Dunkirk

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem
Inlägg: 441
Blev medlem: 26 mars 2002, 11:33
Ort: Sala

Dunkirk

Inlägg av Hooka-Hey » 5 augusti 2016, 11:02

Christopher Nolans "Dunkirk" kommer nästa år: https://www.youtube.com/watch?v=aWRzYrfD9wQ

// Hooka-Hey

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Dunkirk

Inlägg av B Hellqvist » 7 maj 2017, 04:32



Ny trailer. Ser lovande ut. Jag gillar flygscenerna, som är omöjliga att avgöra om de är på riktigt eller CGI.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Dunkirk

Inlägg av sonderling » 19 juli 2017, 12:47

http://www.bbc.com/culture/story/201707 ... ar-triumph

BBC recension, ja detta kan nog bli en höjdar rulle. Oftast brukar ww2 filmer handla om sluthalvan så det är kul att man gör nått som utspelar sig i början.

Sonderling

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Dunkirk

Inlägg av Schwemppa » 20 juli 2017, 09:56

Svenska Yle:

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/07/ ... slukar-dig

Det här börjar låta mycket lovande. :)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Dunkirk

Inlägg av Lasse O » 20 juli 2017, 22:23

Visst bestod väl British Expeditionary Force (BEF) av någorlunda hårdföra yrkessoldater, uppväxta under det stora kriget och vana vid små förhållanden och knappa resurser under depressionen.
När man tittar på dessa trailers så får åtminstone jag intrycket av välnärda långa värnpliktiga utan någon större utbildning.
Ok, jag inser att det inte går att återskapa den tidens mer eller mindre tandlösa och fattiga professionella soldater som ingick i BEF.
Lite stör det men det känns å andra sidan bra att statisterna inte fick uppleva samma torftiga uppväxt som de som de skall gestalta :)
Bilagor
dunkirk.JPG
dunkirk.JPG (45.85 KiB) Visad 2833 gånger

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Dunkirk

Inlägg av sonderling » 22 juli 2017, 08:06

Fasen jag som tyckte att man för en gång skull verkade fått soldaternas ålder rätt. :) Annars brukar det ju störa en att skådespelarna är så gamla som ska spela killar i 18-20 års åldern.
Men det verkar ju rimligt, BEF under 1914 var väl också överåriga yrkessoldater från kolonialkrigen?

Fasen jag måste nog se denna på bio, brukar alltid vänta på DVD:n men filmen har lovordats även av en del kräsna cineaster på jobbet så..

Dunkirk har dessutom alltid facinerat mig,

Men! Som min fru skrattade åt i igår, jag är sur för att den kommer nu. Den skulle ju kommit 2020 på 80 års jubileet? :?

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28321
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Dunkirk

Inlägg av Hans » 22 juli 2017, 17:49

Såg den just. Jag blev bjuden :D
Filmen rekommenderas varmt. Att dom lyckats hyfsat med pryttlarna gör att man inte blir för sur. Några av flygscenerna var riktigt häftiga. Fast jag misstänker att båtmaffian har avvikande uppfattning då jag tror ett par båtar var för moderna. Sällskapet (som kan film men inget om krig) var också imponerad. Framförallt av fotot och musiken. Jag delar den uppfattningen.

MVH

Hans

Edit: Stavninq

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Dunkirk

Inlägg av unmo300 » 23 juli 2017, 07:23

Påminner mig om en annan evakuering.
'Biggest evacuation since Dunkirk' http://www.dailymail.co.uk/news/article ... banon.html

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Dunkirk

Inlägg av pandersson2 » 23 juli 2017, 08:05

Såg filmen igår med min son och delger några tankar. Kommer milda spoilers. Jag gick till filmen med höga förväntningar vilket påverkar omdömet.

Mitt generella omdöme är att det är en kompetent film som var välgjord. Personligen tyckte jag den var för polerad och prydlig för mina förväntningar. Soldaterna såg prydliga ut och skadade verkade inte förekomma utom i scener där de behövdes för handlingen. Tyckte även att fokus på filmen skulle varit på de bihandlingar som jag tyckte var intressantare. Blev tyvärr inte emotionellt påverkad.

Positiva delar.
Flygscenerna uppskattade jag som helhet.
Med tanke på dagens filmer var det positivt med en film med vita män. Trodde inte det var möjligt att producera längre.
Kennet Brannagh samt scenerna på piren där man lastade på fartygen. Detta borde i mina ögon varit fokus på filmen. Mer logistik och mer officerare som styrde evakueringen.
Skådespelarna där alla kändes verkliga.

