Vilken av dessa Mel Gibson filmer är mest historiskt korrekt
Jag blir också irriterad på flaggviftarfilmer ala We wewr soldiers, Black Hawk down, The Patriot, men det får man stå ut med när man ska försöka se vilka av dessa filmer som är mest historiskt korrekta.MarcuS Schober skrev:Jo men får mig är ändå frågan lite subjektiv, beror på vad för historiska felaktigheter man värderar högst, och jag blev rejält mycket mer irriterad på We Were Soldiers än Braveheart
- SuperPalle
- Medlem
- Djinghis Khan
- Medlem
Tja men nu värderar jag ju graden av historisk korrekthet och inte budskap etc. Ja man kan luska upp hundratals felaktigheter med WWS också, liksom jag kan köra ännu ett par sidor med felaktigheter i "Braveheart". I WWS använder de ju åtminstone inte kläder och utrustning som ligger över tusen år från varandra i tiden...MarcuS Schober skrev:Nåja Djinghis jag vet att Bravehart e en historisk skymf men jag kunde inte med att rösta på "We were soldiers" den är så löjlig och patriotisk att jag skulle skämts över mig själv om jag röstade på den
/DK M
Re: Vilken av dessa Mel Gibson filmer är mest historiskt kor
Vad är historiskt korrekt? Finns det i ngt verk som utspelar sig i en annan tid än sin egen som är historiskt korrekt. Vem avgör det?. Menlöst resonemang...Relay skrev:Vilken av dessa Mel Gibson filmer är mest historiskt korrekta. Rösta och ge din syn på saken.
Ta inte i så du spricker nu vaMarcuS Schober skrev:Nåja Djinghis jag vet att Bravehart e en historisk skymf men jag kunde inte med att rösta på "We were soldiers" den är så löjlig och patriotisk att jag skulle skämts över mig själv om jag röstade på den
Braveheart är en sagofilm det är bara att konstatera. Men är det nån som håller med mig när jag säger att det är en grymt bra film?
- Djinghis Khan
- Medlem
We were soldiers är en patetisk krigsfilm att se, även om den är den kanske mest historiskt korrekte av Mel. Börjar med det vanliga; erfaren gubbe ska drilla unga grabbar för strid, ger sig iväg til 'Nam och hamnar ute i närmsta djungel. Naturligtvis dröjer det inte länge för horder av vietnameser ringar in dom i den orm- och insektsinfekterade djungeln och stormar mot dem. Så slutar det med ett heroistikt anfall av Mel i sedvanlig braveheart/payback-anda där han ensam mejar ner trettio fiender (Conan-svärdet från "Braveheart" och Tomahawken från "Patrioten" är dock utbytta mot en M-16) och han vinner då vietnameserna backar ur efter att ha förlorat 10 000 man eller så av sin styrka. Jag är inte så insnöad i Vietnam-kriget, men filmen kändes överdriven (vietnameserna stormar fram och blir nerskjutna på 10 m's avstånd som om det vore skyttegravskrig anno 1917) och handlingen är tunn som skolans grönssaksoppa...
/DK M
/DK M
Djinghis Khan
vill du läsa lite om slaget om Ia Drang
http://www.hadit.com/library/vietnam/TH ... VALLEY.htm
vill du läsa lite om slaget om Ia Drang
http://www.hadit.com/library/vietnam/TH ... VALLEY.htm
Röstade lätt på We Were Soldiers, visst patriotisk så det stinker om det men bra gjord ändå.
Vore det tyska SS soldater som sprang och dog som flugor skulle nog det hackas rejält om filmen här på skalman
Förresten, kul att moddarna använder lite av sin makt och visar att dem är förmögna att göra omröstningar men inte vi andra.
Vore det tyska SS soldater som sprang och dog som flugor skulle nog det hackas rejält om filmen här på skalman
Förresten, kul att moddarna använder lite av sin makt och visar att dem är förmögna att göra omröstningar men inte vi andra.