Ny version av Okänd Soldat på gång

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av Amund » 17 juni 2017, 18:34

B Hellqvist skrev:Det är väl dags att få tummen ur och läsa romanen - har haft den i min ägo i några år.
Rekommenderar versionen med Stormbom som översättare och där han med hjälp av Åke Granlund och Sven-Olof Högnäs lyckas ge karaktärerna en dialektal prägel som lyfter läsupplevelsen enormt.
B Hellqvist skrev:Filmen (den första) såg jag på TV på 70-talet (måste ha varit runt 1977-78), och jag vill minnas att den visades varje år under några år. Någon som kommer ihåg?
Jag är nästan helt säker på att den visades på söndagsmorgnar typ klockan 09:00... och ja, det var ofta den gick på TV. :)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av Lasse O » 18 juni 2017, 21:30

Inte bara ny film. Teatern i Harparskog har haft premiär på Okänd Soldat. Märkligt nog låter man Koskela stupa i kamp med en T-34, vilket väl knappast hände i boken?
https://www.hbl.fi/artikel/koskela-och- ... astnyland/
https://www.hbl.fi/artikel/explosivt-me ... oldatepos/

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av HomeGuardSoldier » 19 juni 2017, 07:42

Länge sedan jag läste boken nu, men om jag minns rätt så skulle han precis kasta en buntladdning ovanpå en KV-1, när han träffades av någon form av eldgivning från ett automatvapen, om det var en k-pist eller en kulspruta minns jag inte.

Kanske man använde en T-34 i brist på KV-1:or?

HGS

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av Femtiotrean » 19 juni 2017, 09:31

Koskela hann kasta buntladdningen och vagnen tvärstannade och svänge våldsamt runt när bander gick av "med det såg Koskela inte" när fienden sköt honom med en salva från en k-pist "från den andra sida av vägen",

Linna berättär sällan på ett sätt som skulle göra möppar överlyckliga, d.v.s. här skriver han bara om "tre stridsvagnar". Episoden med "Klim"-vagnar sker redan under anfallsskedet sommaren 1941 och då är det Hietala som slår ut en vagn med en mina. Också där är det bara en onämnd vettskrämd soldat som skriker när vagnarna bryr sig inte om psv-gevärmannens skott: "De är Klim-vagnar!"

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av Lasse O » 19 juni 2017, 14:44

Möperi om pansarvagnar i all ära men jag hade tydligen (felaktigt) för mig att Koskela överlevde kriget.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av B Hellqvist » 20 juni 2017, 03:43

Amund skrev:
B Hellqvist skrev:Det är väl dags att få tummen ur och läsa romanen - har haft den i min ägo i några år.
Rekommenderar versionen med Stormbom som översättare och där han med hjälp av Åke Granlund och Sven-Olof Högnäs lyckas ge karaktärerna en dialektal prägel som lyfter läsupplevelsen enormt.
B Hellqvist skrev:Filmen (den första) såg jag på TV på 70-talet (måste ha varit runt 1977-78), och jag vill minnas att den visades varje år under några år. Någon som kommer ihåg?
Jag är nästan helt säker på att den visades på söndagsmorgnar typ klockan 09:00... och ja, det var ofta den gick på TV. :)
Finns det någon annan översättning?

Stämmer överens med mitt minne att filmen visades på förmiddagen.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av Schwemppa » 20 juni 2017, 10:25

B Hellqvist skrev:Finns det någon annan översättning?
Nej, inte vad jag vet. Den engelska översättningen lär däremot ha varit under all kritik, och där har det varit en ny under arbete, av japansk-amerikanskan Liesl Yamaguchi. :)

Nils-Börje Stormbom dog förresten i november i fjol:

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/12/ ... ar-avlidit

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av Lasse O » 20 juni 2017, 11:20

Amund skrev:
B Hellqvist skrev:Det är väl dags att få tummen ur och läsa romanen - har haft den i min ägo i några år.
Rekommenderar versionen med Stormbom som översättare och där han med hjälp av Åke Granlund och Sven-Olof Högnäs lyckas ge karaktärerna en dialektal prägel som lyfter läsupplevelsen enormt.
B Hellqvist skrev:Filmen (den första) såg jag på TV på 70-talet (måste ha varit runt 1977-78), och jag vill minnas att den visades varje år under några år. Någon som kommer ihåg?
Jag är nästan helt säker på att den visades på söndagsmorgnar typ klockan 09:00... och ja, det var ofta den gick på TV. :)
Under flera år visades den i svensk TV på Finlands självständighetsdag. Hur det är i dag vet jag förstås inte men man hade kanske lite mer historiekänsla förut. Så t ex visades den polska långfilmen "Westerplatte kämpar" 1 september 1979.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av Amund » 20 juni 2017, 16:23

