Nurmoila - CM:BB AAR

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 28 januari 2003, 18:35

Ny uppdatering får vänta tills imorgon då datastrul samt möten hindrar mig från att spela något idag. Räknar med en längre session då.

~Henric Edwards

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 28 januari 2003, 19:25

virdung skrev:Vad är det för spel vi snackar om? Kan man spela som Sverige?

//Virdung
Ett tips då, i gratis spelet "steel panters world at war" kan du spela som svenskar, finnar, normänn, tyskar och massa fler.

Det sträker sig dock fram till 1949 högst.

Användarvisningsbild
virdung
Medlem

Inlägg av virdung » 28 januari 2003, 22:12

attans, jag vill ju ha ett spel där man börjar lira på 1500-talet och slutar lira typ 2050 eller nått, och att man kan spela som sverige givetvis ;)

Inga hexagoner dock :(

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem

Inlägg av Mercai » 28 januari 2003, 23:01

virdung skrev:attans, jag vill ju ha ett spel där man börjar lira på 1500-talet och slutar lira typ 2050 eller nått, och att man kan spela som sverige givetvis ;)

Empire Earth, ingen jääätestrategi men ganska underhållande!

Användarvisningsbild
virdung
Medlem

Inlägg av virdung » 29 januari 2003, 08:58

Pulse skrev:
virdung skrev:attans, jag vill ju ha ett spel där man börjar lira på 1500-talet och slutar lira typ 2050 eller nått, och att man kan spela som sverige givetvis ;)

Empire Earth, ingen jääätestrategi men ganska underhållande!
Njae, gillade inte det direkt...

Nån korsning av EU2, HOI (Utveckling, storlek på spelet etc) samt Close combat när man strider hade suttit som en fläskläpp :)

//Virdung

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 29 januari 2003, 16:11

Går inget vidare med datorn tyvärr. Det verkar som om fläkten till grafikkortet ballat ur, och ett ersättningskort kommer nog inte in förrän imorgon. Bara så ni vet. :-)

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 30 januari 2003, 18:28

Nytt grafikkort, ny uppdatering. :-)

Med de nyanlända förstärkningarna räknar nu min styrka tre infanterikompanier samt ett jägarkompani. 1. K fortsätter avancera längs den extrema vänsterflanken i ett försök att finna och bryta igenom en svag punkt i det ryska försvaret. 2. K rycker fram till höger om dem, med 3. K som säkringsstyrka på vår högerflank. Jägarkompaniet agerar rörlig reserv för att snabbt kunna sättas in där fienden ger vika. Tanken är att 2. K ska utföra ett bindande anfall och dra till sig de fientliga reserverna medan 1. K kringränner fi och faller dem i ryggen alternativt rullar upp deras flank.

Fänrik Manninens pluton sänder ut två halvgrupper att reka framför 1. kompaniet till vänster, och då vägen tycks ligga öppen följer hela kompaniet med i framryckningen. Samtidigt avancerar 3.K som tidigare nämnts till höger och stöter plötsligt på en rysk styrka. Fänrik Viertos pluton invecklas omeldebart i en eldstrid, och jag beger mig genast till platsen för att dirigera in fänrik Honkajokki och fänrik Helminens plutoner till fördelaktiga eldpositioner. 2.K, som avancerar i mitten av linjen genom en liten skogsdunge, är perfekt placerade för att falla fienden i flanken samtidigt som Vierto och Honkajokki slår från fiendens front. Jag skickar genast en rapportkarl för att meddela fänrik Bengtsson att hans pluton ska göra front åt höger, men det visar sig onödigt då några av hans mannar redan gjort så och står i begrepp att nedgöra de ryssar som befinner sig framför dem.
Bilagor
flank.jpg
I bakgrunden smyger Bengtsson upp i fiendens flank.
flank.jpg (98.96 KiB) Visad 725 gånger
fight.jpg
Kontakt! En styrka uppskattad till ett kompani påträffas i 3.K framryckningsväg.
fight.jpg (114.48 KiB) Visad 725 gånger
span.jpg
Manninens karlar rekar.
span.jpg (98.77 KiB) Visad 725 gånger

Ebbe_lille
Medlem

Inlägg av Ebbe_lille » 3 februari 2003, 01:00

Mycket spännande och underhållande! Hur skall det gå för Bengtsson och hans tappra gossar, undrar jaga. Lägg upp fortsättningen snart, för jag har knappt några naglar kvar...

