Valkyria
-
Artur Szulc
- Medlem
Re: Valkyria
Såg filmen idag med frun och båda gav den 3 av 5.
Välspelad, välgjord rekvista, och intresseväckande.
Men...enligt mitt tycke...för kort. Och flera nyckelnamn saknades.
Efteråt tänkte jag också, synd att de misslyckades med attentatet. I mina ögon var de inga förrädare.
Välspelad, välgjord rekvista, och intresseväckande.
Men...enligt mitt tycke...för kort. Och flera nyckelnamn saknades.
Efteråt tänkte jag också, synd att de misslyckades med attentatet. I mina ögon var de inga förrädare.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc
http://www.arturszulc.se
Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz
Artur Szulc
http://www.arturszulc.se
Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz
Blev positivt överraskad filmen, Men var som sagts aningens kort och lite forcerad. Hade den varit lite "mörkare"och de pratat tyska hade den varit riktigt bra. Ljudet var dessutom felinställt. JAg jag hade gärna sett att man lyfte fram motiven ännu bättre och vilken kategori som av officerare som samlades i sammansvärjningen.
Den ställer en del frågor om hur det kunde gått, "det var ju så nära, nästan frusterarande nära", men det är en del av denna nästan klassiska tragedi.
Den ställer en del frågor om hur det kunde gått, "det var ju så nära, nästan frusterarande nära", men det är en del av denna nästan klassiska tragedi.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Jag kollade precis igenom "Attentatet mot Hitler" ("Stauffenberg", tysk tv-film från 2004), och den var bara 1.32 lång, så "Valkyria" hade mer tid att berätta storyn på. En brist hos "Attentatet" är att själva komplotten förklaras väldigt dåligt, och att den verkar närmast improviserad. I "Valkyria" får den mer utrymme. Den tyska filmen är helt OK, och det är intressant att jämföra med den, men jag håller nog "Valkyria" för att vara bättre, engelsk dialog till trots.
Jag håller med att ("Stauffenberg") är hyfsad och relativt sevärd. Valkyria skall jag se när jag får tid. Jag har bara sett några ögonblick än. Däremot har jag hört filmen från min position i foajen. Effekterna låter fruktansvärt höga och vissa partier låter låga. Kanske en inte helt lyckad ljudmixning....B Hellqvist skrev:Jag kollade precis igenom "Attentatet mot Hitler" ("Stauffenberg", tysk tv-film från 2004), och den var bara 1.32 lång, så "Valkyria" hade mer tid att berätta storyn på. En brist hos "Attentatet" är att själva komplotten förklaras väldigt dåligt, och att den verkar närmast improviserad. I "Valkyria" får den mer utrymme. Den tyska filmen är helt OK, och det är intressant att jämföra med den, men jag håller nog "Valkyria" för att vara bättre, engelsk dialog till trots.
No one can prevent me from raising towers in babylon
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Det jag främst reagerade på när det gäller ljudet är att 20 mm-FlaK:en låter väldigt högt i inledningsscenen.dc skrev:Jag håller med att ("Stauffenberg") är hyfsad och relativt sevärd. Valkyria skall jag se när jag får tid. Jag har bara sett några ögonblick än. Däremot har jag hört filmen från min position i foajen. Effekterna låter fruktansvärt höga och vissa partier låter låga. Kanske en inte helt lyckad ljudmixning....B Hellqvist skrev:Jag kollade precis igenom "Attentatet mot Hitler" ("Stauffenberg", tysk tv-film från 2004), och den var bara 1.32 lång, så "Valkyria" hade mer tid att berätta storyn på. En brist hos "Attentatet" är att själva komplotten förklaras väldigt dåligt, och att den verkar närmast improviserad. I "Valkyria" får den mer utrymme. Den tyska filmen är helt OK, och det är intressant att jämföra med den, men jag håller nog "Valkyria" för att vara bättre, engelsk dialog till trots.
Min sambo och jag ger den båda 3 av 5.
Till det positiva hör att trots att den är 2 tim blir det aldrig långdraget.
Jag skulle mest vilja klaga på Tom Cruise inlevelseförmåga.
