Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
-
Usquebaugh
- Medlem
Simon_HBG skrev:Skulle gärna se en film om Axel von Fersen's liv.
Han hann ju med mycket under det.. Han var i grunden militär och överste vid "Royal Suèdois" (franskt regemente).. Räddade nästan den franska drottningen undan revolutionen (som han kanske hade ett förhållande med), deltog i amerikanska inbördeskriget (bla vid belägringen av Yorktown) och mördades slutligen i Stockholm i något som kanske var en konspiration.
Är du HELT säker på att Axel var med i amerikanska inbördeskriget, sist jag hörde dog han 20 juni 1810...
/A
-
maal
- Medlem
Han mördades på öppen gata i Stockholm 1810. Det går under namnet "när pöbeln gjorde färs av von Fersen".
-
Tomas Ibsen
- Medlem
-
Kontakt:
Björn E skrev:Tomas Ibsen skrev:Tyvärr tror jag inte det kommer att komma några bra historiska filmer längre, mest på grund av den ohyggliga datoranimationen som alla använder nu för tiden. Usch!
Jag ser hellre datoranimationer av folk som strider än statister som står och knuffar varandra lite halvhjärtat med sina sköldar.
Datoranimerade statister tillåter även extremt stora slag att visas på bild - något som inte varit möjligt tidigare.
Jo, ioförsig så har du ju en poäng där, men jag ser hellre mindre slag där riktiga statister pucklar på varandra (gärna helhjärtat) än pixlar som är dublicerade * 10 000 eller vad det nu är.
Animerade statister är första steget mot dataspel i filmform.
-
sonderling
- Stödjande medlem 2021
Usquebaugh skrev:Simon_HBG skrev:Skulle gärna se en film om Axel von Fersen's liv.
Han hann ju med mycket under det.. Han var i grunden militär och överste vid "Royal Suèdois" (franskt regemente).. Räddade nästan den franska drottningen undan revolutionen (som han kanske hade ett förhållande med), deltog i amerikanska inbördeskriget (bla vid belägringen av Yorktown) och mördades slutligen i Stockholm i något som kanske var en konspiration.
Är du HELT säker på att Axel var med i amerikanska inbördeskriget, sist jag hörde dog han 20 juni 1810...
/A
Han menar Amerikanska frihetskriget, han fick bara hjärnsläpp, eller hur?
En film om Amerikanska frihetskriget eller hur USA föddes skulle inte vara helt fel. Många har ju åsikter om USA men hur landet blev till och hur omstörtande tänket var på den tiden, är det ju inte så många som vet.
Sonderling
-
maal
- Medlem
Finns det inte någon Gibsonfilm om det??
-
Ja77
- Medlem
maal skrev:Finns det inte någon Gibsonfilm om det??
Vi pratar om en Historisk film
inte någon action film utan verklighets förankring
som råkar vara lagd i en historisk miljö.
-
maal
- Medlem
Ja77 skrev:maal skrev:Finns det inte någon Gibsonfilm om det??
Jag har själv inte sett den, tittar inte på hans filmer
inte efter jag såg Braveheart. Där är inte en siffra rätt.
Ett slag som verkligen vanns på grund av en bro, och i filmen är det helt plötsligt ingen bro med alls, skumt...
-
sonderling
- Stödjande medlem 2021
maal skrev:Ja77 skrev:maal skrev:Finns det inte någon Gibsonfilm om det??
Jag har själv inte sett den, tittar inte på hans filmer
inte efter jag såg Braveheart. Där är inte en siffra rätt.
Ett slag som verkligen vanns på grund av en bro, och i filmen är det helt plötsligt ingen bro med alls, skumt...
Gibsons film var en besvikelse ett slags Braveheart i Nordamerika.
Jag blir lite orolig nu och känner att jag måste förtydliga att jag menade inte en propaganda film om USA, utan en historisk skildring över det Amerikanska frihetskriget och de revolutionära strömningar som det medförde.
Jag är själv ingen expert men det lilla som jag läst ger mig insikt i att en del tänkare måste ju ansetss oerhört radikala på den tiden. Och..
.nej stopp nu ska vi starta en sån tråd.
