Just manusförfattare vet jag inte - annars är det ju i stort sett samma team som gjort Band of Brothers och Saving Private Ryan. Med skillnaden att Tom Hanks på grund av sin producentroll inte hade tid att också spela i BoB...tommyjonason skrev:Jag upplevde Ryan som mer realistisk i sina detaljer på många sätt.
Och det är säkert inte samma människor som skriver för film som för TV-serier.
Band of Brothers - kommentarer, frågor och svar
Re: Band of Brothers - kommentarer, frågor och svar
Bra var nog det. Visst inget illa om Tom Hanks, men vi behöver lite okända, mindre kända, alltså inte folk med stjärn status i hela världen som har rollerna. Det är dock kul med lite stora figurer med här och där. Men Tom Hanks skulle enligt mig enbart passa som deras Drill Sergeant i de första avsnitten. Faktiskt ör det lite tråkigt att han inte spelade den rollen.Wooster skrev: Med skillnaden att Tom Hanks på grund av sin producentroll inte hade tid att också spela i BoB...
BoB är en av de få dramaproduktioner om krig som lyckats till mig förmedla känslan av att allt inte är skoj bra och fint, jag kom på migsjälv med att sitta och småhuttra under bastogne avsnittet.
Saving ryans privates var för mig två filmer den bra filmen om landstigningen och den tillrättalagda flaggviftande filmen därefter
Saving ryans privates var för mig två filmer den bra filmen om landstigningen och den tillrättalagda flaggviftande filmen därefter
Kan bara instämma helt och hållet.Terje skrev:BoB är en av de få dramaproduktioner om krig som lyckats till mig förmedla känslan av att allt inte är skoj bra och fint, jag kom på migsjälv med att sitta och småhuttra under bastogne avsnittet.
- Fredrik Andersson
- Medlem
Det enda, och jag menar verkligen det enda, som jag kanske saknade med BoB var en uppföljning av huvudpersonerna efter kriget. Ett avsnitt där man fick se lite hur återgången till vardagen fungerade, hur man bearbetade sina upplevelser och så vidare. Men jag har egentligen inget att klaga på avseende BoB.
Å andra sidan tycker jag att slutscenen där soldaterna spelar baseball till Winters röst som berättar vad de gjorde i livet är närmast poetisk i sitt utförande. Slutet var mer än värdigt serien.Sgt 83 Pluton skrev:Det enda, och jag menar verkligen det enda, som jag kanske saknade med BoB var en uppföljning av huvudpersonerna efter kriget. Ett avsnitt där man fick se lite hur återgången till vardagen fungerade, hur man bearbetade sina upplevelser och så vidare. Men jag har egentligen inget att klaga på avseende BoB.
- Fredrik Andersson
- Medlem
I och för sig. Men då blev jag mer berörd av den tyske generalens tal till sina män. Oavsett uniform så delar man samma sk*t liksom.
Jag är mest nyfiken på vad som hände med "Kraut Doctor". (Om han nu fanns i verkligheten.) Någon som vet?
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Menar du läkaren som opererade på sergeant Grant? Han var tydligen en hjärnkirurg från Berlin, och man kan väl anta att han föredrog att stanna kvar i den amerikanska zonen.Blixten skrev:Jag är mest nyfiken på vad som hände med "Kraut Doctor". (Om han nu fanns i verkligheten.) Någon som vet?
Japp, killen dom sökte upp i natten och tog med under vapenhot tills han fräste ifrån att dom kunde lägga undan vapnen. Vet inte varför men han gjorde intryck på mig.
Jag minns honom inte från boken men det var längesedan jag läste den.
Deras dåliga KC som aldrig fick dra i fält, fanns/finns han i det verkliga livet och finns det något spår om hans förehavanden efter det han figurerade i serien?
Äh, det löser sig.
Du menar kapten Sobel som förde befäl under utbildningen?NIL skrev:Deras dåliga KC som aldrig fick dra i fält, fanns/finns han i det verkliga livet och finns det något spår om hans förehavanden efter det han figurerade i serien?
Jodå: http://en.wikipedia.org/wiki/Herbert_Sobel
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Han nämns bara i förbigående i boken, och det är möjligt att händelsen (vapnen, etc) dramatiserats, eller så har någon veteran blivit intervjuad under förproduktionen av serien.Blixten skrev:Japp, killen dom sökte upp i natten och tog med under vapenhot tills han fräste ifrån att dom kunde lägga undan vapnen. Vet inte varför men han gjorde intryck på mig.
Kul att veta om Sobel:
After a period of training in the United Kingdom before the Normandy invasion, Captain Sobel was removed from command of Easy Company.[5] Despite popular belief, he did jump into Normandy with the 506th. He was later transferred to command the Chilton Foliat jump school.[5] First Lieutenant Thomas Meehan replaced Sobel, and was one of several officers (including Richard Winters) to succeed him in that post before the war was over.[5]
After a period of training in the United Kingdom before the Normandy invasion, Captain Sobel was removed from command of Easy Company.[5] Despite popular belief, he did jump into Normandy with the 506th. He was later transferred to command the Chilton Foliat jump school.[5] First Lieutenant Thomas Meehan replaced Sobel, and was one of several officers (including Richard Winters) to succeed him in that post before the war was over.[5]
Mer tragiskt blev ju slutet:Diabolus skrev:Kul att veta om Sobel:
"In the late 1960s, Sobel shot himself in the head with a small-caliber pistol. The bullet entered his left temple, passed behind his eyes, and exited out the other side of his head. This severed his optic nerves and left him blind. He was later moved to a VA assisted living facility in Waukegan, Illinois. Sobel resided there for his last seventeen years until his death due to malnutrition on September 30, 1987. No services were held for Sobel after his death."
Särskilt med tanke på Sgt 83 Plutons anmärkning att det saknades ett avsnitt där man fick se hur soldaterna hanterade kriget, efter kriget.