Det Nya Riket (Heart of Iron Doomsday AAR)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Freud
Medlem

Inlägg av Freud » 19 juli 2006, 22:55

Här kommer sista delen från 1939. Håll till godo.

1939 del 5

Strax innan maktöverlämnandet i Skandinaven sker ett vetenskapligt genombrott. Vår forskning kring datamaskiner har gett resultat.

Bild

Konrad Zuse har nu alla förutsättningar för att fortsätta sitt framgångsrika arbete kring dessa maskiner som just nu befinner sig på ljusårs avstånd från vad jag är van vid. Synd att jag inte är tekniskt kunnig. Då kunde jag hjälpt till med denna viktiga forskning

Bild

Vi skickar stora laster med råvaror och förnödenheter till Skandinavien så de så snabbt som möjligt kan bygga upp en ny slagkraftig krigsmakt.

Den 25 oktober får vi ett diplomatiskt genombrott, Japan ingår nu i vår allt växande pakt, Tripartite pact är nu ett faktum.

Bild

Bild
Japans utrikesminister Matsuok och deras Berlin ambassadör i bakgrunden efter det historiska mötet

Bild

November 17. Finska vinterkriget bryter ut. Jag följer denna utveckling mycket noga, till min stora förvåning går det väldigt bra för finnarna vilket gläder mig. Samtidigt som det försvårar min tänkte krigsplan i området. Mer om detta senare.

Bild

Efter alla våra militära framgångar slår det mig att försprånget vi fått gentemot den historiskt korrekta tidsplanen är till större fördel än jag kunnat ana. Länderna runt om i Europa står fullkomligt handlingsförlamade när vi rycker fram. Det vore oklokt att inte maximalt använda oss av detta försprång. Därför har jag nu inlett diskussioner med Hitler angående Jugoslavien och Greklands framtid. Ett övertagande av dessa områden skulle ytterligare stärka vår, och i synnerhet Italiens ställning, runt Medelhavet. Det är nu november och vår krigsmakt vilar upp och omgrupperar sig. Tidigt nästa år är det ovan nämna länders tur att känna på blixtkriget. Det känns som om vi är oövervinnerliga!

Användarvisningsbild
Freud
Medlem

Inlägg av Freud » 21 juli 2006, 22:56

1940

Viktiga händelser
Den fjärde januari, trots vinterväder, beslutande vi att förklara Jugoslavien krig. Detta var inte populärt bland resten av länderna på Balkan. Ungern, vår allierade, förklarade sitt stora missnöje, något som vi helt ignorerade. Jag kunde inte låta bli att skicka en bok om Darwinism till deras ambassadör i Berlin. Det kanske var onödigt, men det roade hela min stab. Kriget går hur som helst snabbt och smidigt och den 23 februari kapitulerar landet.

Bild

Vi tilldelar kusterna till Italien vilket kommer att hjälpa dem i sin strävan att få en slagkraftig flotta. Vi hjälpte sedan till att organisera upp det nya landet Kroatien som svor sin lojalitet med Tredje Riket.

Januari 19. England sjösätter en amfibieattack mot flera kustområden (Bergen, Stavanger, Kristiansand, Oslo) i det forna Norges sydvästra kuster. Attacken utförs av nio infanteridivisioner och tre pansardivisioner. Denna attack kom helt oväntat och av ren tur hade vi två militärpolisdivisioner och två pansardivisioner i området som inte hunnit skeppas över till Tyskland och som kunde avstyra attackerna med viss möda.

Bild

Efter att Jugoslavien intagits samlar sig trupperna mot gränsen till Grekland. Den 6 mars går vi till attack. England skickar en expeditionsstyrka på 5 infanteridivisioner, som inte heller denna gång kan stå emot våra trupper. Efter en dryg vecka kapitulerar även detta land.

Bild

Mars 26. Vi gör en omfattad attack från luften mot ön Kreta där två hela divisioner med fallskärmsjägare deltar. Attacken blir framgångsrik även om den kostade en hel del förnödenheter. Kreta är nu intaget och vaktas av fallskärmsjägardivisionerna plus en bergsjägardivision.

Våra finska bröder står emot bra, men till slut tvingas de ge upp vissa områden till förmån för kommunisterna. En vapenvila sluts.

I Spanien är läget under kontroll men vi får ändå avsätta ett stort antal militärpolisdivisioner för att hålla upprorsmakare i skackt. Dessa divisioner kommer snart att behövas i andra områden. Vi inleder diskussioner med Franco och andra ledande politiker i Spanien om att göra landet delvis självständigt men under Tysk överhöghet. Detta är tyvärr något som ingen av dem kan tänka sig. Följaktligen tvingas vi fortsätta hålla landet i järngrepp. Att göra landet helt självständigt är uteslutet.

