RYSSEN KOMMER!! i SP:MBT 3.0

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 12 februari 2007, 14:38

Jag är fortfarande rätt skeptisk till CAS. För lite pang per poäng och har ingen uthållighet. Sårbart för allt utom det enklaste lv dessutom. Ska man få någon verkan krävs det nästan en SEAD-rote som går in först (ett tips är att köpa SEAD-roten före CAS-enheterna, eftersom de då kommer i "rätt" ordning när man i spelet begär insats). Och det känns lite övermaga för en enkel stridsgrupp att ha sådant stöd om man nu inte intalar sig att man är en prioriterad del i ett anfallsföretag, t.ex. Artilleri tycker jag är betydligt kostnadseffektivare.

Men det är klart, ibland har det ju sina poänger - minns ett tillfälle när jag lyckades pricka in ett sovjetiskt mekskkomp + strvplut när det trängde ihop sig för att passera en bro... först SEAD i form av en Tornado-rote med ALARM som plockade bort Shilka-vagnarna, och sen en rote Tornados med 8 x CBU-755 i samma vända. Sen var det kompaniet utplånat. :)
Senast redigerad av 1 Sarvi, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 12 februari 2007, 14:40

Sarvi skrev: Men det är klart, ibland har det ju sina poänger - minns ett tillfälle när jag lyckades pricka in ett sovjetiskt mekskkomp + strvplut när det trängde ihop sig för att passera en bro... först SEAD i form av en Tornado-rote med ALARM som plockade bort Shilka-vagnarna, och sen en rote Tornados med CBU-755 i samma vända. Sen var det kompaniet utplånat. :)
Där hade det ju i alla fall effekt, problemet i de (få) slag jag hittils har spelat har varit att trots Mavericks och klusterbomber så dör inga enheter p g a det.
Men nu verkar det ju i alla fall ta kål på enheter, om man träffar dem.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 12 februari 2007, 16:51

CAS är mycket effektivt!

I samma scenario som ovan lät hade jag hur många nordvietnamesiska infanterigrupper som helst som närmade sig, det enda som håll dem på avstånd och saktade deras framfört var artillerielden från min 105 mm-avdelning och APCernas kulsprutor. Men detta bara saktade ner dem som sagt. Som flygunderstöd hade jag fyra Phanton II med vardera ett ton splitterbomber. Dessa bombade ett område på ca 50 x 400 meter och utplånade allting! Dessutom blev de bakåtvarande trupperna lite lätt pinnade av allt sprängmedel som föll.

Morgan

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 14 februari 2007, 18:09

King Kong skrev:Undrar just om det inte är hög tid att det skapades en svensk kampanj för MBT..., nån som har en bra idé?
Testa scenario 173 - "One against ten", scenario 174 - "Hell to pay" samt 175 - "Plastic infantry in peril". Samtliga utspelar sig under någon form av "Operation Garbo"-scenario fast under augusti 1989, med ryssen som invaderar i norr, söder och öster. Kan ju säga att det är så lagom jävla muntert att bekämpa horder av T-72-vagnar (med reaktivt pansar) med pvpj 1110 eller ikv 91. :)

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 14 februari 2007, 23:09

Sarvi skrev:Kan ju säga att det är så lagom jävla muntert att bekämpa horder av T-72-vagnar (med reaktivt pansar) med pvpj 1110 eller ikv 91. :)
Jag vet... :lol:

Det är jag som ligger bakom dessa scenarion - och ja, ideérna för dessa tre är hämtade från OP GARBO - men eftersom Sovjetunionen inte existerar 1992 så fick det bli 1989...

Sverige har det rätt kämpigt om man ska tampas med ryssen circa 1989 - i jämförelse med t.ex. NATO länder så lider svenskarna av lägre am tilldelning, sämre räckvidd och dåligt genomslag för flertalet pansarbrytande vapen (pvrb undantaget). Skyttekompanier org 66/77 har också svårt att mäta sig med motsvarande förband i andra länder - svag eldkraft, inflexibel organisation i skytteplutonerna etc.

Skapade en improviserad kampanj för inte så länge sedan genom att länka ihop alla 1980s scenarion med Sovjet eller WP-länder som Player 2 - det funkar inte perfekt och är inte "balancerat" - men småkul ändå. Satte Player 1 som Sverige och baserade truppen på bataljon VJ/PB26 (Strv104+Pbv302) - man håller sig för skratt när Centurionerna ska ut och möta stormaktens strv. :D

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 14 februari 2007, 23:37

Jaså det är du som står bakom dom där, fantastiskt roligt! Måste tacka både dig och JohnT för det arbete ni lagt ner, imponerande. :)

Jo jag har kämpat mig igenom dom scenariorna - verkligen en utmaning. Apropå CAS som diskuterades tidigare var ju Hell to pay ett uppvisande av effektivt dito. Dessa förb. Frogfoots... :| Just '89 är ju en ganska elakt vald tidpunkt i och för sig - det känns som man har bättre paritet både tidigare, t.ex. under 60-talet, och senare under 90-talet. Rörligheten är ok-måttlig men eldkraft och framförallt skydd är en verklig huvudvärk. Samtidigt som ryssen har dessa förfärliga stridsvagnar med reaktivt pansar.

