Hearts Of Iron 2

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 21 januari 2005, 18:05

Ok, har iallafall nåt fram till Manchuriet nu... Bara för att upptäcka att elaka Usa ockuperat Japan 8O

Tur att jag inte är i krig med Usa, jag har gett mig f-n på att ta hela ryssland om det så ska ta 3 år till.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 21 januari 2005, 18:49

Om du är vid Manchuriet har du ju inte långt kvar. Skit i jänkarna. Dom kan du ta hand om senare... :wink:

/Tomas

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 21 januari 2005, 20:10

Jag kommer vänta ett tag innan jag köper HOI2, det tog två år innan alla patchar och moddar gjorde HOI1 riktigt bra, verkar vara samma barnsjukdomar nu också.

Nizze
Medlem

Inlägg av Nizze » 21 januari 2005, 22:26

Thomas Johansson skrev:Ok då befodrar jag samtliga befäl till fältmarskalkar :D

Men hänger det ihop med min långsamma framryckning? Har max utveckling på allt med supply och så också.
Det där är en mindre bra idé, ifall du inte har skillat upp dom. För när du befodrar befälen så tar det längre tid att få upp dom en skill level. Om man vill levla upp befälen så ska man ge dom små armeér frånbörjan och senare befodra de bästa.
Fast nu kanske du var ibehov av en jä**a massa fältmarsalker så då är det inget att göra åt.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 21 januari 2005, 23:06

jag har grova problem med att inte kunna ge mina landstigna soldater supplies!!!... hur ger jag dom det?

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 21 januari 2005, 23:07

Jag spelar enligt konceptet "trial and error" eller hur man säger... Man kanske skulle åtminstone kika i manualen som ligger i spelets kartong :? Nä, det vore ju fegt :lol:

Nåväl... Efter att ha tagit 99.8% av Ryssland gick det äntligen att annektera landet... Det var segt minst sagt. Ska man behöva göra så här varje gång tror jag inte att jag orkar spela det något mer faktiskt, åtminstone inte som Tyskland.

Som den sanne freds och frihetsvän jag är :lol: Gav jag alla länderna i fd Sovjet frihet. Jag fick sisådär 12-13 nya allierade i ett svep. En minut senare sa det poff och spelet stängde ner sig :cry:

Hade innan spelet kraschade 5 V2 raketer på gång som skulle bli klara inom ett par veckor, jag befann mig då framme i Februari 1944.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 21 januari 2005, 23:08

Thomas Johansson skrev:Jag spelar enligt konceptet "trial and error" eller hur man säger... Man kanske skulle åtminstone kika i manualen som ligger i spelets kartong :? Nä, det vore ju fegt :lol:

Nåväl... Efter att ha tagit 99.8% av Ryssland gick det äntligen att annektera landet... Det var segt minst sagt. Ska man behöva göra så här varje gång tror jag inte att jag orkar spela det något mer faktiskt, åtminstone inte som Tyskland.

Som den sanne freds och frihetsvän jag är :lol: Gav jag alla länderna i fd Sovjet frihet. Jag fick sisådär 12-13 nya allierade i ett svep. En minut senare sa det poff och spelet stängde ner sig :cry:

Hade innan spelet kraschade 5 V2 raketer på gång som skulle bli klara inom ett par veckor, jag befann mig då framme i Februari 1944.
Det där är det värsta som kan hända! Händer mig när jag spelar ettan också. OM jag ens kan öppna min sparade fil, då burken hänger sig när jag gör det. :x

/Tomas

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 21 januari 2005, 23:13

Thomas Johansson skrev:En till fråga. Polen och Ungern är allierade med mig. De deltar i det krig jag startade mot Sovjet i Juni 1941. Varför blir vissa områden som jag tar med uteslutande tyska förband polska respektive ungerska? Vill ju inte att mina tvångsallierade vänner ska sno områden som jag helt ärligt krigat till mig :?
I ettan tillföll ibland landet man befriade sina allierade. Detta berodde på att man anföll från deras ruta. Det hände mig när jag spelade USA, jag hade kämpat mig över Atlanten, ockuperat Spanien, Frankrike, Luxemburg och Belgien, jag fick problem när jag kom till Nederländerna. Eftersom detta land aldrig hade upphört att finans (de hade kvar lite kolonier) så återuppstod landet när jag befriade deras huvudstad. När jag glatt plöjde vidare med mina Pershingstridsvagnar så anföll jag ju från det nyligen befriade Nederländerna. Jag tänkte först inte på det, det är klart de ska få tillbaka sitt territorium tänkte jag, jag glömde snart bort det. Snart tillhörde hela Ruhr och Hamburg Nederländerna, jag insåg snart problemet. Om jag däremot hade fortsatt från Luxemburg (som tillhörde mig, och inte var något eget land) så hade jag fått allt land som jag befriade. Hur löste jag då problemet? Tja, jag lät det konstiga landet Nederländerna-Hamburg-Ruhr existera, när man äger det mesta av världen ska man inte var sniken. NHR blev i slutändan det tredje mäktigaste landet i Europa efter USA och Strorbritannien.