Bild

Det är nu april. Fortfarande ligger vi drygt ett åt före den historiska tidsplanen. Vid en sen middag tillsammans med Hitler lyfte jag upp en fråga som hittills nästan varit tabu. Hur ser våra planer ut för det röda hotet i öst? Även om jag visste vad Hitler tänkte i frågan så var osäker på hur han skulle reagera. Det skulle vara väldigt olyckligt om han insisterade på att vänta ett år. Som jag tidigare förklarat så är det av högsta vikt att vi utnyttjar vårt försprång maximalt. Till min stora lättnad gick Fuhren igång rejält på min fråga. Vi fick sedan "avnjuta" en monolog på två timmar kring det kommande ödet för landet i öster. Efter det stod det klart…vi kommer att anfalla så fort vår krigsmakt är klar och vädret tillåter. Det var nästan midnatt, jag reste mig upp för att säga god natt, då Hitler plötsligen kallade mig vid mitt namn, i vanliga fall kallade han mig alltid ”der berater” (rådgivaren). ”- Min bästa Leonard, du har tjänat riket bättre än någon annan, jag har fullt förtroende dig, ta emot denna gåva som ett bevis för min tacksamhet”, han sträckte sig efter ett litet skrin. ”- Öppna det på din rum sedan.” Jag ska kalla mina generaler till möte. Vi ses snart igen... vi har mycket arbete framför oss” Jag tog emot den guldbeprydda lilla asken. ”-Meine ehre heisst treue!”, utbrast jag och gick upp till mitt rum. Väl till sängs började jag fundera på vad jag svarat Fuhren. Det spontana svaret gav mig en tankeställare. Jag får inte glömma av vad mitt uppdrag är, jag får inte ryckas med av maktens alla frestelser. Jag öppnade försiktigt skrinet, i skrinet låg där en ring. Jag kunde inte låta bli att dra paralleller till den kända filmen, från tiden där jag kommer ifrån, med en liknande artefakt. Effekterna på ringens bärare i filmen fick mig att lägga tillbaka gåvan i sitt skrin, samtidigt som existentiella frågor beträffande mitt uppdrag åter igen började gnaga i mitt huvud. Det blev en sömnlös natt…

Bild

Tidigt nästa morgon fick jag veta att rikets högsta generaler är kallade till överläggningar i ett slott utanför Heidelberg. Jag visste vad det skulle handla om…det stora slaget närmade sig.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 23 juli 2006, 13:05

Trevlig AAR, läser den med stor behållning! Undrar vilka fina GFX-pack du kör med?

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Freud
Medlem

Inlägg av Freud » 23 juli 2006, 18:20

Hej Robert! Kul att du gillar den :D Jag använder GIP Doomsday 0.5. Här kommer fortsättningen.

1940 del 2

Bild

Så var vi då samlade. Alla av någon dignitet var här i det gamla slottet utanför Heidelberg. Det blev tre intensiva dagar med många motstrida åsikter kring den kommande attacken mot Sovjetunionen. Med tanke på att jag visste utgången av det förra försöket så jag var medveten om att något måste göras annorlunda. Något som borde vara till enorm fördel för oss var det faktum att vi låg ett år före i tid. Sovjets trupper var ju väldigt överberedda -41, de borde alltså vara än mer oförberedda vid denna tidpunkt. Omoderna trupper har hittills varit ett kännetecknande drag i våra andra kampanjer i Europa. Min plan som jag presenterade för de andra gick ut på att följa den historiska planeringen med vissa modifieringar. Min planering blev sedan den som Hitler gav sina generaler order om att arbeta efter. Det kändes skönt att överlämna allt detaljarbete till dem som behärskar detta.

Bild
Jag, längst upp, andra från vänster

Planen

Armégrupp Oden
7 inf div.+ 2 pansar div under ledning av General Brauchitsch. Utgår från Luleå. Kan sättas in i Finland vid ett eventuellt krigsutbrott i landet och anfalla Leningrad norrifrån. Armégrupp Oden fungerar även som en reserv att sätta in vid någon av kusterna upp mot Leningrad.

Armégrupp Ubernord
12 inf. div.(varav 3 bergsjäger) + 1 mot. div. + 2 pansar div. under ledning av General List. Utgår ifrån Memel. Ansvarar för kusten och gränserna mot Estland och Lettland upp emot mot Leningrad.

Armégrupp Nord
22 inf. div. + 10 pansar div. (varav 3 SS) + 7 mot. div. under ledning av Generalfeldmarschall von Rundstedt. Utgår från Suwalki. Skall ansvara för huvudattacken mot Leningrad samt understödja attacken mot Moskva och omringningen av sovjettrupperna vid gränsen.

1:a Armégrupp Midt
19 inf. div. + 2 pansar div.(varav en SS) + 4 mot. div. under ledning av General von Bock. Utgår från Zamosc. Ansvarar för omringning av sovjettrupperna vid gränsen, attacken mot Kiev samt huvudattacken mot Moskva.

2:a Armégrupp Midt
6 inf. div. + 6 pansar div. (varav 2 SS) + 3 mot. div. under ledning av General Kietel. Utgår från Przemysl. Ansvarar för omringning av sovjettrupperna vid gränsen, attacken mot Kiev samt huvudattacken mot Moskva.

Armégrupp Sydt
26 inf. div.(varav 5 bergsjäger) + 6 pansar div. + 5 mot. div. under ledning av General von Leeb. Utgår från Zrenjanin. Ansvarar för att attackera och snabbt ta kontroll över Rumänien med dess olja. Därefter avancera och inta Sevastopol, fortsätta öst och sedan upprätta en försvarslinje halvvägs till Stalingrad (där bergsjägarförband förbereder den långa vandringen över bergen mot Baku) och låta huvudstyrkan avancera norrut och förena sig med de andra trupperna i attacken mot Moskva.

I attacken kommer det ingå 8 fighter div. + 4 interceptor div. + 9 taktiska bomb div. + 1 CAS div. Vi räknar också med att ytterligare tac div. och fight div. kommer att bli klara några veckor efter attacken.

Den största utmaningen någonsin står för dörren, götterdämerung närmar sig!

Bild
Wehrmacht redo!

Viktiga händelser
Vår underrättelsetjänst drabbas av ett stort nederlag. Det visar sig att engelska spioner lyckats stjäla dokument kring uppdateringar i våra arméförband. Mycket illa.

