Tv-serien Rome

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 3 september 2005, 09:22

Man kan undra om recensenten på DN sett särskilt mycket serier från HBO. Han klagar på att det är för få kända skådisar i Rome. Samma sak gäller dock även Deadwood, Band of Brothers och Six Feet Under. Det är många halvkända skådisar, men ingen Clint Eastwood direkt. I en tv-serie ser jag detta som ett plus, i och med att man då inte tänker "Hm, vad konstigt det ser ut med Dirty Harry i toga". I och med att de övriga serierna från HBO klarat sig utan mastodontkändisar, så utgår jag ifrån att Rome inte kommer att duka under på grund av detta heller.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 3 september 2005, 10:13

Clint Eastwood var ju också en okänd skådis i en TV-serie en gång ("Rawhide"), och någonstans ska ju de okända börja... Hoppas någon svensk kanal köper in "Rome".

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 3 september 2005, 10:48

Det är dessutom lite av deras affärsidé. Skådisar finns det så det räcker och blir över. HBO lägger pengarna kvalitet i stället.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 3 september 2005, 17:30

Jag gillade serien även om första avsnittet var lite kort, det behövs nästan ett dubbelavsnitt för att hinna presentera alla utan att det blir stressigt. Utrustning och annan rekvisita såg jäkligt bra ut tyckte jag, även ljud, ljus och klippning var helt ok. Dessutom så gillar jag att det är engelska skådisar och de amerikaner som finns pratar "engelsk" engelska, på något sätt gör det sig bättre i historiska serier/filmer tycker jag.

Hoppas det blir SVT som köper den så slipper man reklamen, det finns ju ingen kanal som konstant köper HBO-serier, SVT har ju Sopranos, TV4 köpte BoB och Viasat har OZ.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 4 september 2005, 13:16

maal skrev:Dessutom så gillar jag att det är engelska skådisar och de amerikaner som finns pratar "engelsk" engelska, på något sätt gör det sig bättre i historiska serier/filmer tycker jag.
Håller med. Har dock ingen förklaring till varför. :)

Kreuz
Medlem

Inlägg av Kreuz » 4 september 2005, 17:53

Såg precis första avsnittet blev faktiskt rätt imponerad. Helt klart har de lagt ned en hel del möda på research. Dels vad det gäller rekvisita såsom kläder och övrigt (t.ex är det nog första gången på film jag sett ett brev bestående av två sammansatta vaxskrivplattor "tabella") men man har också läst på ordentligt i de antika källorna. Jag tyckte t.ex att jag kände igen namnen på de två legionärerna Titus Pullo et Lucius Vorenus från någonstans i de bello gallico. Och mycket riktigt; i bok 5 skriver caesar:
Erant in ea legione fortissimi viri, centuriones, qui primis ordinibus appropinquarent, Titus Pullo et Lucius Vorenus.
Ung: Det fanns i legionen två modiga män, centurioner, som låg bra till för att befordras till de främsta leden, T. Pullo och L. Vorenus.

Sedan fortsätter han med att beskriva hur de tävlar om att vara mest hjältemodiga under ett anfall ensamma bland horder av anstormande galler. Bägge undkommer med livet och Caesar avslutar kapitlet med:
Sic fortuna in contentione et certamine utrumque versavit, ut alter alteri inimicus auxilio salutique esset, neque diiudicari posset, uter utri virtute anteferendus videretur.
ung. Så behandlade försynen de bägge i kampen och kraftmätningen att den ene kämpen var den andres hjälp och räddning, inte heller kunde det avgöras vem av dem som överträffade den andre i styrka och mod.

Den typen av små detaljer gläder en gammal latinare. Ser fram emot nästa avsnitt som sänds i USA ikväll om jag inte är alldeles felunderättad.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 4 september 2005, 18:48

maal skrev: Hoppas det blir SVT som köper den så slipper man reklamen, det finns ju ingen kanal som konstant köper HBO-serier, SVT har ju Sopranos, TV4 köpte BoB och Viasat har OZ.
Alltså borde det vara femmans tur nu, vilket betyder - REKLAM. :x

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 4 september 2005, 19:50

Nu har jag också sett första avsnittet. Spännande historia och de verkar som sagt ha lagt ner mycket tid på att fånga realistiska detaljer. Allt bådar gott, men undrar om serien slutar vid Caesars död, eller om den fortsätter?

Hoppas för egen del på flera fristående säsonger, kanske en om Tiberius väg till tronen (självklart med ett avsnitt om Teoutoburgerskogen), det romerska riket splittring, eller ett rent gräsrotsreportage om människor under den tidiga expansionen?

//EMS

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 5 september 2005, 16:56

Hupps, tänkte fråga en dum fråga om Caesars ålder, men han var ju runt 45 vid den tiden. Nevermind...

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 7 september 2005, 09:18

Har sett del två nu, och det tar sig.
Ang. Ceasars ålder så blev jag mer förundrad över att Cicero var ngr år yngre än Ceasar. Han bör väl? ha varit ett par decennier äldre?

Kreuz
Medlem

Inlägg av Kreuz » 7 september 2005, 09:57

Leonidas skrev:Har sett del två nu, och det tar sig.
Ang. Ceasars ålder så blev jag mer förundrad över att Cicero var ngr år yngre än Ceasar. Han bör väl? ha varit ett par decennier äldre?
Dom var ungefär jämngamla. Cicero född 106 fKr och Caesar tidigast 102 men mest troligt 100 fKr. Han som spelar Cicero (David Bamber) är för övrigt 51 medan Caesar (Ciaran Hinds) är 52 vilket alltså ganska väl stämmer in på deras ålder i serien. Cato däremot känns aningen för skruttig med tanke på att han är ca. 10 år yngre än Cicero, men misstänker att det är medvetet för att göra honom trovärdigare som stockkonservativ gnällspik eller "pultiphagus" som Plautus skulle sagt.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 15 september 2005, 19:21

Jay Leno: Nu vet man att Rom var en färgglad och farlig plats full av arbetslösa engelska skådespelare ;) haha

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem

Inlägg av MoparMadness » 15 september 2005, 19:32

Såg idag att det tydligen blir Canal+ som kommer att visa Rome i Sverige.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 18 oktober 2005, 00:59

Sett de fyra första avsnitten nu. :)

Rekommenderas.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 28 november 2005, 23:33

Har nu sett den första säsongen (HBO har annonserat att de ska påbörja arbetet med säsong 2 i mars nästa år). Serien är mkt välgjord. Rom beskrivs som en stad med målade byggnader och statyer, klotter på väggarna och ett vimmel av folk i olika kulörer och kläder. Intrigerna är både fint sublima och tydliga på samma gång. Handlingen blir inte förutsägbar eftersom det finns en rad sidospår vid sidan av huvudhistorien om Ceasar. Mkt bra skådespelare (som vanligt när HBO producerar). Pricken över i:et är de två sista avsnitten som är fantastiska.

Skriv svar