B Hellqvist skrev: Finns det någon annan översättning?
Ingen aning! Mitt exemplar är tryckt redan 1955 i Borgå (Werner Söderström Osakeyhtiös offsettryckeri), så jag förutsatte bara att eftersom det är en klassiker så brukar det finnas någon modernare version på modern svenska.
Lasse Odrup skrev: Under flera år visades den i svensk TV på Finlands självständighetsdag. Hur det är i dag vet jag förstås inte men man hade kanske lite mer historiekänsla förut. Så t ex visades den polska långfilmen "Westerplatte kämpar" 1 september 1979.
Ja just det ja, den kommer jag ihåg. :) Ja märkesdagar var nog viktigare förr, det är även min uppfattning. Minns (eller vill minnas) att när det var 40 år sedan Berlinolympiaden 1976 så gick Viljans triumf och många dokumentärer om spelen.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av varjag » 26 juni 2017, 12:11

B Hellqvist skrev:Det är väl dags att få tummen ur och läsa romanen - har haft den i min ägo i några år. Filmen (den första) såg jag på TV på 70-talet (måste ha varit runt 1977-78), och jag vill minnas att den visades varje år under några år. Någon som kommer ihåg?
Har bara sett Mk I - efter att ha läst boken.....men glömde aldrig stenfinska repliker i filmen - som aldrig
skulle förekommit i amerikanska/engelska krigsfilmer >

Sikta lågt och, kom ihåg en sak - dom är männsikor.....dom dör av bly !

:thumbsup:

Varjag

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av NIL » 24 juli 2017, 12:57

Lite utanför ämnet men min salig far berättade om när han såg Okänd Soldat (Edvin Laines version) på bio, man log åt de komiska passagerna men dom som förstod finska tjöt av skratt...ytterligare ett exempel på att mycket inte gör sig i översättning.
Äh, det löser sig.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av Vysotskij » 25 juli 2017, 15:23

HomeGuardSoldier skrev:Länge sedan jag läste boken nu, men om jag minns rätt så skulle han precis kasta en buntladdning ovanpå en KV-1, när han träffades av någon form av eldgivning från ett automatvapen, om det var en k-pist eller en kulspruta minns jag inte.

Kanske man använde en T-34 i brist på KV-1:or?

HGS
Stridsvagnstypen som blir Koskelas sista fiendeoffer beskrivs inte i detalj; däremot står att vagnarna var välkonstruerade numera. Min tolkning är att det låter som en vagn av senare årgång än 1941, och ser T-34 som den mest sannolika kandidaten.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av Schwemppa » 11 augusti 2017, 09:24

Jag och Lasse Odrup var i lördags och så Okänd Soldat i Harparskog - sista föreställningen.

Jag måste säga att det här var inte illa alls, och föreställningen fungerade bra på svenska, ja finlandssvenska dialekter, främst västnyländska förstås. Vi är ju här i det riket. Lasse kanske har synpunkter? :)
okand1.JPG
okand2.JPG
Den famösa T-34an kom som tåget i scenerna när ryssarna anföll (pyroteknik, smatter och ljusflimmer i skogsbranten), fick sig en buntladdning, exploderade och drog sig diskret tillbaka. Sista föreställningen firade den med att köra omkull en smärre tall. Vet inte om det var avsiktligt, men effektfullt var det. Tallen syns på bilden om man ser efter.
okand3.JPG
I mitten Martin Bahne i rollen som Koskela (något otippat i min mening). Någon kanske kommer ihåg honom från filmen "Raja/Gränsen 1918".

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av Schwemppa » 11 augusti 2017, 11:26

Eftersom man inte fick fotografera under föreställningen, följer här en bildkavalkad som jag helt skamlöst har knyckt ihop från nätet: :)
Bilagor
oks3.JPG
oks3.JPG (37.19 KiB) Visad 1717 gånger
oks2.JPG
oks1.JPG
oks1.JPG (47.16 KiB) Visad 1717 gånger

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Ny version av Okänd Soldat på gång

Inlägg av Schwemppa » 11 augusti 2017, 11:27

Fler:
Bilagor
oks6.JPG
oks5.JPG
oks4.JPG

Skriv svar