Band of brothers release
- Lumber Jack
- Medlem
TV 4
:( De kommer garanterat att sumpa BoB med en massa reklam- och nyhetsavbrott i tid och otid. Fan att inte statstelevisionen köpte upp sig på serien. Det får bli en box.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Fasen att man inte har DVD
så jag fick nöja mig med VHS istället. Kom med posten från Amazon samma dag som skalmans server brakade ihop ( vette fan om man klarat sig annars
). Betade av alla avsnitt på tre dagar.
Serien får höga betyg av mig. Otroligt välgjord för att vara producerad för TV, tycker jag.
Sonderling
It´s good to be back. 8)
Serien får höga betyg av mig. Otroligt välgjord för att vara producerad för TV, tycker jag.
Sonderling
It´s good to be back. 8)
t
Jepp har också boxen (köpt på movieline)!
Bra extra mtrl(fast jeep reklamen kunde de skippat).
Bra extra mtrl(fast jeep reklamen kunde de skippat).
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Whhhhiiiii, det kommer i morgon!!!
Tv4
kl: 20:45
Band of brothers.
Amerikansk dramaserie från 2001. Soldaterna i den luftburna elitstyrkan Easy company under andra världskrigets D-dag var vanliga män som hamnade i den mest extraordinära konflikten i historien. Serien bygger på historikern Stephen Ambroses bok. Del 1 av 10. Currahee. P g a kraftiga vindar och dålig sikt skjuts de allierades invasion av Normandie upp. I rollerna: Damian Lewis, Ron Livingston, David Schwimmer. Bredbild.
Tv4
kl: 20:45
Band of brothers.
Amerikansk dramaserie från 2001. Soldaterna i den luftburna elitstyrkan Easy company under andra världskrigets D-dag var vanliga män som hamnade i den mest extraordinära konflikten i historien. Serien bygger på historikern Stephen Ambroses bok. Del 1 av 10. Currahee. P g a kraftiga vindar och dålig sikt skjuts de allierades invasion av Normandie upp. I rollerna: Damian Lewis, Ron Livingston, David Schwimmer. Bredbild.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Nu har jag inte läst boken BoB, men Stephen Amborse nämner liknande händelser (och möjligen även denna) i "Citizen Soldiers". Det verkar som om avrättning av krigsfångar sällan ledde till några rättsliga åtgärder. Befäl kunde välja att låta bli att låta kända fångmördare ta hand om fångtransporter, men om de kände att de ville slippa fångproblemet utan att vara direkt inblandade, så kunde de skicka fångarna till de bakre linjerna med en fångmördare som eskort...Rommel skrev:En fråga: efter att ha sett andra avsnittet när han mördar krigsfångarna och hört att det var en sann historia måste jag fråga: ställdes han inför krigsrätt för det??
Ni verkar vara insatta.Gribing skrev:
Lite smått irriterande är det förstås att Tigern i avsnitt 7 har tornet för långt fram men det vägs upp av en störtskön stridsscen när amrisarna ska ta byn "Foy".
/Gribing
Är det någon som kan upplysa mig om av vilka de tyska pansar-fordonen i anvsnitt 3 (jag pratar om striderna i avsnittet som slutar med att Sherman-stridsvagnar går in och "rensar") är (dvs modell etc.), eller kan det möjligen handa om övertagna pansar-fordon från Frankrike/Belgien/Holland i tysk tjänst?
Jag har tittat på Achtungpanzer, men endast det ena fordonet (som f.ö. verkar vara en Panzerjäger av senare modell) går att sånär på känna igen.
Tack på förhand.
/Erik
- Johan Elisson
- Medlem
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Serien som kostade 1.2 miljader svenska kronor:
http://www.tv4.se/nav_innehall.asp?nav= ... £ID=225943
http://www.tv4.se/nav_innehall.asp?nav= ... £ID=225943
Fan vilka proffs ni är...Johan Elisson skrev:Det är vad jag kunde se en Jagdpanther, en Panther, några SdKfz 251 och antingen en StuH 42 eller en StuG III Ausf G.
Det är StuH 42/StuG III:an som blir utslagen.
/Johan
Tack!
Jag tyckte mig känna igen Jagtpanthern, men jag tyckte mig också se en
Tiger, jag syftar på den tyska stridvagnen som retierar och krossar en sårad tysk soldat under det ena larvbandet i slutet på striden.
Förresten, vilken stridsvagn är det som har skyddsplåtar (extra pansar?) på sidorna?
/Erik
Stridsfordon
Stridsfordonen som används i BoB, är det muséie-fordon eller nytillverkad rekvisita, t.ex så finns det inte så många Jagdpanthers bevarade.
MVH
MVH
alla "tigrar" i filmer är ombyggda t-34:or
I Band of brothers avsnittet borde inte en jagdpanther kunna krossa en sherman på ett skott, en sherman borde inte ha så mycket att sätta emot. Man fick aldrig riktigt se avståndet men det var nog tillräckligt långt var att alla shermans skulle få pisk.
Har läst någonstans att det gick 10 amerikanska pansarvagnar på 1 tysk
I Band of brothers avsnittet borde inte en jagdpanther kunna krossa en sherman på ett skott, en sherman borde inte ha så mycket att sätta emot. Man fick aldrig riktigt se avståndet men det var nog tillräckligt långt var att alla shermans skulle få pisk.
Har läst någonstans att det gick 10 amerikanska pansarvagnar på 1 tysk