Jag vet inte vad jag hade förväntat mej,men han är nästan lika dan vad som än händer i filmen.
När alla börjar förstå att det gått snett tycker man att man ska se det på Cruise, men icke.
Men man har betalt för underhållning, och det fick man.
Till det positiva hör att trots att den är 2 tim blir det aldrig långdraget.
Jag skulle mest vilja klaga på Tom Cruise inlevelseförmåga.
Jag vet inte vad jag hade förväntat mej,men han är nästan lika dan vad som än händer i filmen.
När alla börjar förstå att det gått snett tycker man att man ska se det på Cruise, men icke.
Men man har betalt för underhållning, och det fick man.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
De första sex minuterna: http://www.apple.com/trailers/mgm/valkyrie/
inget ger som tyska en befriande aggressivitet.
en arg tysk eller Japan är det argaste som finns.
För övrigt är inte filmen sådär jättehet om man inte som sagt på förhand vet vad allt handlar om, ja mer än att döda hitler... Hela grejen med ilmen och trailern och hur de marknadsförs den ger känslan av att Stauffenberg var någon slags rock and roll general...
Trots att filmen har en historisk bakgrund och säkerligen är korrekt i det mest aså fömedlar manuset, regissören osv mer en känsla av att det bara är att byta ut rekvisitan till svärd och rustningar så har vi en klassisk riddarfilm. Det är lite synd.
För övrigt är inte filmen sådär jättehet om man inte som sagt på förhand vet vad allt handlar om, ja mer än att döda hitler... Hela grejen med ilmen och trailern och hur de marknadsförs den ger känslan av att Stauffenberg var någon slags rock and roll general...
Trots att filmen har en historisk bakgrund och säkerligen är korrekt i det mest aså fömedlar manuset, regissören osv mer en känsla av att det bara är att byta ut rekvisitan till svärd och rustningar så har vi en klassisk riddarfilm. Det är lite synd.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Har du sett filmen?Davian skrev:inget ger som tyska en befriande aggressivitet.en arg tysk eller Japan är det argaste som finns.
- MoparMadness
- Medlem
Det här är en nånting som jag tycker dyker upp ibland, speciellt i krigsfilmer och dylikt. Man vill liksom på något vis understryka att "jeflar vad det smäller här", genom att ha jättehöga ljudeffekter på vapen, pjäser och till viss del fordon, medans lugnare scener är på gränsen till för tysta.B Hellqvist skrev:Det jag främst reagerade på när det gäller ljudet är att 20 mm-FlaK:en låter väldigt högt i inledningsscenen.dc skrev:Däremot har jag hört filmen från min position i foajen. Effekterna låter fruktansvärt höga och vissa partier låter låga. Kanske en inte helt lyckad ljudmixning....
Har ännu inte sett filmen, kanske jag ska understryka. Antagligen av samma anledning som jag fortfarande inte sett Eyes Wide Shut. Mr Cruise.
"Anyone who runs, is a VC. Anyone who stands still, is a well disciplined VC."
japp. och även studerat ur filmanalytiska perspektiv och kopplat till dagens mediakultur.B Hellqvist skrev:Har du sett filmen?Davian skrev:inget ger som tyska en befriande aggressivitet.en arg tysk eller Japan är det argaste som finns.
- Lumber Jack
- Medlem
Även jag var och såg Valkyria och blev positivt överraskad. Hade som många andra en förutfattad mening om att Tom Crusie inte skulle klara rollen, vilket han dock gör. Hade även laddat upp med den tyska filmen någon vecka innan och jag måste tillstå att jag gillar den amerikanska bättre. Det enda jag retade mig på var att jag vid kanske ett tioltal gånger såg takmikrofonerna...
Sedan hade det varit trevligt med en något längre Freisler-scen. Men man får väl ta och kolla in Sophie Scholl igen.
Sedan hade det varit trevligt med en något längre Freisler-scen. Men man får väl ta och kolla in Sophie Scholl igen.