Användarvisningsbild
Freud
Medlem

Inlägg av Freud » 27 juli 2006, 19:15

Så mina vänner *flämt*...nu är äntligen nästa kapitel klart. Håll till godo!

1940 del 2

Utångspunkt inför attacken
Bild

Det har nu gått 41 dagar sen vi förklarade krig mot Sovjetunionen och våra trupper avancerade in i landet. Jag befinner mig i ett arméhögkvarter i Köningsberg i nordöstra Tyskland och skriver denna redogörelse i all hast. Rapporter, som behöver analyseras och lämnas svar på, strömmar in.

Klockan 6 den 25 juni anföll samtliga våra armégrupper (med undantag från Armégrupp Oden). Samtliga attacker tog våra motståndare med överraskning. Vi skar igenom deras försvarslinjer som en kniv i mjukt smör. Den primära uppgiften för Armégrupp Nord och 1:a o 2:a Armégrupp Midt var att omringa de sovjetiska trupperna som vaktade vid gränsen. De lyckades mycket bra med sin uppgift. Den femte juli var trupperna, inklusive Kiev, omringat och utan försörjningslinjer.

Bild

Följande veckor dödas och tas extermt många ryssar till fånga

Bild

Bara några dagar efter vår attack anlände frivilliga trupper från Ungern (3 inf div), Slovakien (3 inf div) och Italien (3 inf div, 2 mot div, 1 cav, 3 bergsjägar div och en mobil ledningscentral) Dessa trupper sattes i intensiv träning i läger utanför Berlin för att klara av kommande uppgifter.

Bild

Armégrupp Sydt avancerade utan problem genom försvarslinjerna i Rumänien. Det tog sig dock långsammare fram än planerat. Det var viktigt att de inte kom för långt efter armégrupperna i mitt. Den 4 juli annekterade vi Rumänien och tog kontroll över de viktiga oljefälten.

Bild

Vårt avancemang fortsätter utan några större problem. Den tredje juli förklarar vi krig mot Estland och Lettland (framför allt för att försvåra för ”Ivan” att försvara vägen till Leningrad.) Det tar bara några dagar föra våra trupper att ta kontrollen över dessa länder. Den trettonde juli står delar av trupper från Armégrupp Ubernord och Armégrupp Nord bara några mil från Leningrad. Den 13 juli anländer Armégrupp Oden till Tallinn för att ansluta sig till den kommande attacken mot Leningrad.

Den 18 juli möts jag av glädjande besked. Våra bröder i Finland har anslutet sig till vår allians och har förklarat krig mot Sovjetunionen. Därmed öppnas möjligheten att anfalla Viipuri, norr om Leningrad och strypa dess försörjningslinjer. Tyvärr har vi inga trupper för detta ändamål just nu. Våra utländska frivilligkårer i Berlin är inte ännu mogna uppgiften. Rester (2 bergsjägar div + 2 inf div) från Armégrupp Oden som stannade kvar i Luleå beger sig direkt mot fronten i Finland, deras uppgift blir att inta Murmansk och på så sätt stoppa de laster med proviant och förnödenheter som de allierade skickar till Stalin och hans män.

Bild

Den 24 juli anländer flera divisioner med frivilliga från Spanien. Divisionerna kom att kallas Division Azul (den blå divisionen) Så fort dessa män är klara kommer det att ansluta sig till de andra frivilliga kårerna och tillsammans med några tyska förband attackera Viipuri norr om Leningrad.

Bild

Den andre augusti har våra trupper nått Leningrad. Det högste befälet på plats är Armégrupp Odens befälhavare, General Brauchitsch. Inte den mest idealiska generalen för en sådant viktigt slag. Men vi har inte tid att invänta Generalfeldmarschall von Rundstedt, som har varit tvungen att bistå vid attacker gentemot staden Smolensk. Hitler ger order om attack. Dagen efter går 20 tyska divisioner till anfall mot staden som endast försvaras av 6 ryska divisioner under ledning av en okänd och gammal general vid namn Gamarnik. Jag är mycket segerviss.

Bild

Bild
Bild tagen strax efter attacken, kl. 06.00

Söder ut har våra trupper nått Sevastopol, den åttonde augusti går 3 bergsjägardivisioner till attack med understöd av två motoriserande divisioner. Efter några dagar är staden intagen och dessa trupper ansluter sig till de pionjärtrupper som redan påbörjat en försvarslinje några dagsmarscher väster om Stalingrad.

Bild
Sevastopol

Dagarna går men inga framgångar uppnås i Leningrad. Vi intensifierar attackerna och våra taktiska bombplan bombar staden dag och natt. Jag får en klump i magen. Håller vi på att få se en upprepning av historien? Hur kan det komma sig? Vi är ju nästan fyra gånger så många. Efter fem dagar med frenetiska strider dag och natt tvingas vi dra oss tillbaka och avbryta attacken. Vårt första bakslag är ett faktum. Fuhren är ursinnig och kallar General Brauchitsch för en odugling. Nu gäller det att agera snabbt, vi måste under alla omständigheter strypa försörjningslinjen via Viipuri. Hinner ryssen få in nya divisioner i Leningrad kan vi inte räkna med att inta staden innan vinterns ankomst, tanken får mig att rysa. Transportskepp sätter full fart mot Stettin där våra frivilligarméer nu står klara. Till min fasa landstiger tre brittiska divisioner vid kusten utanför Köln. Attacken är vansinnig, men ställer till problem för oss nu när tiden inte är på vår sida. De spanska, Italienska och slovakiska trupper sänds till Helsingfors medan tre divisoner från Ungern skeppas till Lubeck för att ta upp kampen med britterna. Kort efter deras landstigning attackerar de med understöd av två skandinaviska divisioner i Kolding. Det blir en lång och intensiv strid med höga dödstal men till sist är de tre brittiska divisionerna förintade.

