Sträckläsningsböcker

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Hartmann1943-45
Medlem

Inlägg av Hartmann1943-45 » 1 februari 2005, 07:26

Senaste Jan Guillou boken Tjuvarnas marknad
blev man helt tvungen att sträckläsa, gick inte att lägga av
även om den ju inte var en skönlitterär höjdpunkt, så var den sabla rolig att läsa

Användarvisningsbild
Lumber Jack
Medlem

Inlägg av Lumber Jack » 3 februari 2005, 00:03

Okänd Soldat av Väinö Linna är en riktig bra sträckläsningsbok. Läs den!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 februari 2005, 17:56

En bilderbok om nåt krig. :lol:

Stefan

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 4 februari 2005, 17:59

Stefan Lundgren skrev:En bilderbok om nåt krig. :lol:

Stefan
Finns ju alltid U-boot-krieg av Lother-Günter Buchheim. Deffinitivt mer bilder än text. Dock är texten som är med på tyska, oh även om jag kan lite tyska är det just det, lite. :?

/Tomas

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 februari 2005, 19:00

Krig o fred

Dictionary of Human Geography

Stefan

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 4 februari 2005, 23:22

Dan Brown Da Vinci-koden kunde jag inte släppa kanon bra bok

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 5 februari 2005, 10:52

Svärdet och spiran av Ken Follet är mycket bra och svår att släppa. Handlar om katedralbyggande i medeltida England, kanske inte låter så spännande. Den är rätt svårt at sträckläsa boken, den är på över 1000 sidor. Inget man sätter i sig en eftermiddag.

/Martin

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 5 februari 2005, 15:37

Lösenord: Buss 311 tycker jag du ska titta närmare på. Har glömt bort författaren, men om du söker på titeln hittar du nog den. :) Mycket spänande, även fast det inte händer särskillt mycket i den. Det är mer som en dagbok om hur det är att bli värvad till Sovjetiska spionaget, och anmäla sig till Svenska kontraspionaget. :)

/Tomas

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 5 februari 2005, 16:00

Martin Lundvall skrev:Svärdet och spiran av Ken Follet är mycket bra och svår att släppa. Handlar om katedralbyggande i medeltida England, kanske inte låter så spännande. Den är rätt svårt at sträckläsa boken, den är på över 1000 sidor. Inget man sätter i sig en eftermiddag.

/Martin
Jag sträckläste den men det tog en vecka drygt

/Mikael

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 5 februari 2005, 19:01

Djinghis Khan skrev:
Martin Lundvall skrev:Svärdet och spiran av Ken Follet är mycket bra och svår att släppa. Handlar om katedralbyggande i medeltida England, kanske inte låter så spännande. Den är rätt svårt at sträckläsa boken, den är på över 1000 sidor. Inget man sätter i sig en eftermiddag.

/Martin

/Mikael
Svärdet och Spiran känns som urtypen för en god sträckläsningsbok, man läser den snabbt som fn. Det är rakt och klart språk och kortare meningar än vanligt. Man läser den så snabbt att man knappt ens hinner reflektera över vad den verkligen handlar om när man väl är klar. :)

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 5 februari 2005, 19:36

Johan Rapping skrev:
Djinghis Khan skrev:

/Martin

/Mikael
Svärdet och Spiran känns som urtypen för en god sträckläsningsbok, man läser den snabbt som fn. Det är rakt och klart språk och kortare meningar än vanligt. Man läser den så snabbt att man knappt ens hinner reflektera över vad den verkligen handlar om när man väl är klar. :)
Jo, ibland kändes det lite som kiosklitteratur. Kan också tilläggas att min far har läst på boken i ett par år nu utan att ha läst klart... :P

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 5 februari 2005, 23:33

Stefan Lundgren skrev: Dictionary of Human Geography

Stefan
Vad är det för något intressant då? En uppslagsbok? Om vad, människokroppen? :)

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 5 februari 2005, 23:39

Djinghis Khan skrev:
Johan Rapping skrev:
Djinghis Khan skrev:

/Martin

/Mikael
Jo, ibland kändes det lite som kiosklitteratur. Kan också tilläggas att min far har läst på boken i ett par år nu utan att ha läst klart... :P
Det låter helt psykiskt omöjligt i mina öron. :)

Läser man den i en minut är man helt fast, tills man läst ut åtminstone ett kapitel.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 6 februari 2005, 00:15

Djinghis Khan skrev:Kan också tilläggas att min far har läst på boken i ett par år nu utan att ha läst klart... :P
Känns som mig och min läsning av Sagan om Ringen-böckerna. Har läst dom sedan jag fick dom i åttan tror jag. Är vid Slaget vid Helms klyfta nu. :lol: :oops:

/Tomas

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 6 februari 2005, 17:48

Johan Rapping skrev:
Djinghis Khan skrev:

/Mikael
Sträckläste den också, fast det gick ju över studierna under några dagar. Jag hade till och med boken till föreläsningarna så jag läste fem minuter innan lektionen började. Jag vet inte om de har varit uppe, men jasg tycker att Jan Guillos böcker är svåra att inte läsa ut på en gång.

/Martin

Skriv svar