Historielärning via spel

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Historielärning via spel

Inlägg av pandersson2 » 23 januari 2018, 19:33

Min son har gjort ett projektarbete för skolan som handlar om hur man kan lära sig historia genom att spela dataspel. Det är faktiskt undertecknad som föreslog det efter att jag upptäckt att han hade bra koll på inblandade personer i Franska Revolution efter att ha spelat Assasin Creed. Om jag förstått det rätt så har det mottagits bra av skolan.

Därför tänkte jag att man kanske kunde ge tips om spel som man kan använda för att lära ut historia. Något som kan behövas idag då vissa inte klarar av att öppna en bok om de inte sett instruktionsfilm på Youtube först.

Själv är jag usel på spel och känner enbart till Assasin Creed-spelen som har historiska personer som dyker upp i spelen med möjlighet att läsa deras biografier. Spelen utspelas även i relativt autentiska miljöer under historiskt intressanta perioder.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Historielärning via spel

Inlägg av mrsund » 24 januari 2018, 07:41

Spel från Paradox är rätt bra, som tex Europa Universalis och Hearts of Iron.
Dock är jag osäker på att spel är bättre än böcker och undervisning, men som komplement och för att väcka intresse är film och spel bra.
Man får vara försiktig att inte fastna bara och istället sitter och spelar hela natten för att sen missa skolgången ;)

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Historielärning via spel

Inlägg av pandersson2 » 24 januari 2018, 14:53

mrsund,

efter att ha sett moin sons skolböcker så skulle jag hävda att det fanns betydligt mer information i spelen, Minns att jag såg innehållet om 1VK. Inga kartor, deltagande länder Tyskland, Österrike, Ryssland, England, Frankrike och USA. En artikel i Illustrerad historia har mer information än vad som fanns i hela boken.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Historielärning via spel

Inlägg av mrsund » 24 januari 2018, 15:12

Ja, så är det förmodligen med historieundervisningen fram till gymnasiet,men jag är även lite osäker på hur man gör där nuförtiden.
Det finns så mycket mer som är mer prioriterat än krig och maktspelet mellan länder antar jag.

En nackdel med spel i syftet att lära sig historia är att det ofta utvecklas en alternativ historia under spelets gång, helt okej om man gör det för nöje men jag anar en risk för de som inte är redan insatta eller inte får tillräckligt med information om vad som faktiskt hände.
Samma sak om de får lära sig av alltför gamla källor, ibland ser jag om gamla dokumentärer och verkligen slås av hur inaktuella och felaktiga de är eller färgade av tidens moral och producentens härkomst.

PS, jag spelar nu Battlefield 1 som utspelar sig just om 1vk.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Historielärning via spel

Inlägg av pandersson2 » 24 januari 2018, 16:37

mrsund,

där har du verkligen en bra poäng. Många spel ger ju möjligheten till alternativa scenarior vilket kan vara svårt att särskilja för en som inte är inläst på området.

Detta gäller iofs även filmer, böcker och undervisning. Tycker ofta att dagsaktuella politiska strömningar påverkar historiebeskrivningen i alla medier. Tror inte att sagens filmer är annorlunda än äldre, det är nog mer att man ser dem med dagens ögon och därför inte reagerar.

Det som jag minns som jag tyckte om med Assasins Creed var att det fanns många historiska figurer och att man kunde läsa deras biografier. Om jag förstod det rätt, jag är inte den som spelar, så blev man hjälpt av att ha läst biografierna när man skulle lösa uppdragen.

Battlefieldspelen har jag ingen koll på. Hur är de vad gäller information? Vad upplever du att man kan lära sig från dem?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Historielärning via spel

Inlägg av mrsund » 25 januari 2018, 08:23

Battlefield är typ ett taktiskt spring och skjuta spel.
Den versionen jag spelar nu utspelar sig på alla frontavsnitt, innan "slaget" börja får man en kort beskrivning av slagfältet, lite historisk bakgrund, ögonvittnesskildring på originalspråket, namn och utseende på vapen och utrustning är väldigt bra och realistiskt, därefter tar verkligheten slut :)

Ett annat problem är att vi som spelar gör det i hundratals, i många fall tusentals timmar (allt loggas), hade jag lagt den tiden på skolan hade jag haft en examen, så med måtta blir det nog bra, jag kommer ihåg att Peter Englund spelade tex Europa Universalis.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Historielärning via spel

Inlägg av Hans » 25 januari 2018, 13:02

Peter Englund designade egna spel för många år sedan. Idag vet jag inte. Källa: provspelaren Hans som vann såsom Kalle Dussin.