Kort efter landstigningen i Helsingfors inleds det viktiga slaget om Viipuri. Sammanlagt 15 divisioner ingår i attacken. Attacken blir framgångsrik och vi kan pusta ut för tillfället. Om och hur många divisioner som Stalin lyckats få in i Leningrad vet vi inte. Det vi vet är dock att en ny attack måste äga rum väldigt snart. Vi kommer bara att få en chans till innan vintern. Jag har många sömnlösa nätter.

Tidigt på morgonen den 23 augusti anländer General Dietl med tre bergsjägar divisioner till våra besittningar utanför Leningrad. Hitler gör honom till högsta ansvarig för den kommande attacken. Ett enormt ansvar vilar på hans axlar.

Bild
General Dietl

Vi har kontroll över luftherraväldet ovanför staden. Våra plan kan utan problem överskölja de ryska trupperna med bomber dag och natt. Något som pågått ända sen den första attacken. Jag tänker på alla stackars civila som oundvikligen tvingas ta del av dessa grymheter.

Bild
Leningrad innan vår massiva andra attack.

Dagen efter Dietls ankomst inleds vår nya attack. Staden är helt omringad, den anfalls från tre olika områden. Samtidigt som den beskjuts från luften och från våra krigsskepp till havs.

Bild

Denna gång uppgår våra trupper till 49 divisioner. Inne i Leningrad har Stalin nu 14 divisioner (där ett flertal divisioner är slitna trupper som retirerat från Viipurii) under ledning av Fältmarskalk Budennij. Rapporter strömmar in, extremt hårda strider äger rum…men efter sex nervösa dagar möts vi äntligen av nyheter som vi så länge längtat efter. Staden är intagen och står nu under vår kontroll! Vi har åstadkommit något historiskt!

I ett skogsområde någon veckas dagsmarscher från Moskva rasar intensiva strider. Förutom de trupper som tidigare försvarat området har vi sett en ny rysk armé på runt 30 divisioner som samlats utanför Moskva för att ansluta sig till försvaret. Var kom dem ifrån??? Nåväl, nu begår ryssarna ett fatalt misstag. I sin iver att stärka upp försvaret vid Moskvafloden, skickar de förstärkningarna från Moskva rakt in i vår ”säck”.

Bild

Vi tar snabbt tillvara på misstaget, Generalfeldmarschall von Rundstedt anfaller Mozhaisk samtidigt som general Guderian och hans pansartrupper anfaller Kaluga och på så sätt knyts säcken ihop och stryper försörjningslinjerna till de instängda ryska trupperna. Tyvärr hinner flera ryska divisioner och retirera till Moskva, men säkerligen 15 divisioner blir kvar. Därefter inleds en slakt som färgar skogarna i området röda, i dubbel bemärkelse.

Bild
Våra trupper påbörjar omringningen

Från söder kommer förband från Armégrupp Sydt att kunna ansluta sig inom några dagar. Det kommer nu att bli en kamp mot tiden. Helst vill vi invänta de segrande trupperna från Leningrad, så vi helt kan omringa staden innan en attack. Frågan är om vi hinner med en sådan attack mot Moskva innan vintern? Det återstår att se….

Andra viktiga händelser
För att minska trycket på vår transportkapacitet och få loss trupper till partisanbekämpning i Rumänien och Sovjetunionen beslutar vi oss för att frigöra områden i det forna Jugoslavien. Bosnien och Serbien bildas, under Tysk kontroll och överhöghet. Till vår stora förvåning förklarar sig Serbien självständigt efter några dagar och går ur vår allians. I dagsläget har vi inte tid och resurser att göra något åt detta. Men inom tid är jag övertygad om att de kommer att straffas för denna provokation.

Den 4 juli slutar Japan och Sovjetunionen en icke angrips pakt.

Tre transportsskepps divisioner som låg i hamn i Barcelona bombas sönder av brittiska slagskepp till havs.

Werner von Braun sätter igång med sitt arbete kring raketteknologi.
Bild

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 27 juli 2006, 22:37

Riktigt bra uppdatering, Freud. Det ser intressant ut. Hur går striderna nere i Ukraina, det finns ju många rika och viktiga provinser i området mellan Dnepr och Don.

Användarvisningsbild
Corsair
Medlem

Inlägg av Corsair » 27 juli 2006, 23:31

Följer intressant händelseutvecklingen. Brukar spela någon timme ibland, mest med Sverige dock. Du verkar ju vara riktigt duktig på det. :)

Användarvisningsbild
Freud
Medlem

Inlägg av Freud » 29 juli 2006, 13:02

Corsair, Sverige kan vara ett rätt bra land att lära sig spelet på, men vill du ha action väljer du exempelvis Tyskland :) Ferocius, hur läget är i Ukraina kommer du att få reda på i nästa uppdatering.......tyvärr har mitt ena öga har blivit helt rött och svider, antar att det är ett resultat av för mycket stirrande på skärmen. Men med sånna trogna och vänliga läsare blir det en bara en kort vila från datorn. Jag tror inte frontsoldaterna som jag skriver om skulle tycka synd om mig :D

OBS Har föresten ett tips på "stämmningsförhöjare", tanka hem winamp, surfa till http://www.radiorivendell.com/ Klicka på "Listen to Radio" längst upp till höger i bild...och njut. Kanalen spelar ljuvlig fantasy fantasy/soundtrackmusik 24 timmar om dynget. Ofta spelas också den bästa musiken från olika dataspel (snacka om nostalgitrippar) Har förövrigt denna musik igång när jag spelar (och sänkt den ordinariemusiken i spelet till max)

