Bästa Historiska Roman frågas

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2510
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Inlägg av gostap » 13 februari 2007, 23:03

Donkeyman skrev:Det är svårt att gradera. Däremot vill jag nämna några historiska romaner, som jag läser om med jämna mellanrum.

Frans G. Bengtsson - Röde Orm tycker jag är den ultimata boken om vikingatiden

Väinö Linna - Högt bland Saarijärvis moar, Upp Trälar och Söner av ett folk är en trilogi som skildrar Finska inbördetskrigets för- och efterspel. Samme författares Okänd Soldat skildrar 2:a världskriget. Dessa fyra böcker är nödvändiga om man skall förstå det moderna Finland.

Herman Wouk - Krigets Vindar samt Krig och Hågkomst utgör tillsammans fyra tegelstenar som är en alldeles utmärkt skildring av andra världskriget ur amerikansk synvinkel.

Sedan tycker jag om flera Svenska författares historiska romansviter. Vilhelm Moberg, Widding, Fogelström men också Guillou - fast han är kontroversiell i detta forum. Dessa herrar har skrivit en massa annat också (de är ju särdeles produktiva) men nu tänker jag på de historiska romanerna.

Egentligen finns det hyllmetrar med goda historiska romaner. Klarar inte att utnämna någon bästa men kanske de tre överst nämnda herrarna ligger bra till.
Röde Orm! Varför kan ingen duktig regissör sätta tänderna i detta underbara verk!
(Har läst någonstans att böckerna inspireras "kraftigt" av studentlivet i Lund :D )

Kan för övrig bara hålle med Donkeyman med ett litet tillägg för Eino Hanski´s böcker.

Mvh

Gostap

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 19 februari 2007, 10:12

gostap skrev:
Röde Orm! Varför kan ingen duktig regissör sätta tänderna i detta underbara verk!
(Har läst någonstans att böckerna inspireras "kraftigt" av studentlivet i Lund :D )

Kan för övrig bara hålle med Donkeyman med ett litet tillägg för Eino Hanski´s böcker.

Mvh

Gostap

Det har man ju faktiskt! Se bara här:http://us.imdb.com/title/tt0057259 Enligt vad som skrivits på imdb ska det vara en rätt så bra film. Hur lik den är boken kan man ju fråga sig.

Annars är Widding en favorit hemma hos mig.


/Johan


EDIT: Lite trixande med URL-funktionen

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 februari 2007, 00:20

I en av Jules Vernes böcker som jag har, kommer inte ihåg vilken, men där finns en novelliserad form, en berättelse om myteriet på Bounty 1792.....Tror att det var i "Fyrtornet i världens ände".
Intressant att läsa..

Vernes böcker läste jag mycket förr.

Stefan

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: hm

Inlägg av erep » 19 oktober 2017, 19:49

-vils- skrev:Tar upp en gammal tråd för att föra kunskapen vidare :)

Allt med Mika Waltari rekommenderar jag starkt, speciellt Sinuhe Egyptiern. Riktig klassiker. Sträckläsning garanteras!
Gammal tråd, men Sinuhe valdes igår till århundradets finska roman.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Bästa Historiska Roman frågas

Inlägg av pandersson2 » 11 juli 2018, 09:04

Plockar ut några historiska romaner som jag uppskattat som inte nämnts tidigare. Annars verkar jag ha liknande smak som Donkeyman.

Svenska
Hydéns Gula Brigadens hjältar som jag tycker är en perfekt ungdomsbok och det närmaste vi har till Dumas. Utspelar sig under 30-åriga kriget. Finns uppföljare under Kristinas och Karl Xs tid där vi kommer till Polen och Danmark.
Mobergs Förrädarland som jag tycker är undervärderad. Utspelar sig vid dansk-svenska gränsen.
Fridegårds svit om Trägudarnas land som utspelar sig då kristendomen bryter in i Sverige. Även detta bra ungdomsbok.

Skulle även vilja nämna Widding och Rune Pär Olofsson som skrivit flera bra böcker och sviter med historiska teman men ingen jag direkt vill peka ut.
Strindbergs historiska dramer är även de en favorit med Erik XIV i topp.

Engelska
Graves I Claudius. Min favorit bland de romerska berättelserna.
Leon Uris Exodus om Israels grundande.
Melvilles Moby Dick som skildrar en försvunnen kultur för kuststäder med valfångst som huvudnäring.
Alistair Macleans HMS Ulysses om konvojerna till Murmansk.
Wouks Winds of War som är det största eposet om Världskriget jag läst.
Stevensons Kidnapped om tiden när Skottland började tappa sin självständighet.

Franska
Dumas svit om de tre musketörerna där vi kan följa religionskrigen i Frankrike, konflikten mellan Parlamentet och Rojalister i England samt Solkungens inledande styre. Min absoluta favoritförfattare. Har skrivit många historiska berättelser.

Tyska
Remarques samtliga verk. Främst Drei Kameraden i depressionens Tyskland.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Bästa Historiska Roman frågas

Inlägg av Donkeyman » 11 juli 2018, 12:07

Som sjöfarare vill jag lägga till Jon Michelet och hans serie om Krigsseglarna. Det är det ultimata verket om "halvmodern" sjöfart. Handlar inte bara om krigsseglare under kriget. Det är en utmärkt skildring av hela sjöfartssamhället som det framstod från kanske 1920 och långt in på 1970-talet. Ett samhälle som jag också fick uppleva som ung sjöman.

Dess värre avled Michelet för några månader sedan men han klarade att avsluta det sista bandet i serien. Det kommer ut i höst. Sista tiden kunde han bara sitta i sjuksängen och skriva för hand men han kom i mål. De sista raderna skrevs ett par dagar innan han avled.

Skriv svar