarnas gevärskulor."
Jo, den var verkligen "lustig" i all sin enkelhet. (Om man nu kan tala om lustig när en person blir skjuten i ryggen?)

--

Ebbe_lille
Medlem

Inlägg av Ebbe_lille » 14 februari 2003, 01:22

I huvudet var det väl till och med? Tyckte det såg ut som om tysken hade ett hål i hjälmen som det rykte och rann blod ut. Men vad vet jag om tyskar, det kanske är praxis där :)

Lustigt, när jag ser Band of Brothers så sitter jag ofta och tänker: "där skulle i alla fall jag ha gett mig." Det känns inte som om jag vill offra mig i krig, få en granat på mig som blåser bort halva underkroppen. Känns inte direkt lockande när man ser hur jävligt alla soldaterna dör i den serien.. det är inte direkt som i "The longest day" och liknande, där man dör heroiskt och utan ett ljud. Chansen att man i krig stupar med ett skott i hjärtat är ju tämligen liten, förmodligen så kommer man att ligga där med tarmarna på utsidan av kroppen och benen i slamsor och förblöda. Plötsligt känns det inte så lockande med strid...

Och jag skall vara "kompanibefälsmaterial" enligt mönstringsförrättaren... jo pyttsan ;)

Kompanichefen
Medlem

Inlägg av Kompanichefen » 14 februari 2003, 01:33

Ebbe_lille skrev:I huvudet var det väl till och med? Tyckte det såg ut som om tysken hade ett hål i hjälmen som det rykte och rann blod ut. Men vad vet jag om tyskar, det kanske är praxis där :)

Lustigt, när jag ser Band of Brothers så sitter jag ofta och tänker: "där skulle i alla fall jag ha gett mig." Det känns inte som om jag vill offra mig i krig, få en granat på mig som blåser bort halva underkroppen. Känns inte direkt lockande när man ser hur jävligt alla soldaterna dör i den serien.. det är inte direkt som i "The longest day" och liknande, där man dör heroiskt och utan ett ljud. Chansen att man i krig stupar med ett skott i hjärtat är ju tämligen liten, förmodligen så kommer man att ligga där med tarmarna på utsidan av kroppen och benen i slamsor och förblöda. Plötsligt känns det inte så lockande med strid...

Och jag skall vara "kompanibefälsmaterial" enligt mönstringsförrättaren... jo pyttsan ;)
Jag tycker du verkar ha en sund inställning. (Och det kan ju vara ett skäl till att du är kb-uttagen.) Folk som utan närmare eftertanke uttalar sig om att "jag skulle gjort si" och "jag skulle gjort så" har jag svårt att ta på allvar.

--

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 14 februari 2003, 01:36

Anno skrev:Tyckte även som Patrick att det var lite konstigt! Jänkarna anfaller med lite soldater och har bara kulsprutor som understöd, och slår ut några stridsvagnar, en 88mm kanon, några snipers och en massa soldater som har bra strategiska platser i husen. 8O
Enligt boken så hölls Foy av ett (försvagat?) tyskt kompani (6 kompaniet, 10 pansargrenadjärregementet, 9 pansardivisionen) med uppgift att utkämpa en fördröjningsstrid. Amerikanerna hade artilleriunderstöd, vilket inte framgick särskilt tydligt i avsnittet. De tre Tigrarna drog sig tillbaka, tydligen utan förluster.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 14 februari 2003, 01:38

Kanske förklarar en hel del ja...Såg lite underligt när de tar sig in i Foy utan något som helst synligt understöd (förutom en lmg och en 60mm granatkastare) och halva byn står i ljusan lågor.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 14 februari 2003, 01:40

Ebbe_lille skrev:Plötsligt känns det inte så lockande med strid...
Nej, och det är väl en av seriens styrkor - att unga killar dör på de mest vedervärdiga sätt. Inget j-a romantiserande med "he died in the fight for peace and freedom"...