-
MariusSulla
- Ny medlem
Filmen var bättre än jag förväntade mig, definitivt godkänd, känns som den seriösaste filmen
av Tom Cruise sen Eyes Wide shut, synd att den inte blev någon mega block buster,
vilket kan påverka framtida lite serösare WW2 skildringar på film.
2 små detaljer var nog det enda som retade mig(ytterst lite dock) fel Condorplan, en junkers 52 istället,
som Hitler skulle sprängas i, på imdb står det att det helt enkelt inte fanns några fw 200 condor plan kvar,
men dinousarier, aliens, Titanic och gud vet vad går uppenbarligen att frambringa, med lite ansträngningar
hade det nog kunnats bygga en replika + datoranimationer, ja ja, kanske inte det viktigaste,
+ på Berghof när Hitler möter Stuaffenberg så har fuehrern en vanlig kavaj på sig(randig)
jag har läst att han efter ww2 start aldrig hade på sig något annat än sin vapenrock(med stål innanför).
av Tom Cruise sen Eyes Wide shut, synd att den inte blev någon mega block buster,
vilket kan påverka framtida lite serösare WW2 skildringar på film.
2 små detaljer var nog det enda som retade mig(ytterst lite dock) fel Condorplan, en junkers 52 istället,
som Hitler skulle sprängas i, på imdb står det att det helt enkelt inte fanns några fw 200 condor plan kvar,
men dinousarier, aliens, Titanic och gud vet vad går uppenbarligen att frambringa, med lite ansträngningar
hade det nog kunnats bygga en replika + datoranimationer, ja ja, kanske inte det viktigaste,
+ på Berghof när Hitler möter Stuaffenberg så har fuehrern en vanlig kavaj på sig(randig)
jag har läst att han efter ww2 start aldrig hade på sig något annat än sin vapenrock(med stål innanför).
Såg filmen i lördags och jag blev också mkt positivt överraskad. Eftersom detta är (tror jag?) en Hollywood-produktion så hade jag väntat mig en massa överdrifter och falska historiska fakta samt en dålig skådespelarinsats av Tom Cruise, men jag blev istället mycket överraskad.
Små detaljer, men mycket viktiga: I luftanfallsscenen såg jag en historiskt korrekt PzKfw IV samt korrekta hjul till en Sd.Kfz. 251/250 samt vad som verkade vara en riktig Kübelwagen. Dessutom hade man använt sig av riktiga P40-plan och inte datoranimationer. Hitlers kavaj i Konferensrummet var en detalj jag inte noterade, men nu i efterhand så var såg jag också att det inte var en Fw 200 Kondor som användes, utan Tante Ju. Men å andra sidan så använde man historiskt korrekta Me 109-plan som eskort, även om bara två eskorterande jaktplan kändes lite väl klent när det ändå var der Führer som transporterades. Hade inte han en betydligt tyngre jakteskort under sina flygresor? Nåja, en mycket bra film för att vara Hollywood, ett mycket bra jobb.
Förhoppningsvis sätter den här filmen en ny standard för framtida Hollywood-produktioner om VK2, gör den det kommer jag att bli en flitigare tittare av Hollywood-filmer.
Morgan
Små detaljer, men mycket viktiga: I luftanfallsscenen såg jag en historiskt korrekt PzKfw IV samt korrekta hjul till en Sd.Kfz. 251/250 samt vad som verkade vara en riktig Kübelwagen. Dessutom hade man använt sig av riktiga P40-plan och inte datoranimationer. Hitlers kavaj i Konferensrummet var en detalj jag inte noterade, men nu i efterhand så var såg jag också att det inte var en Fw 200 Kondor som användes, utan Tante Ju. Men å andra sidan så använde man historiskt korrekta Me 109-plan som eskort, även om bara två eskorterande jaktplan kändes lite väl klent när det ändå var der Führer som transporterades. Hade inte han en betydligt tyngre jakteskort under sina flygresor? Nåja, en mycket bra film för att vara Hollywood, ett mycket bra jobb.
Förhoppningsvis sätter den här filmen en ny standard för framtida Hollywood-produktioner om VK2, gör den det kommer jag att bli en flitigare tittare av Hollywood-filmer.
Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"