/Martin

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 21 januari 2005, 23:15

Det här spelet alltså, det är ju fantastiskt i väldigt många avseenden. Kan bara inte förstå vilket oerhört arbete som ligger bakom det 8O

Det finns ju så oerhört mycket detaljer så det skulle sysselsätta ett gäng historiker i åratal att nosa upp all den infon :?

Som tur var sparade jag i samma ögonblick som jag såg att jag kunde välja "annex nation".

Innan man kunde detta kunde man befria sibirien, dvs skapa en ny puppetstat, detta alternativ försvann dock när det gick att annektera Ryssland. Ska köra spelet om en stund igen. Hoppas min nya allierade vän Ryssland kan sätta upp en saftig arme som kan hjälpa mig försvara mig mot Usa och England.

Fö tycker jag Italien är rätt oskickliga... Jag har gett dem hur mycket teknik för att de ska kunna åstadkomma någonting, och vad händer? Jo, de får stryk av engelsmännen i Afrika och blir tillbakatryckta. Nu sitter de och trycker i Italien och gör inte mycket nytta. Att ge dem teknik var ju som att hälla vatten på en gås.

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 21 januari 2005, 23:17

Tack Martin för infon. Jag hittade den infon också på ett Hoi2 forum, beträffande mitt problem med att Ungrarna snodde "mina" områden så gjorde jag som så att jag laddade ett gammalt spel och anföll Ryssland ifrån Preussen. Hade vid anfallets början ca 100 divisioner i den rutan 8)

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Att annektera Sovjetunionen

Inlägg av Martin Lundvall » 21 januari 2005, 23:22

Ett tips att ockupera Sovjetunionen är att ha några fallskärmsdivisioner. Jag fann att det är några områden man måste ta långt borta i Sibirien och jag har verkligen inte lust att låta mina arméer marschera fram och tillbaka i all evighet. Sätt trupperna på ett flygplan flyg dem till fria rutor, går jättesnabbt. Se upp så att det inte finns några trupper i rutorna, att det inte finns några gamla sovjetiska flyg i närheten (för säkerhet ta med några jalktplan), se till att trupperna och flygplanen inte hamnar för lång tid i en ogästvänlig miljö (då dör de snart) och framförallt flyg inte från början bort till Irkustsk, Krasnojarsk (eller någon annan stad i Sibirien) du kan bara lasta på dina trupper igen i ruta där du har supplies. Du måste därför ta varje ruta bort till Stilla havskusten men med fallskärmstrupper går det åtminstone på två veckor i stället för två år. Sen kan man ju undra om det är möjligt att en fallskärmsdiviosion kan ockupera hela det asiatiska Sovjetunionen. 8)

/Martin

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 21 januari 2005, 23:35

Thomas Johansson skrev:Fö tycker jag Italien är rätt oskickliga... Jag har gett dem hur mycket teknik för att de ska kunna åstadkomma någonting, och vad händer? Jo, de får stryk av engelsmännen i Afrika och blir tillbakatryckta. Nu sitter de och trycker i Italien och gör inte mycket nytta. Att ge dem teknik var ju som att hälla vatten på en gås.
AI Italien får alltid stryk, det var samma sak i ettan. Italien är dock ett roligt land att spela, särskilt nu när man har amiraler så det räcker, men de har fruktansvärt dåligt med resurser.

Som mrsund sa så är det precis som i ettan alldeles för lätt att besegra världen med ett land som Tyskland och det gör inte direkt att suget ökar, så HoI 2 får nog ligga på hyllan ett tag.

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 22 januari 2005, 03:16

Så där ja, ytterligare ett par timmars spelande till ända. Sovjet består nu utav ett antal små och större stater, alla i allians med mig. Plötsligt började massa länder som Venezuela och Mexico förklara krig mot mig :lol:

Och tro det eller ej, både Norge och Sverige förklarade också krig mot mig! Mycket dumt gjort... Jag rullade över Danmark, ockuperade Norge och Sverige och gjorde också dessa länder till marionettstater.

När detta var gjort så var det dags igen. Turkiet och Spanien (som är kommunister) förklarade krig dem med. Turkiet låter jag bli för tillfället, de kommer inte åt mig ändå, Spanjorerna däremot läxas dock upp ordentligt för tillfället. Vad får hela världen att förklara krig mot det fredsälskande tredje riket :?

V2 raketerna är klara, forskar vidare på Icbm raketer som är klara när som helst. Har testat att skjuta lite raketer mot England för att hämnas allt elakt de gjort mig. Imorgon ska jag försöka få fram atombomber på något vänster om höger. Otroligt nog har ännu inte Usa förklarar krig, peppar, peppar...
Har placerat två armekårer om vardera 5 bergsdivisioner runt Schweiz ifall de skulle få för sig något dumt.

Och givetvis kraschade spelet igen :x

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 22 januari 2005, 13:19

Nu går det inte att spela så bra längre... Mina armeer är halvvägs in i Spanien och varje gång jag trycker på diplomacyknappen kraschar spelet :roll:

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 22 januari 2005, 13:54

Spelet verkar väldigt buggigt när man läser din beskrivning....

Skriv svar