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 14 februari 2003, 09:09

B Hellqvist skrev:
Nej, och det är väl en av seriens styrkor - att unga killar dör på de mest vedervärdiga sätt. Inget j-a romantiserande med "he died in the fight for peace and freedom"...
Näe, det är inte romantiserande, men ändå. Eftersom serien framställer en bataljon, som är oerhört tilltygade med inget eller litet understöd, som sveper bort ett tyskt kompani med tre tigrar, en 88:a och kraftigt artilleriunderstöd. Detta sker mha av supermannnen Speirs (säkert en tyskättling). Det var likadant i förra avsnittet där man framställde tyskarna som överlägsna och jänkarna som underlägsna, men som vann till slut i slaget "man inte fick se för att Roo släpade bort en snubbe".

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 14 februari 2003, 09:41

Leonidas skrev:
B Hellqvist skrev:
Näe, det är inte romantiserande, men ändå. Eftersom serien framställer en bataljon, som är oerhört tilltygade med inget eller litet understöd, som sveper bort ett tyskt kompani med tre tigrar, en 88:a och kraftigt artilleriunderstöd. Detta sker mha av supermannnen Speirs (säkert en tyskättling). Det var likadant i förra avsnittet där man framställde tyskarna som överlägsna och jänkarna som underlägsna, men som vann till slut i slaget "man inte fick se för att Roo släpade bort en snubbe".

Ponera att:

88:an hade slut på ammo. De tyska soldaterna var helt slutkörda och frostskadade. Tigrarna hade nästan slut på soppa och behövde reservdelar. Tyskarnas flanker var försvagade.

Om det var på det viset så framstår väl ett sånt amerikanskt anfall fullt troligt? :D

Finarvas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Finarvas » 14 februari 2003, 10:35

Gribing skrev:
Ponera att:

88:an hade slut på ammo. De tyska soldaterna var helt slutkörda och frostskadade. Tigrarna hade nästan slut på soppa och behövde reservdelar. Tyskarnas flanker var försvagade.

Om det var på det viset så framstår väl ett sånt amerikanskt anfall fullt troligt? :D
Jovisst men det löjliga är att vi får aldrig se det. Tycker avsnittet saknar mycket i stridsscenerna. Vi får se några amerikanare som springer mot byn och klantar sig allmänt men till slut reder upp situationen. Vi får se några få ryckiga klipp på tyskar som springer runt som yra höns..

Stege
Medlem

Inlägg av Stege » 14 februari 2003, 11:34

Ok,Jag sticker väl ut hakan lite då :P

Jag tycker att BoB bara blir sämre och sämre. Igår när jag såg del 7 så var jag nära att stänga av tvn när Spiers gjorde sin "100 yard dash" genom dom tyska linjerna för att skapa samband.

Ok att det hände massor av liknande "heroiska" saker, Men som det framställs så blir det fånigt till slut.

Sen blir det ju inte speciellt mycket bättre av att tyskarna dom möter framställs som kompletta imbiciller.

Nä, BoB kommer inte att finnas i min samling. Om det här fortsätter så kommer den att dela jumbo platsen med "Patton". :(

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 14 februari 2003, 12:08

Satt bara och väntade igår att tyskarna skulle fly som yra höns och att dom skulle göra en tabbe...och dom gjorde inte mig besvikna! :?

Mikael Karlsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mikael Karlsson » 14 februari 2003, 13:21

På ett sätt var avsnittet jävligt bra och på ett sätt var det jävligt dåligt.
Det bra var ju att man fick se många känslor tydligt och på ett bra sätt, det dåliga var att bombningen blev lite uttragen(fast det beror väl mest på att man visade hur soldaterna reagerade) samt att striden när amerikanarna intog Foy var lite "konstig", det var svårt att få sig en helhetsbild.

Webb
Medlem

Inlägg av Webb » 14 februari 2003, 15:52

Anno skrev:Satt bara och väntade igår att tyskarna skulle fly som yra höns och att dom skulle göra en tabbe...och dom gjorde inte mig besvikna! :?
Ibland undrar jag om alla på det här forumet är nazister...

Angående Speirs lilla språngmarsch...faktum är ju att detta har hänt i verkligheten.

Skriv svar