Negativa delar.
Huvudstoryn med en ung soldat som försöker smita sig på en tidigare båt men blir hindrad-torpederad i oändlighet. Kändes inte reelt vilket tog bort känslan av faktabaserad film.
Tystnaden. Det verkade inte förekomma varken skottlossning eller artilleri i området. Samtidigt så skall tyskarna finnas inom skotthåll, men det verkar inte förekomma strider.
Fokusering på individer på bekostnad av masscener. Intrycket jag fick av filmen var att RAF bestod av 6 Spitfires som skyddade hela operationen. Evakueringen utfördes av ett 20-tal småbåtar.

Avslutningsvis har jag en fråga till dem som är mer kunniga om sjöfart. Var det brukligt att låsa in manskap under trupptransport så att de ej kunde lämna lastutrymmet? Det kändes märkligt att göra det under en resa där risken för attack är hög och manskapet drunknar utan möjlighet att lämna utrymmet efter att båten sänkts.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Dunkirk

Inlägg av Lasse O » 23 juli 2017, 21:16

pandersson2 skrev: Med tanke på dagens filmer var det positivt med en film med vita män. Trodde inte det var möjligt att producera längre.
Kennet Brannagh samt scenerna på piren där man lastade på fartygen. Detta borde i mina ögon varit fokus på filmen. Mer logistik och mer officerare som styrde evakueringen.
Håller med eftersom det främst var en logistisk prestation men kanske filmen blivit lite tråkig med räkneexempel på tonnage, antal knop och platser för de evakuerade.
Man får vara glad att man lade tonvikten på BEF även om många fransmän också evakuerades. Om amerikanarna fått råda hade det garanterat varit flera unga blondiner med djupa urringningar som trängts på båtarna :)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5928
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Dunkirk

Inlägg av Sarvi » 23 juli 2017, 21:38

Intrycket jag fick av filmen var att RAF bestod av 6 Spitfires som skyddade hela operationen.
.

Fast jag har läst lite olika memoarer och krigsskildringar från just Frankrikes fall och även slaget om Storbritannien och det är påfallande hur ofta beskrivningar återkommer av hur övergivna männen på fartyg och på marken känner sig av flyget, och hur ensamma de enskilda jaktpiloterna uppfattar sig. Det är i princip först i de senare skedena av kriget när de allierade i princip har luftherravälde som flyget omnämns i positiva ordalag av mer jordbundna berättare.

Om nu Nolan, som många verkar vara inne på, har försökt att göra en film ur soldatens/sjömannens/pilotens perspektiv så är det nog, enligt min uppfattning, inte en felaktig aspekt att återspegla stridens och slagfältets ensamhet. Hade han siktat på att göra en Tora! Tora! Tora! eller så, då hade förmodligen filmen sett annorlunda ut. (Och då hade nog såväl Churchill, som Hitlers order om halt också funnits med.)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Dunkirk

Inlägg av varjag » 4 augusti 2017, 05:20

Sarvi skrev:
(Och då hade nog såväl Churchill, som Hitlers order om halt också funnits med.)
För intresserade om den ordern>

https://skeptoid.com/blog/2013/04/15/no ... t-dunkirk/

Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Dunkirk

Inlägg av sonderling » 4 augusti 2017, 08:12

Mycket intressant faktoid länk Varjag, tackar.
Har själv alltid undrat över detta med AH´s "sporting gesture".

Sonderling

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4693
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dunkirk

Inlägg av Psilander » 10 augusti 2017, 23:35

Generellt mkt bra film, såg den i IMax (extra allt) gormat. Britterna är har fått en film som liknar Das Boot i fråga om krigets verklighet men kommer aldrig nå samma kultstatus.

Man förstod inte förrän man gick hem att mycket av film utspelar sig under samma tid, men visas ur olika perspektiv och inte i tidsorning.

Jo, båtarna var för moderna och Bf109an var en Buchon, men en av Spitfires spelades sog själv vad jag förstod.

Ps. Längtar fortfarnde efter att Wolfgang Peters ska göra film av von Müllheims "Schlagtschiff Bismarck" med SFX teamet från Yamato...DS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Dunkirk

Inlägg av HomeGuardSoldier » 22 februari 2018, 12:32

Såg på några av luftstridsscenerna på internet och jag reagerar på tyskarnas totala avsaknad av luftstridstaktik. Redan under Spanska Inbördeskriget så infördes fyrfingerformationen, "Schwarm", bestående av rotechef - skytten - och rotetvåan - den som täcker skytten så att han kan koncentrera sig på att skjuta. Denna taktik användes även vid Dunkirk, och visade sig vara totalt överlägsen engelsmännens treplansformationer.

Bland annat ser man en ensam He 111 som eskorteras på mycket nära håll av en ensam Bf 109...

Men det enda jag ser är ensamma tyska jaktflygplan som anfaller en brittisk tregrupp och sedan blir nedskjutna.

Borde inte tyskarna anfalla i roteformation eller i fyrgrupper, för att inte tala om i 12-grupper, bestående av tre fyrgrupper istället?

HGS

Skriv svar