Du kan ju kolla in den tidigare tråden om SP:MBT. Körde en generated campaign sommaren 1980 innan min hårddisk dök. :)

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 15 februari 2007, 21:07

Jag har funderat på en del olika teman för MBT-kampanjer - nu snackar vi user campaigns - men har haft lite svårt att bestämma mig. Tänkte mig något hanterbart, i storleksordningen tio-tolv länkade scen's..., bataljon/bataljon+...

Antagligen blir det klassikern Sovjetisk invasion under kalla kriget, men alternativt skulle det ju kunna handla om nån form av svenskt deltagande i lämplig oroshärd någonstans i tredjevärlden...

hmmm....

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: RYSSEN KOMMER!! i SP:MBT 3.0

Inlägg av MD650 » 23 februari 2007, 09:31

JohnT skrev:Ny version ute, bland annat innehållande ett antal Finska och Svenska scenarion baserade på Sovietisk invasion 1989.

http://www.shrapnelcommunity.com/thread ... o=&fpart=1

Cheers
/John T.
Var köper man den versionen?
:)

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Re: RYSSEN KOMMER!! i SP:MBT 3.0

Inlägg av Morgan » 23 februari 2007, 10:45

MD650 skrev:
JohnT skrev:Ny version ute, bland annat innehållande ett antal Finska och Svenska scenarion baserade på Sovietisk invasion 1989.

http://www.shrapnelcommunity.com/thread ... o=&fpart=1

Cheers
/John T.
Var köper man den versionen?
:)
Du går in på den här hemsidan...

http://www.shrapnelgames.com/SPCamo/wSPMBT/6.htm

...och laddar ner upplaga 6 plus de patchar som finns att tillgå - tre stycken totalt. Det är viktigt att du sedan installerar patcharna i uppåtstigande ordning, annars får du inte med de svenska scenarierna. Alternativt, om du vill kunna editera kartorna på ett extra sätt (hur vet jag inte) så kan du betala för en CD som de skickar till dig.

Morgan

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 23 februari 2007, 14:32

CD versionen har, förutom lite extra möjligheter att redigera kartorna, en del andra godsaker - bl.a. fler PBEM slots (250st), högre upplösning och numera ett inställbart filter där spelaren kan bestämma vilken typ av mål olika enheter ska bekämpa under motståndarens/AI:ns omgång - dvs det blir svårare att dränera OP-fire genom att skicka fram en jeep/skyttegrupp innan man riskerar sitt dyrbara pansar...

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 1 mars 2007, 11:44

Jag har hört gratisversionen i en dag på en alldeles sprillans dator och det rycker och hackar kopiöst

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 4 mars 2007, 14:06

Dalmas skrev:Jag har hört gratisversionen i en dag på en alldeles sprillans dator och det rycker och hackar kopiöst
Ajdå... :?

Vill du ha hjälp så går det givetvis att ordna...

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 5 mars 2007, 20:19

I take that as a no... :?

Användarvisningsbild
Possi
Medlem

Inlägg av Possi » 10 juli 2007, 23:29

King Kong skrev:Jag har funderat på en del olika teman för MBT-kampanjer - nu snackar vi user campaigns - men har haft lite svårt att bestämma mig. Tänkte mig något hanterbart, i storleksordningen tio-tolv länkade scen's..., bataljon/bataljon+...

Antagligen blir det klassikern Sovjetisk invasion under kalla kriget, men alternativt skulle det ju kunna handla om nån form av svenskt deltagande i lämplig oroshärd någonstans i tredjevärlden...

hmmm....
Vad sägs om MekB10 mot 76.GD luftlandsättning ut på upplandsslätten...

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 17 juli 2007, 00:03

Possi skrev:Vad sägs om MekB10 mot 76.GD luftlandsättning ut på upplandsslätten...
Tell us more...! :D

Jag är inte så bekant med MekB10, utrustning och krigsuppgifter (motsv).

Arbetar dock på ett litet projekt involverande PB26 (del i en uppsjö med WWIII scenarion löst baserade på Hacketts fiktiva Tredje Världskriget). Förhoppningsvis går det att få till någon form av uppdatering av den svenska s.k. OOBn i spelet (lämnar en hel del att önska från 1980 och framåt - vilket sammantaget med låg am tilldelning på flertalet vapensystem gör att det är djävl*** svårt att möta ryssen på någorlunda lika villkor).

En lite side note:

Jag ansvarar dessutom för en sorts kampanj som spelas som en serie PBEM spel mellan två lag - Sverige vs Sovjetunionen, platsen är Gotland 1982; kampanjen har precis börjat men i nuläget ser det ut som om 76:e VDV Divisionen framgångsrikt har luftlandsatt mot Slite, Visby flygfält och en del andra mindre ställen - dessutom har marininfanteri säkrat Visby hamn. Den svenska sidan har delvis uppvisat en något nonchalant inställning och försummat att gruppera vissa av sina förband, vilket gjort en svår situation betydligt svårare. Än verkar dock den svenska stridsviljan hålla....

Skriv svar