En bra film om "slaget om Berlin" skulle jag också vilja se.
Sonderling
-
Marco
- Medlem
-
Kontakt:
En film om Kriget i Lappland 1944-1945, skulle vara bra. Då skulle man ha gjort i.a.f en film om det krig. Tror inte att det finns ännu nån film om det.
//Martin
-
Usquebaugh
- Medlem
sonderling skrev:Usquebaugh skrev:Simon_HBG skrev:Skulle gärna se en film om Axel von Fersen's liv.
/A
Han menar Amerikanska frihetskriget, han fick bara hjärnsläpp, eller hur?
En film om Amerikanska frihetskriget eller hur USA föddes skulle inte vara helt fel. Många har ju åsikter om USA men hur landet blev till och hur omstörtande tänket var på den tiden, är det ju inte så många som vet.
Sonderling
Jo, jag förstod det. Ibland är det dock kul att leta lite fel, eller hur...
/A
-
mattep74
- Medlem
Finns det inte en film från 80-talet om amerikanska revolutionen som heter revolution om en handlare som får sin ende son draftad av washingtons arme och sen försöker han ordna upp allt
-
Psilander
- Medlem
-
Kontakt:
Tomas Ibsen skrev:Psilander skrev:
Som tidagre nämnt, Operation Garbo är läsvärd, det tog två år att få tag iden pga av den är slut på förlaget och inte politiskt korrekt att nytrycka.
De finns ju på mitt bibliotek, och opm de finns här så finns de på alla andra bibliotek också,. Tro mig.
Men du kanske ville ha ett eget exemplar av den?
Jo, läste den från biblan först också men jag ville alldels egen, jag håller på att runiera mig på litteraturköp.
En tack och hej film till invasionsförsvaret kanske, med Viggar, robotbåtar strv 103 och allt annant som kalla kriget till... Annars några till förslag
Trafalgar 1805
Coronel och Falklandsöarna 1914
Falklandskriget 1982, med samma precision som Warriors.
Catalinaaffären
-
Tomas Ibsen
- Medlem
-
Kontakt:
Psilander skrev:Tomas Ibsen skrev:Psilander skrev:
Som tidagre nämnt, Operation Garbo är läsvärd, det tog två år att få tag iden pga av den är slut på förlaget och inte politiskt korrekt att nytrycka.
De finns ju på mitt bibliotek, och opm de finns här så finns de på alla andra bibliotek också,. Tro mig.
Men du kanske ville ha ett eget exemplar av den?
Jo, läste den från biblan först också men jag ville alldels egen, jag håller på att runiera mig på litteraturköp.
En tack och hej film till invasionsförsvaret kanske, med Viggar, robotbåtar strv 103 och allt annant som kalla kriget till... Annars några till förslag
Trafalgar 1805
Coronel och Falklandsöarna 1914
Falklandskriget 1982, med samma precision som Warriors.
Catalinaaffären
Oh, S-tank.... aaahhhhh *dreggel*
Ang. Garboböckerna, tror jag jag har dom, ch kan nog leta reda på dom om du vill ha dom. Har ettan och tvåan. Ha inga höga förhoppningar dock, jag eller min mor kan mycket väl ha skänkt bort dom.
-
Norbert
- Medlem
mattep74 skrev:Finns det inte en film från 80-talet om amerikanska revolutionen som heter revolution om en handlare som får sin ende son draftad av washingtons arme och sen försöker han ordna upp allt
Jodå, kika på
http://www.imdb.com/title/tt0089913/
Särkilt bra tyckte jag inte att den var.
-
Usquebaugh
- Medlem
Tomas Ibsen skrev:
Ang. Garboböckerna, tror jag jag har dom, ch kan nog leta reda på dom om du vill ha dom. Har ettan och tvåan. Ha inga höga förhoppningar dock, jag eller min mor kan mycket väl ha skänkt bort dom.
Jag måste säga här att jag tyckte Garbo-böckerna var mycket bra. Speciellt ettan och tvåan. Läste dem för tio år sen men kommer ihåg dem bra fortfarande. Speciellt när man känner igen platser där böckerna utspelar sig är det extra kul.
/A