Da Vinci-koden

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 5 april 2005, 19:10

Hexmaster skrev:Svaren är ju så självklara att de inte ens behöver skrivas, att ja, Johannes och Magdalena var en och samma.....
Eller så påstår författaren aldrig något sådant, utan det är istället en tolkning du gör. Den sk "urfegningen" säger bara att vi utifrån detta inte kan veta vad som verkligen tilldrog sig. Som jag nämnt i ett tidigare inlägg i denna tråd, vad som motiverat historiska personer i deras handlande behöver inte vara sanning, men denna motivation i handlandet borde ändå kunna gå att påvisa. Kruxet blir väl om man förutsätter att något skett på ett visst sätt, och sedan inte kan acceptera andra tolkningar av det.

Men iallafall, jag fick min kommentar :roll:

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 5 april 2005, 20:27

Jag har inte orkat läsa igenom den 10 sidor långa diskussionen men att överhuvudtaget tro på hans tankar om kristendomens historia är bara befängt. Helt och hållet fiktion som används för att krydda en roman med i övrigt noll originalitet.
Som ni säkert redan gissat, tycker jag inte speciellt mycket om den här boken. Jag tvingades läsa den i Svenska B kursen i höstas, och eftersom klassen består till 80% av ytliga tjejer röstades den här sörjan fram som obligatorisk läsning. Här nedan har jag bara kopierat lite anteckningar jag hade gjort till min muntliga recension av boken, endast för att förstärka mitt argument att detta är den sämsta skönlitterära boken jag läst. (vilket kanske inte säger så mycket eftersom jag nästan bara har läst faktaböcker/facklitteratur)

på sidan 342 skriver han att engelskan inte är det minsta besläktad med latinet och det var därför Prieuré de Sion använde det språket... längre ifrån sanningen kan man inte komma, engelskan och latinet är ett av de närmaste (om inte det närmaste) besläktade språken i världen,

Jag har iförsig gett iväg mitt exemplar av boken som present (till en jag ändå inte gillade speciellt mycket :P ) så jag kommer inte exakt ihåg hur det stod men om ni slår upp sidan 438 kommer ni kunna läsa något som lyder ungefär: Silas slängde sig ner på marken och snurrade runt och avlossade ett skott. Blodet sprutade.

på sidan 347 för man tillsist reda på vad Sofie har sett sin pappa göra i källaren för så många år sedan, på den här sidan du man får reda på det har hon inkluderat denna nämnt detta NIO gånger!!! (Jag hade räknat). Den som inte hade tappat intresset innan det borde allvarlig talat sätta sig ner och fundera över sitt liv. Att sedan det hemska hennes farsa gjort var totalt obetydligt för historien gjorde inte saken bättre :x

Tillsist måste jag bara nämna den här artikeln (som Lindir redan tipsat om i en annan tråd, för länge sedan): http://www.newmaninstitut.nu/signum/pb504.htm
Senast redigerad av 1 Gatzu, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 april 2005, 22:36

MarcuS Schober skrev:på sidan 342 skriver påstår han att engelskan inte är det minsta besläktad med latinet
!? Hur kunde jag missa det... OK, på sid 342 var jag väl för bedövad för att upptäcka även sådana grodor, kantänka.

I Göteborgs-Postens lördagsbilaga häromveckan fanns flera fina punkter:

"Blybandet" i golvet i kyrkan Saint-Sulpice har aldrig kallats "roslinjen" förrän nu, och den är ingen rest efter ett hedniskt tempel eftersom något sådant aldrig funnits där.

Det schweiziska bankkontoret på Rue Haxo har aldrig existerat. (Vad gäller skildringen av bankfacket: Nu har jag aldrig haft nummerkonto på någon dylik, men har denna beskrivning något som helst bara allra minsta att göra med verkligheten?)

En guide beskriver beskrivningen av Louvren som "ett fyrverkeri av felaktigheter!", nu verkar det tyvärr inte vara någon guide anställd på Louvren vilket skulle skänkt lite mer tyngd åt det hela...
Mycket kan tillåtas i en roman, men Brown gör anspråk på en sanningsenlighet som han inte har täckning för.
...Gäsp...

Widsith: Det enda jag tolkar är författarens intentioner, och de är (tycker jag) glasklara.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 6 april 2005, 15:23

Ack ja, denna möda som läggs ned på att oupphörligen förkunna att Dan Brown är en lögnare och "da Vinci-koden" ett falsarium.... Antagligen var det strax efter bokens utgivning som vederläggarnas ordsvada i mängd överträffade mängden ord i själva boken. Och det tycks aldrig sluta. Senast var det väl en av påvens kardinaler som förklarade att nu skulle han minsann avlägsna Dan Brown från de levandes skara.

Ja, inte ordagrant förstås, men författarens intentioner var (tycker jag) glasklara.
http://today.reuters.com/news/newsArtic ... NCI-DC.XML

Skriv svar