Sargon
Ny medlem

Bra jobbat

Inlägg av Sargon » 29 juli 2006, 20:24

Hej bra skrivet. Du verkar ha bra koll på hur man spela tyskland också. Åkte själv på pisk av ryssarna hela tiden även om jag tyckte jag gjorde hyfsat bra förberedelser. Har du möjligtvis något länk till en bra och grundlig beskrivning hur man ska gå till väga som tyskland. Satsa i början på att bygga AA och fabriker första året, sen började jag bygga armen sen 37 tror jag, med kanske 50 / 50 infanteri / tanks och lite flygplan på den. Mycket uppgradering på tanks och intanteri, i prinvip inget mobilt infanteri. Sen när jag efter att ha tagit polen, frankrike samt balkan grekland så gick jag på ryssland ca 1 månad innnan det skedde historiskt. Men det gick inte körde fast långt innan jag kom i närheten av varesig moskva eller stalingrad och ryssarna började pressa tillbaka så jag gav upp. De misstag jag själv skulle kunna tänka mig att jag gjorde: för mycket stridsvagnar för lite infanteri? för defensiv krigsföring?, försökte mest pressa mig fram och gå fram i en jämn linje alltså inga långa framryckningar med stridsvagnar eller omringningar av ryssarna. Några goda råd innan jag slänger mig in i ett 5 försök med Tyskland ?

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Re: Bra jobbat

Inlägg av Gröfaz » 30 juli 2006, 19:44

Sargon skrev:Hej bra skrivet. Du verkar ha bra koll på hur man spela tyskland också. Åkte själv på pisk av ryssarna hela tiden även om jag tyckte jag gjorde hyfsat bra förberedelser. Har du möjligtvis något länk till en bra och grundlig beskrivning hur man ska gå till väga som tyskland. Satsa i början på att bygga AA och fabriker första året, sen började jag bygga armen sen 37 tror jag, med kanske 50 / 50 infanteri / tanks och lite flygplan på den. Mycket uppgradering på tanks och intanteri, i prinvip inget mobilt infanteri. Sen när jag efter att ha tagit polen, frankrike samt balkan grekland så gick jag på ryssland ca 1 månad innnan det skedde historiskt. Men det gick inte körde fast långt innan jag kom i närheten av varesig moskva eller stalingrad och ryssarna började pressa tillbaka så jag gav upp. De misstag jag själv skulle kunna tänka mig att jag gjorde: för mycket stridsvagnar för lite infanteri? för defensiv krigsföring?, försökte mest pressa mig fram och gå fram i en jämn linje alltså inga långa framryckningar med stridsvagnar eller omringningar av ryssarna. Några goda råd innan jag slänger mig in i ett 5 försök med Tyskland ?
Jag håller själv på som Tyskland just nu och håller så sakteliga på att få den ryska björnen på knä, jag gjorde som du och anföll en månad tidigare än historiskt. Det gäller helt enkelt att utrota så många ryska divisoner som möjligt i början, jag valde att utföra en gigantisk kniptångsmanöver med en massa pansar och motoriserat på flankerna så att jag tillslut omringade runt 10-15 provinser med ryssar i som jag sedan utrotade. Efter detta hade jag ett litet numerärt övertag i divisioner och i IC, så det var bara att köra på och försöka inesluta så många ryssar som möjligt i olika "säckar".
Men det är möjligt att du körde på en annan svårighetsgrad och hade andra patchar än vad jag har?

P.S jättebra skrivet Freud! jag följer ditt spelande med stort nöje, det är starkt av dig att ha erövrat hela europa ett år i förväg. Men jag förstår dock inte avrför du har väntat med att ge dig på Storbritanien? fast du och Herr Hitler kanske har planer för Storbritanien och dess imperium senare i framtiden? D.S

Användarvisningsbild
Freud
Medlem

Inlägg av Freud » 30 juli 2006, 21:41

Sargon, precis som Gröfaz skriver så är det omringsningsstrategi som gäller (precis som det gick till IRL). Det faktum att "pressar" dig fram på bred front är troligen orsaken till att du misslyckas. Ett vanligt fel är att man använder sig av "ctrl-tangenten" till alla trupper och att man tar ett landområde i taget (trupperna måste ju då vänta en stund innan de kan gå vidare) Istället ska man använda sig av "shift-tangenten" och klicka på flera landområden i följd, då stannar inte trupperna fören det nått målet. Denna strategi ska man ju främst använda på tanks och motoriserat infanteri.

50-50 (infanteri/tanks) låter inte idealiskt, Skulle nog hellre rekommendera 80-20 kanske (infanteri/tanks) Här kommer en länk till allt du behöver veta om HOI.http://hoi2.nsen.ch/wiki/index.php/Main_Page Där finns bland annat hjälp med strategi för Tyskland. Tveka inte att fråga mer ifall du kommer på fler frågor.

Gröfaz, Storbritannien har jag inte haft någon möjlighet att ta mig an ännu. Deras flotta skulle pulverisera alla försök till landstigning. Men jag ska inte sticka under stol med att planeringsarbetet med kommande operationener mot ön är i full gång :wink:

Användarvisningsbild
Freud
Medlem

Inlägg av Freud » 30 juli 2006, 21:46

Här kommer sista delen av 1940.

