Pinsam tystnad från svenska medier

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Re: Pinsam tystnad från svenska medier

Inlägg av Hans » 24 nov 2025 11:13

Davian skrev:
23 nov 2025 23:22
...
Aha du vill ha svenska spel. :)
...
Nej, jag är inte rasist vad gäller spel, heller. Men ville bara veta vilka som är svenska efter den första artikeln i tråden. Tack för alla tips. När jag går i pension skall jag titta noggrannare, fast jag har ju redan gått i pension sedan en månad om en vecka...

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Re: Pinsam tystnad från svenska medier

Inlägg av koroshiya » 26 nov 2025 00:05

Det är en stor hobby, inte bara i Sverige. Årets Spiel i Essen lockade 220 000 och över 1700 nya titlar presenterades. Crowdfunding, eller vad det heter, verkar fungera ok. Man måste inte ha ett stort bolag bakom sig för att få till ett bra spel och kunna producera det, men folk måste förstås ha förtroende för en, eftersom de satsar i en produkt som inte alls är färdig.

Vad gäller datorspel anar jag också att det finns en och annan som bara ser det som ett sätt att lura andra på pengar. De producerar snygga demosar, men det finns egentligen inte mycket till spelmotor.

Men, jag undrar om de svenska spelen märks på en så stor marknad som Tyskland. Risken är väl att några producenter inte syns särskilt mycket.

De har verkligen blivit mycket bättre, och de tärningslösa spelen var något av en revolution, även om några av dem mest är finurliga och snyggt designade, men kanske inte särskilt roliga.

Ett antal spel går att spela online, det finns en sajt som heter bga och en som heter brettspielwelt.

Funderar på att köpa EUV, men jag väntar nog tills de har uppdaterat spelet några gånger. Paradox har grottat ned sig ännu mer - bara Västergötland verkar bestå av 11 olika områden, med egen befolkning och utveckling. Man kan också spela över 1000 olika "länder".