Alexander

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Inlägg av Flensburg » 31 december 2004, 08:59

Värd att se måntro?

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 3 januari 2005, 14:53

Nej. Den längsta skitfilm jag någonsin sett. Visst, den är v'ldigt historiskt korrekt för att vara hollywood men den är ju fan varken intressant eller rolig för det.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 2 februari 2005, 17:23

Då jag lyckats missa att se den här på bio (idiotiskt) så undrar jag om någon har information om hur länge det dröjer innan DiCaprios Alexanderversion kommer? Det är väl i år? Är det någon som vet detta tack?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 14 februari 2005, 21:52

Var inte ett dugg imponerad av filmen. Första timmen bråkade han med sin far, och hans far bråkade med hans mor. Andra timmen bråkade han med sin hustru Roxanne. Tredje timmen bråkade han med sina soldater och forna vänner

Alexander sitter mestadels med veckad panna och deppar över alla konflikter, högst 20 min är väl strid (sista striden var dessutom alldelles för suggestivt framställd)

Sevärd film, men jag hade hoppats på så mycket mer, två plus av fem blir det från min sida

/Mikael

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 12 april 2005, 22:28

Då har man sett filmen nu, och eftersom förväntningarna hade sänkts rejält tack vare diverse sågningar i tidningar, tv och även här så tyckte jag att den var ganska ok. Jag förstår att folk kan tycka att den är aningen seg ibland, men själv tyckte jag att den var helt sevärd som sagt. 150 000 000 $ är dock en stor budget...man hade gott kunnat kasta in slaget vid Issos också, kanske även då man klev i land på mindre asien osv.

Man kan få för sig att det vackra pratet om harmoni frihet och jämlikhet i ett förenat rike där inget folk är högre än det andra...bara är just prat påhittat av en hollywoodfilmare för att det ska låta kitschigt. Nu hade han ju verkligen sådana tankar och planer, vilket medförde stor upprördhet hos de stolta nationella makedonska generalerna som inte sällan såg ned på det folk de erövrat. Filmen är bra, det är mycket prat om akilles och herakles zeus osv, risken är kanske att folk som inte är särskilt bevandrade tror att det hela är något lika löst, legend och sagoliknande som "Troja" och hjältarna där i.

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 13 april 2005, 18:35

Versionen med decaprio lades fösrt på is sedan regissören hoppade av, med sedan började han jobba igen vilket medför att filmen blir ganska försenad.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 20 april 2005, 16:55

Kom och tänka på en sak nu,, var inte Sarissan gjord för tvåhands bruk?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 april 2005, 21:02

Panzerschreck skrev:Kom och tänka på en sak nu,, var inte Sarissan gjord för tvåhands bruk?
Jag har sett filmen nu efter mycket om och men. Sarissa är ju ca 6m lång, så det måste vara jobbigt att bära den med en hand under strid, så man stödde sig väl mot skölden, eller hade någon annordning på skölden, eller använde sig av en ingröpning på skölden likt Boiotiska sköldar där man kan vila spjutet i en halvmåneformad öggla...

Men i filmen funkar det ju bra i alla fall. Soldaternas rustningar i filmen är väl det enda jag är nöjd med, för storyn är rörig och uppehåller sig vid att Alexander i filmen är homosexuell, med Oidipuskomplex, och hunsad av sin far. Historien återberättas flyktigt och inte heller korrekt. Stridsscenerna var röriga. Psykologin mellan rollpersonerna är så kliché-aktig att den inte verkar rimlig...

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 28 april 2005, 21:10

Sarrissan är som all apikar ett renoldat tvåhandsvapen. Den blir hanterbar tackvare en massiv motvikt i brons i bakändan som också fungerar som ändpik. skölden hålls inte med händerna utan vilar på armen med hjälp av flera remar inklusive en över axeln så att falangiten får händerna fria och kan bruka sin pik.

Stege
Medlem

Inlägg av Stege » 30 april 2005, 14:09

Delad förstaplats med "Döden på larvfötter" som en av dom sämsta någonsin.

Skräp.

Skriv svar