1940 del 3

Den tionde september anfaller tre bergsjägardivisioner med understöd av två infanteridivisioner, under ledning av Lt Geid, Murmansk i nordvästra Sovjet. Murmansk som ligger i ett väldigt kuperat område försvaras av tre ryska elitbergsjägardivisioner. Stadens bunker- och försvarssystem är dessutom väl utbyggt. Till stadens hamn skickas hela tiden förnödenheter från de allierade. Platsen är därför ett viktigt strategiskt mål. Striden påbörjas, men efter flera dagar av hårda strider tvingas våra trupper att dra sig tillbaka. Staden visar sig svårare att inta än vi trott. Jag ger order om att ytterligare tre bergsjägardivisioner, under ledning av Lt Blaskowitz, som för närvarande befinner sig i Leningrad skickas dit och ansluta sig till nästkommande attack.

Bild

Bild
En bergsjäger som deltog i attacken mot Murmansk

Våra trupper som deltog i belägringen av Leningrad rör sig nu söderut, med undantag från 13 divisioner som rör sig österut för att skära av försörjningslinjen till Murmansk via Molotovak. De södergående trupperna stöter på hårt motstånd och terrängen är både gyttjig och har börjat frysa på sina ställen.

Bild
Truppförflyttningar söderut

Söder om Moskva har trupperna som krossade flera ryska trupper i skogsområdet nu börjar omgruppera sig inför den stora attacken av staden. Medvetet drar jag undan trupper från Noginsk (just söder om staden) för att locka ut ryska divisioner från staden. Det är nu den 20 september och vintern gör sig påmind. Här och var fryser nu marken (vilket framför allt ställer till problem för våra motoriserade förband) Våra trupper utanför staden väntar ivrigt för att få anfalla. Ingen vill tillbringa vintern utanför stadens värme. Det är trupperna från Leningrad som vi väntar på.

Bild
Våra trupper utanför staden förbereder inför den stora attacken

För några dagar sen reste jag, min stad, och några general till en bunker utanför en stad vid namn Vitebsk bara några dagsmarscher väster om Moskva. På så sätt får jag snabbare alla rapporter och får bättre överblick över läget. Vi befinner oss nu i den ytterst kritisk och viktig tidpunkt som kan komma att avgöra hela kriget mot ryssen.

Bild
Jag (tredje från höger) och min stab utanför bunkern i Vitebsk

Det var en sen, kall kväll då vi möttes av rapporter att flera divisioner från Moskva bistår i en attack mot General Leeb i Rybinsk, öster om staden. Sammanlagt 17 divisioner gör ett utbrytningsförsök gentemot Leebs 6 divisoner. Vi kan inte missa denna chans. Att attackera en fiende i attack är något av ett önskeläge.

Bild
Utbrytningsförsöket och attacken mot General Leeb

Efter snabba överläggningar med generalerna i bunkern ger vi tillåtelse för Generalfeldmarschall von Rundstedt att attackera Moskva. Följande morgon attackerar han med 28 divisioner. Staden försvaras av 12 divisioner under ledning av General Popov (samme man som förlorade slaget om Viipuri) Attacken blir mycket blodig och pågår flera dagar. Till slut tvingas von Rundstedt dra sig tillbaka. Vi har lidit stora skador, vi har nästan enbart tillfogat fienden organisatoriska skador. Jag inser att staden kommer att bli extremt svår att inta. Efter denna attack blir nu vår primära strategi att splittra och skapa kaos hos våra fiender, istället för att primärt gå in för att döda dem. Deras svaghet är deras kommunikation och ledarskap. Flera av deras divisioner är nästan ur skick till följd av kaoset som råder inne i staden. Våra taktiska bomplan som bombar staden dag och natt bidrar också till kaoset.

Bild
Von Rundsedts attack mot Moskva

Medan våra trupper slickar sina sår och vi väntar på vår norra arméer planerar jag våra kommande attacker. Jag tänker låta våra trupper göra ett försök till (trots vintervädret ) innan vi går i ”vintervila”.

I syd, söder om vår försvarslinje i Rostov, har Lt Student lyckats med en fantastisk framryckning, över en flod, mot förskansade trupper i Armavil. Attacken gjordes av tre elitbergsjägar divisioner, med understöd av massivt bombflyg. Det framgångsrika anfallet kom för mig mycket överraskade.

Bild
Lt Students framgångsrika elitbergsjägardivisoner tar sig över floden, lägg märke till att vintern ännu inte nått detta område.

Från Rumänien transporteras 12 nya divisioner mot Armavil för att understödja kommande attacker mot Baku. Innan dessa trupper nått fram anländer istället några pansarförband som jag skickat från Moskvaområdet. Tillsammans med Lt Students bergsjägardivisioner attackerar de Novorossisk, väst om Armavil. Novorossisk försvaras av sex ryska divisioner. Attacken är nästan på väg att bryta igenom försvaret men med extrema förluster i dödstal. De tre bergsjägarförbanden tvingas till slut avbryta attacken. Men en SS pansardivision pressar på utan några tecken på att svikta. Ett motoriserat infanteriförband i samma stryka biter sig också fast. Detta förband håller sedan nästan på att förintas. Förluster på över 90% uppges. Officerarna i SS förbandet vill fortsätta men jag lyckas i sista sekunden få dem att acceptera att avsluta attacken. Det motoriserade infanteriförbandet var då en hårsmån från total förintelse. För mig var det ett första prov på SS fanatism.