MVH

Hans

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Historielärning via spel

Inlägg av pandersson2 » 25 januari 2018, 14:00

Minns att jag provade en demo av Svea Rike för 10-15 år sedan. Om jag förstod det rätt skulle man följa Sveriges tidlinje. Viktiga händelser dök upp och man skulle interagera med verkliga historiska händelser. Tänkte då att det kunde vara ett bra sätt för en mellanstadie- eller högstadieelev att lära sig grunderna.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Historielärning via spel

Inlägg av mrsund » 25 januari 2018, 14:28

pandersson2 skrev:Minns att jag provade en demo av Svea Rike för 10-15 år sedan. Om jag förstod det rätt skulle man följa Sveriges tidlinje. Viktiga händelser dök upp och man skulle interagera med verkliga historiska händelser. Tänkte då att det kunde vara ett bra sätt för en mellanstadie- eller högstadieelev att lära sig grunderna.
Det spelet är ju just början på paradoxspelen som europauniversalis.
Svea rike fungerade faktiskt till skolarbetet och om jag inte minns fel så var det framtaget lite med den avsikten.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Historielärning via spel

Inlägg av koroshiya » 26 januari 2018, 15:35

Det kan nog vara svårt att hitta något lämpligt spel.

Ett informativt spel är Pharaoh och Cleopatra. Varje scenario har sin egen introduktion med namn på folk, platser, vad man ska göra, och vad man ska se upp med. Väl inne i spelet finns information om massor av saker, så att man kan läsa om fritid, mat, utbildning och religion.

Problemen är dock flera. Spelet är kanske fortfarande inte gratis. Det kan ta dagar innan man når fram till en karta där alla saker finns med, och... vilken skola bryr sig om livet i det forntida Egypten?

För att ens kunna leta efter svar känns det som att man först måste titta på läroplanen.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Historielärning via spel

Inlägg av mrsund » 26 januari 2018, 15:49

Det bästa är kanske som de gamla backpacker eller Svea Rike spelen, inte alltför komplicerade och långdragna och att man sen gör dem tillsammans med läroboken, om ens den skall tryckas och istället vara digital, det går väl åt det hållet.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Historielärning via spel

Inlägg av koroshiya » 30 januari 2018, 18:15

Jo... som i mitt exempel, så - för att det skall funka - måste man nog skapa en tillrättalagd sparfil för barnen att starta ifrån. Egypten skulle förstås inte komma på tal ändå, men det kan nog gå att göra.

Jag spelar mycket, men det är inte så lätt att komma på något passande. Ett enkelt Igo-Ugo-spel är Commander, Europe at war, men de lär sig inget av det.

Något som hade fungerat bra, en gång i tiden, tror jag är Balance of Power. Men ett spel från 80-talet med diplomatiska konflikter mellan CCCP och USA är kanske ingen hit idag. För mig slutade det väl alltsomoftast med att bomberna började flyga.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Historielärning via spel

Inlägg av pandersson2 » 9 februari 2018, 13:35

OK,
ett par slutledningar från min sons arbete. Spelen är Assasins Creed och Battlefield. Han jämförde hur ofta datum dyker upp och information som ges.

Battlefield- Få datum, lite info. Inte lämpligt.
Assasins Creed- Datum dyker upp med samma täthet som i Läroböcker. Mängden information i anslutning till datum och personer är något mindre än i läroböckerna.

Som jag tolkat det så kan man använda ett spel som Assasin Creed för att ge en övergripande förståelse för ett historiskt skede samt som en aptitretare för att man senare skall vilja fördjupa sig inom ämnet.

Skriv svar