Förresten, har du gjort scenariot själv, månne?

Användarvisningsbild
Magnus O
Medlem

Inlägg av Magnus O » 3 februari 2003, 01:22

Scenariot som spelas här ovan finns på

http://ns9.super-hosts.com/~dragonlair. ... atmission/

Plus en hel del scenario till :)

Ebbe_lille
Medlem

Inlägg av Ebbe_lille » 5 februari 2003, 20:38

Snälla, en fortsättning!

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 6 februari 2003, 05:29

Ebbe_lille skrev:Snälla, en fortsättning!
Det kommer till helgen. Är fullständigt slut på eftermiddagarna, så jag har i ärlighetens namn inte orkat spela mer. :-)

~Henric Edwards

-vils-
Medlem

Kommentar *spoilervarning*

Inlägg av -vils- » 21 februari 2003, 12:58

Mycket intressant träd! Man får ju lust att installera om det igen.. :)

En kommentar till taktiken dock. Notera att det var så länge sedan jag spelade det scenariot så jag minns inte specifika deltaljer, men jag minns att det var rena rama blod-badet, och mina kompanier i mitten led makabra förluster.

Vägen är ju väldigt viktig. Jag koncentrerade 50% av mina trupper bara för att forcera den och det gick märkbart lätt. Sedan kunde jag flankera längs landsvägen och ta ryssen i ryggen. Lättare sagt än gjort, alla mottis som uppstog måste ju bekämpas, men då hade jag ju dock styrkor som kunde pressa på vidare mot norr. Tidsbristen gjorde mig alltför stressad dock, och de finska pojkarna fick alltför ofta springa framåt i blindo.

..sen skäms jag, därför att jag ledsnade innan jag hann spela klart :/

Jag drabbades av Multi-player dilemmat, dvs prioriterade andra kampanjer med mänskliga motspelare istället.

MEN jag vill också veta fortsättningen :)

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Re: Kommentar *spoilervarning*

Inlägg av subskipper » 21 februari 2003, 15:54

-vils- skrev:Mycket intressant träd! Man får ju lust att installera om det igen.. :)

En kommentar till taktiken dock. Notera att det var så länge sedan jag spelade det scenariot så jag minns inte specifika deltaljer, men jag minns att det var rena rama blod-badet, och mina kompanier i mitten led makabra förluster.

Vägen är ju väldigt viktig. Jag koncentrerade 50% av mina trupper bara för att forcera den och det gick märkbart lätt. Sedan kunde jag flankera längs landsvägen och ta ryssen i ryggen. Lättare sagt än gjort, alla mottis som uppstog måste ju bekämpas, men då hade jag ju dock styrkor som kunde pressa på vidare mot norr. Tidsbristen gjorde mig alltför stressad dock, och de finska pojkarna fick alltför ofta springa framåt i blindo.

..sen skäms jag, därför att jag ledsnade innan jag hann spela klart :/

Jag drabbades av Multi-player dilemmat, dvs prioriterade andra kampanjer med mänskliga motspelare istället.

MEN jag vill också veta fortsättningen :)

Tackar för tipsen! Min taktik var att hålla mig så långt ifrån vägen det bara var möjligt då jag misstänker att ryssen koncentrerat sina styrkor till den delen av kartan. Det gick bra en lång stund, men någon fortsättning lär det inte bli. Möjligtvis om jag lyckas föra över det sparade spelet till min nya dator när den kommer om ett par veckor. Den gamla tillåter sig inte att bli spelad på längre. :-/

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 24 februari 2003, 16:32

Mycket bra skriven AAR, Henric!

Jag tänkte att jag skulle tipsa alla CM spelare här om Combat Mission, Nordiskt Forum på http://www.cmbbswe.dataphone.se.

Skriv svar