Bild
Attacken som nästan förintade en motoriserad infanteridivision

Utanför Moskva har nu äntligen våra trupper från Leningrad anslutet sig. Efter att ha studerat vår första attack har ju kommit fram vår kommande strategi. Attacken ska komma i tre vågor. Eftersom striderna varar så länge finns det chans att trupperna i första vågen hinner vila upp sig något efter att de avbrutet sin attack så det kan attackera igen när tredje vågen avbrutets. Den 11 oktober, under hårt vinterväder, attackerar vi staden på nytt. Generalfeldmarschall von Rundstedt gör ett ursinnigt anfall med 42 divisioner. Jag står lutad över ett stort bord med en karta över Moskvaområdet utvikt. Jag känner varande hjärtslag, lyckas vi inte nu kommer belägringen bli mycket långdragen. Den första attacken håller på dag och natt i sex dygn. Vi får in rapporter på enorma förluster i manskap. De dör bokstavligt talat som flugor i det iskalla vädret som alltid varit ryssens bästa vän.

Bild
Von Rundstedts andra attack

När männen i första vågen börja ge vika ger jag order om att general von Bock ska gå till attack med sina trupper. Han anfaller med ytterligare 37 divisioner.

Bild
Von Bocks attack

Återigen tickar våra dödstal snabbt. Våra fiender i staden dör inte men deras organisation blir allt sämre. Det tänds plötsligt ett hopp, flera rapporter säger nu att ryska förband börjar ge upp (har mån tro Stalin inte hunnit införa orden om reträtt = avrättning?) När andra vågen precis ser ut att ge upp kommer en skänk från ovan. Vi lyckas med en avgörande stormning (i strider i spelet kan ibland ”händelser” ske beroende på general och andra omständigheter, i det här fallet var det en ”assault” som innebär att den attackerande sidan tar hårda förluster i manskap men åsamkar höga organisatoriska skador på fienden), och en hel flank i staden ger vika. Stormningen blir den avgörande stöten för ryssarna och våra trupper kan därefter strömma in i staden. SEGER!

Bild
Våra trupper avancerar in i utkanterna av staden

Samtidigt som de hårda striderna i Moskva har Lt Blaskowitz och hans elitbergsjägardivisioner kommit fram till området utanför Murmansk. En ny attack påbörjas mot fästningen. Dagar går men ytterligare en gång tvingas vi avbryta attacken. Staden verkar ointaglig.

Bild
Våra trupper utanför staden

I detta läge lyckas våra finska bröder återinta Kandalaksja, söder om Murmansk och lyckas på så sätt skära av försörjningslinjen. Det kommer att ta lite tid för ryssarna att få fram förnödenheter via havsvägen. Vi attackerar därför snabbt igen, trots att våra trupper är väldigt slitna. Utan förnödenheter kan inte det ryska trupperna stå emot. Tredje gången gillt lyckas vi bryta igenom försvaret och vi tar äntligen kontroll över staden.

Bild
Murmansk

I syd, i Armavilområdet har nu våra divisoner från Rumänien anlänt. Med deras hjälp lyckas vi nu äntligen inta Novorossisk som så länge varit ointagligt. Nu ligger vägen mot Baku öppen. Lt Student med hans elitdivisioner sätter full fart mot staden, understött av SS pansardivisionen som tidigare visat prov på sin beslutsamhet.

Förutom våra trupper i syd avbryts nu samtliga avancemang inför den långa kalla vintern. Majoriteten av våra trupper slår läger i Moskva, dit jag för övrigt inom kort kommer att resa. Nu återstår en sista stor utmaning, staden som orsakade den största slakten under Andra Världskriget, slaget om Stalingrad!

Viktiga händelser
Vårt utrikesdepartement har under en längre tid sökt möjliga allianser i Sydamerika, sen några dagar tillbaka verkar det som om Argentina inte är en omöjlig framtida sammarbetspartner. Vi har satt igång med intensiv diplomatisk uppvaktning.

Skandinavien delar med sig av viktiga vetenskapliga framsteg beträffande radio- och kommunikationsutrustning. Glädjande.

Finland beslutar sig för att uppdatera deras flygvapen och köper därför en hel del plan och material av oss.
Bild

Då vi inte har allt för mycket manskap så avvaktar vi med bygga flera infanteridivisioner. I stället satsas all kraft på att bygga ut Luftwaffe ytterligare.

I Seville, Spanien, landstiger flera engelska divisioner som vi med lite möda lyckas mota tillbaka.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 30 juli 2006, 21:53

Väldig,t väldigt snyggt. Fortsätt....
Mvh Ola

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 31 juli 2006, 00:05

Freud, det här ser riktigt, riktigt bra ut. Får bara hoppas att du har slaktat tillräckligt många ryssar, för din manskapsreserv ser lite tunn ut, det kommer bli ett problem. Ser fram emot nästa uppdatering.

Användarvisningsbild
Freud
Medlem

Inlägg av Freud » 2 augusti 2006, 15:02

Ferocius, manskapsreserven är under kontroll :) I dagsläget bygger vi inga nya infanteridivisioner utan produktionen är istället inriktat på flyg och flotta (hör o häpna), mer om detta längre fram :wink:

mrsund, gött o höra! :D

1941

Jag anlände till Moskva en kall tidig morgon dagen innan julafton. Det var en märklig syn jag möttes av. Trots att staden var full av människor kändes det som spökstad. Det råder brist på allt, hungriga och desperata människor vandrar omkring som zombies i hopp om att finna något att äta. De söndersprängda husen och den iskalla vinden bidrar också till detta elände som vilar tungt över staden. Jag tillhör några få privilegierade som fått sova varmt och äta gott. Trots att det är bestämt att alla ankommande matransoner endast ska delas ut till tyska trupper har jag sett till att flera lastbilar med mat kommit civilbefolkningen till godo.

