Missa inte, Patrioten

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 27 september 2003, 19:51

Stridscenerna är usla, iaf om man ska se det ur en historisk synvinkel.
Klart underhållande, men jag har sett den allt för många gånger.

/Jonathan

Joachim
Medlem

Inlägg av Joachim » 27 september 2003, 20:02

Snackar ni om den amerikanska flaggviftande-ultra-patriotiska-skit-usla filmen?

Mel Gibson var superb i braveheart.. här blir han dock en fjantig gubbe som leker indian.

Se den inte

Ps. hans äldste son dör någonstans i mitten och han blir jätte arg och börjar ta skalper på halva brittiska armén

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem

Inlägg av JETSKI » 27 september 2003, 20:11

Patrioten....vet inte om den sorteras under historiska filmer!?? Loungen kanske? (eller tolkien..) Ungefär som filmen "göingehövdingen" om någon minns den.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 29 september 2003, 12:41

Jag spelade in den (såg de drabbade istället). Fördelen med att spela in är att man kan spola både reklam och flagviftandet :D
Hade jag varit amerikan hade jag nog gett den höga betyg. Jag försökte sätta mig in i hur jag hade upplevt filmen om jag hade varit just amerikan (eller om motsvarande film hade gjorts för oss svenskar) och jag hade nog då tyckte den varit väldigt bra.
Det positiva det förde med sig är att jag blev intresserad av frihetskriget. Det lilla som står i mitt lexicon är att det var en fransman som ledde styrkorna. I filmen hade han en något undanskymd roll. Jag ska se om jag hittar någon bra bok på biblioteket under veckan.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 29 september 2003, 13:00

Fy alltså. Nja, filmen är väl ok, men mer än så är den inte. Finns få som öär värre, I havets järngrepp där man hade kopierat en tysk VIIC båt och bytt ut lite paneler, och faktiskt snott ( :x ) scener ur både Das Boot och U571. Helt horribel film.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 29 september 2003, 13:27

Korsriddaren skrev:Fy alltså. Nja, filmen är väl ok, men mer än så är den inte. Finns få som öär värre, I havets järngrepp där man hade kopierat en tysk VIIC båt och bytt ut lite paneler, och faktiskt snott ( :x ) scener ur både Das Boot och U571. Helt horribel film.
då är En bro för mycket (A Bridge Too Far) snäppet värre . Där dom använder Leopard 1 som tyska stridsvagnar :(
usch men det är ändå bättre en amerikansk M48 med ett kors på
:?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 29 september 2003, 13:32

Hm, har sett den en gång för länge sedan, tyckte den var jävligt seg alltså. Var ganska liten då så jag kommer inte ihåg hur pansaret såg ut.

Varning för I havets järngrepp dock.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 29 september 2003, 13:32

Det är ingen bra film, det är det inte men det är kul att se soldaternas uniformer och alla andra 1700tals kläder, så den är lite kul att titta på.

Eder
- Palle

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 29 september 2003, 13:36

Ja vi får inte glömma alla slavar som patriotiskt stälde upp för att kunna få vara amrekanska slavar istället för engelska, de värsta är att filmen ger en ilusion av att de gjorde de "friviligt" och att de fick de "bättre" när engelsmänen var utkastade.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 29 september 2003, 13:48

Ocj när den där snubben säger att "Det är en ära att kämpa brevid dig" till negerslaven så börjar man nog skruva på sig.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 29 september 2003, 17:32

Jag stängde av när den brittiska dumofficeraren skulle hämnas på Gibsons familj. Den blev lite för långsökt då

apanola
Medlem

Inlägg av apanola » 29 september 2003, 20:16

Skitfilm.
Mycket flaggviftande, det blir snudd på kalkon då Mel kommer ridande med det lappade stjärnbaneret till armen. Går amerikaner på det verkligen?
Sen är det....tusen andra grejer som stör mig...som dom flesta andra i den här tråden med andra ord ( kul att kunna bekräfta vår gemenskap hörrni)

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 29 september 2003, 22:02

Visst är det en kalkon! En av de löjligaste "historiska" filmer jag hittils sett. Det ska tilläggas att många patriotiska amerikanare skäms över filmen som förfalskar deras historia...
Och sonderling - den viktorianska brittiska armén som stred i Zulukriget 1879 massakrerade inte civila zuluer.

/DK M

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 1 oktober 2003, 08:41

Djingis! Sorry jag vet faktiskt inte hur det var i Zulu-land tänkte först skriva negrer men det kunde ju missförstås. Det var bara det att den där einzatskommando scenen inte passade in i scenariot på nått sätt. :? Förövrigt när det gäller övergrepp av britter och andra blekansikten så är "Bengt Lindqvist´s Utrota varenda jävel" en bra bok att läsa. :(

Sonderling

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 2 oktober 2003, 13:05

Varje gång det kommer en storproduktion från Hollywood höjer folk på ögonbrynen för att det slår dem att filmen är "jävligt uselt patriotiskt."
Vad kan man vänta sig av en mainstramrulle som främst ska gå hem i salongerna på hemmaplan. Sen att vi också köper det är en annan sak, kan man inte bara ta det för vad det är? Underhållning....

Skriv svar