Den har jag ju sett! Hyfsad produktion.cats skrev:Hette på engelska "White hunter black heart", gjorde en direkt försvenskning av namnet, kanske det var fel, men jag minns inte vad den hade för svenskt namn. Klintan gjorde den 1990.Tomas Ibsen skrev:Vad är det för film?
Filmen handlade om en filmregissör som åker till Afrika på 50-talet för att göra en film, men i stället för att filma blir besatt av att fälla en elefant med jättebetar.
Storyn är grundad på en bok som skildra en del av John Hustons liv när han filmade in "Afrikas drottning".
Klintan gör en otrolig tolkning av honom och härmar honom, enligt vad jag hört(har aldrig hört Huston tala), otroligt skickligt.
Vacker natur, filmat vid Lake Cariba i Zimbabwe, och intrigen laddad med suggestiva undertoner.
Flags of our fathers/ Letters from Iwo Jima
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Såg Flag of our fathers igår och måste erkänna den var riktigt bra.
Något som jag fascinerades över var rekvisitan verkade korrekt. Rätt sorts gevär, rätt sorts uniformer, rätt sorts vagnar och etc, etc.
Nu är jag ingen större expert på världskriget dock.
Ska bli intressant att få se Letters from Iwo Jima nu.
Något som jag fascinerades över var rekvisitan verkade korrekt. Rätt sorts gevär, rätt sorts uniformer, rätt sorts vagnar och etc, etc.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Lustigt. Såg den också igår och har Letters from Iwo Jima bokad ikväll.Vargas skrev:Såg Flag of our fathers igår och måste erkänna den var riktigt bra.
En bra film men jag hade gärna sett mer fokus på själva striderna, händelseförloppet och personerna som vart kvar på ön.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Nä, bara i bland annat Saving Private Ryan och Band of Brotherstyskaorden skrev:Har nu sett Breven från Iwo Jima också och de kompletterar varandra bra. Intressant är att det i Breven... faktiskt förekommer en amerikansk krigsförbrytelse då marinsoldater skjuter två tillfångatagna japaner. Något som säkert förekom men det är inte så vanligt att det visas.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Har precis sett "Letters", och det är definitivt en av de bästa krigsfilmerna som gjorts på mycket länge. Man bör se "Flags" först, mest för att vissa händelser från den filmen refereras och får sin förklaring i "Letters". En film om japaner i krig, regisserad av Clintan och producerad av Spielberg, som lyckas mycket bättre än den helt japanskproducerade "Yamato".
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Eller ett riktigt Tv-spel!sonderling skrev:Fick filmerna i fredags från discshop men XBOX:en ville inte spela dem.![]()
![]()
Detta har hänt förrut. Det är väl dags att köpa en riktig DVD-spelare![]()
Sonderling
Letters from Iwo Jima var klart bättre än Flags of our Fathers. Skildrade livet och andan i den japanska armen bra. Kunde ha gett en lite bättre övergripande bild av slaget.
- Belisarius
- Medlem
Såg båda två rygg i rygg och jag måste säga att "Letters From Iwo Jima" var den överlägset bästa av de två, "Flags of Our Fathers" blev lite tjatig efter ett tag med alla uppvisningar och scener där den indianske soldaten blev mobbad. Dock var det intressant att se två filmer som hanterar samma skeende, speciellt då de ser exakt likadana ut och till viss del använder sig av samma scener. Hursomhelst mycket bra och väldigt välspelat, speciellt av den japanska ensemblen.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Vanlig XBOX. Men nu har jag skaffat en billig DVD-spelare, så nu gäller det bara att få tid och se dem. Det är ganska långa filmer. Men jag vet inte hur många forumsmedlemar som har mitt problem med barn som vägrar lägga sig m.m. Och i kväll är det morden i midsommer. Men i morn kväll kanske....Belisarius skrev:Vanlig Xbox eller en 360?sonderling skrev:Fick filmerna i fredags från discshop men XBOX:en ville inte spela dem.![]()
![]()
Detta har hänt förrut. Det är väl dags att köpa en riktig DVD-spelare![]()
Sonderling
Vänta bara snart har jag också nått matnyttigt att tillföra tråden.
Sonderling
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Men så finns det en uppsjö filmer där denna aspekt inte visas. Men det stämmer att mer moderna krigsfilmer inte ryggar tillbaka för att visa denna aspekt av den allierade krigföringen.Wooster skrev:Nä, bara i bland annat Saving Private Ryan och Band of Brotherstyskaorden skrev:Har nu sett Breven från Iwo Jima också och de kompletterar varandra bra. Intressant är att det i Breven... faktiskt förekommer en amerikansk krigsförbrytelse då marinsoldater skjuter två tillfångatagna japaner. Något som säkert förekom men det är inte så vanligt att det visas.