Det var en surrealistisk känsla att fira julafton i ett hus i Moskva 66 år före det år som jag egentligen skulle fira jul i. Inte sällan kändes ens tillvaro som en dröm, men gång på gång så väcktes jag upp till samma verklighet. Jag hade nu tillbringat sex år i denna tid. Trots det trevliga sällskapet denna julaftonskväll kände jag en sorg inom mig. Min längtan efter nära och kära från min egen tid var lika intensiv som snöstormens piskande mot fönsterrutorna. Och när min gode vän Hauptsturmfuhrer Hans Kaufmann satte på Beethovens ”Missa Solemnis” och jag fick höra Jussi Björlings ljuva stämma så kunde jag inte längre sitta kvar vid bordet. Känslorna blev för starka och jag tillbringade resten av kvällen i ensamhet på mitt rum.

Bild
Julen 1940

Tiden efter denna känslomässiga julafton blev en lugn tid. Den metertjocka snön gjorde det omöjligt att utföra några manövrar eller militära operationer. I stället fick våra soldater en lång välbehövd vila. Permissioner var dock sällsynta. Man visste aldrig när björnen skulle vakna ur sitt ide.

Bild
Min vän Kaufmann på skidor utanför Moskva

I början av Januari 1941 fick jag rapporter om att Rudolf Hess gjort sin berömda resa till England där han på eget initiativ (?) försökt mäkla fred med engelsmännen. Jag hade länge väntat på detta, Hess var definitivt inte min kandidat till Rikskansler (Head of Goverment), men Hitler gillade hans lojalitet och lät honom därför inneha denna prestigefylla post. Jag kan bara föreställa mig om vilken ilska som nu fyllde Hitler. Fred med England i detta läge var ju absurt. Hess agerande gav Tyskland en prestigeförlust som kommer att ta tid att reparera.

Bild

Jag skrev genast ett brev till Hitler där jag föreslog Johann Schwerin von Krosigk som kandidat till Hess gamla post. Von Krosigk hade varit finansminister under en lång period och hade den bakgrunden och de kunskaper som behövdes för posten i det nya riket. Han var konservativ men ingen nazist. Till min stora förvåning fick han denna post, näst högst efter Hitler, till många nazistpampars stora förtret.

Krigsrapporter
Efter en lång och kall vinter kom då äntligen våren. All den smälta snön har dock förvandlat de redan undermåliga vägarna till gyttja. Inte fören i början av maj kunde våra trupper påbörja avancemang mot det sista stora hindret, Stalingrad.

Bild
Östfronten den 7 maj

Tidigt under året började Generalfeldmarschall von Rundstedt och 11 infanteridivisioner vandra söderut för att organisera anfallet mot Stalingrad söder om floden Kuban som rinner ut i svarta havet. I början av maj, samtidigt som våra trupper i Moskva började sitt avancemang söder ut, anfaller Von Rundstedts män österut. Den åttonde juni har dessa olika arméer mötets upp väster om Stalingrad och även skurit av försörjningslinjerna för ett dussintals ryska divisioner.

Bild

21 Maj. Söderut tar Lt. Von Mackensens pansardivision kontroll över Baku efter en kort strid mot ett ryskt pansarförband. Området har en av de största oljetillgångarna i världen, vilket kommer att vara värdefull tillgång för vårt rike.

Bild

England fortsätter att göra landstigningsförsök. Denna gång är det i Le Havre i norra Frankrike som de landsätter trupper. Vi har endast några militärpolisdivisioner i området, men med hjälp av flera divisioner taktiska bombplan kan trupperna relativt snabbt ta kontroll över området igen.

Den 20 juni går våra trupper till attack mot Stalingrad efter att ha omringat staden. Attacken leds av General Manstein som tidigare under året blivit befordrad till denna rang. Staden försvaras av Fältmarsalk Voroshilov. Sovjet verkar inte ha återhämtat sig efter förlusten av Moskva och stadens försvar bryter samman bara efter en dags strid. Den sista stora staden i landet i öst är nu vår!

Bild
Stalingrad intaget

I norr förbereder vi attacken på en av de sista strategiska städerna på östfronten, Archangelsk. Attacken kommer att utföras över en flod och staden har starka försvarsinstallationer. Då platsen ligger väldigt öde tvingas vi bygga en landningsbana för våra taktiska bombplan. När denna väl är byggd påbörjas intensiva bombanfall inför den kommande attacken. Flera officerare med specialistkunskap (enginers) i den här typen av operationer skickas dit. Den 28 juli går vi till attack. En Ungersk General vid namn Werth leder attacken som utförs av 28 divisioner mot rysslands 5. Inom några dagar faller staden och vi firar ytterligare en triumf. Strax efter denna attack skickas flera av dessa trupper ytterligare norrut, via Finland, för att kasta ut de sista ryssarna från det som Finland betraktar som sitt territorium.

Bild

Det finns en viss oenighet kring hur våra framtida strategier i Sovjet ska se ut. Det är ännu allt för tidigt att diskutera kapitulation. Efter långa överläggningar så bestäms det att vi ska inta några strategiska städer hundratals mil öster om Stalingrad (ungefär halva vägen till Rysslands östkust). Jag inser att även om ryssarna lidit stora nederlag så kommer det bli en enorm utmaning att kunna försörja så många trupper på en så lång sträcka. Bryts försörjningskedjan av någonstans kan det få mycket allvarliga konsekvenser. Hitler är otålig och ger order om snabba förflyttningar österut innan vinterns ankomst. Själv är jag orolig inför denna operation…

Skriv svar