Hearts of Iron

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Chicago Blues
Utsparkad

PanzerClaw

Inlägg av Chicago Blues » 5 april 2003, 21:51

Kan bara besvara din andra fråga.

Du måste ha ett/konstruera ett Transport Ship, som sedan måste stå i ett angränsade hav till den divison du vill förflytta. Sedan markerar du divisonen och klickar på transportskeppet. Sedan flyttar du bara på skeppet dit du vill ha truppen och unloadar det.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 5 april 2003, 22:43

PanzerClaw,

fråga ett: Norge är berg, berg och åter berg, därav får vanliga trupper rejäla negativa "modifiers" om de attackerar. Se till att du har bergstrupper, en bra ledare, och se till så att vädret inte är får dåligt när du attackerar. Detta är väl grunden, sen beror det ju naturligtvis på massor av andra saker också, vad du researchat o.s.v.

fråga två: Som Chicago Blues säger, och kom ihåg att varje division behöver ett eget skepp.

/Johan

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 6 april 2003, 00:42

Jag har prövat allt för att kunna förflytta trupper med skepp.
Det går inte. T.ex. om jag vill flytta en division infanteri från stockholm, då markerar jag den divisionen (genom att klicka på den) som redan BEFINNER sig i Stockholm och sedan klickar jag på transportbåten i Stockholms hamn. Men istället går markeringen över från infanteriet till transportbåten. Förstår ni?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 6 april 2003, 00:45

Båten ska stå i havet, som Chicago Blues skrev. Det ska inte stå i hamnen. På samma sätt som i EU/EU2, om du spelat det.

/Johan

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 6 april 2003, 01:00

Johan Elisson skrev:Båten ska stå i havet, som Chicago Blues skrev. Det ska inte stå i hamnen. På samma sätt som i EU/EU2, om du spelat det.

/Johan
Löste det nu. Tack för hjälpen alla!

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 7 april 2003, 01:50

Lite andra frågor:

Jag spelade sverige och allierade mig med tyskland. Efter några timmars spelande hade vi tagit över hela europa, hela asien, hela afrika, hela australien och alla småöar däromkring tillsammans med japan. Vi har alltså bara Nord- och sydamerika kvar. Nu till frågan, kan man dra sig ur alliansen när man kommit så långt? Jag kan det inte för tillfället i alla fall.
Jag vill experimentera lite, så jag tänkte ge mig på min allierade - Tyskland. :roll:

Går det?

Jag vet nu hur man eskorterar trupper med skepp, men hur gör man det med flyg, alltså, hur får man in en trupper i ett plan?
Senast redigerad av 1 Armfeldt, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 7 april 2003, 10:34

Hur fixar man egna armèer till Sverige?
Till tyskland, england, sovjet mfl. är det inga problem men Sverige?
Satt hela helgen och grejade ihop små J22:or och annat kraffs men de går inte att få in i spelet. HUR?
Elisson?
Någon?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 7 april 2003, 15:55

Jag spelade sverige och allierade mig med tyskland. Efter några timmars spelande hade vi tagit över hela europa, hela asien, hela afrika, hela australien och alla småöar däromkring tillsammans med japan. Vi har alltså bara Nord- och sydamerika kvar. Nu till frågan, kan man dra sig ur alliansen när man kommit så långt? Jag kan det inte för tillfället i alla fall.
Jag vill experimentera lite, så jag tänkte ge mig på min allierade - Tyskland. :roll:
Jag tror att det är omöjligt att lämna en allians så länge man är i krig med något land, om det inte händer genom en "event". Nu är jag så snäll att jag kan göra en sådan event åt dig. :)

Kod: Markera allt

#########################################################################
#  Fusk för att lämna allians i krig
#########################################################################
event = { 
    id = 6000 
    random = no 
    country = SWE # Tag:en för landet du spelar 
    name = "Leave my alliance" 
    desc = "I want to cheat and leave the alliance." 
    style = 0 
    date = { day = 0 month = january year = 1944 } # Ändra till datumet du vill lämna alliansen
    action_a = { 
        name = "Go neutral." 
        command = { type = peace which = ENG value = 1 } # I dessa rader
        command = { type = peace which = ENG value = 1 } # ändrar du ENG
        command = { type = peace which = ENG value = 1 } # till tag:arna
        command = { type = peace which = ENG value = 1 } # för de länder
        command = { type = peace which = ENG value = 1 } # du krigar mot
        command = { type = leave_alliance } 
    } 
    action_b = { 
        name = "Stay allied." 
        command = { } 
    } 
} 
Kopiera in denna kod i slutet av någon av filerna i db/events-mappen i HoI-mappen. Se till att gör en backup av filen. Jag har inte testat koden men den bör funka. Tänk på att ta bort raderna command = { ... } i action_a som du inte använder, det går även att lägga till om du vill. Om det inte fungerar, testa att ändra id-nummret till något högre.
Jag vet nu hur man eskorterar trupper med skepp, men hur gör man det med flyg, alltså, hur får man in en trupper i ett plan?
Som du vet (antar jag) är det bara paratroopers som kan göra detta, och enbart med transportplan, säger det bara för sakens skull. :) Sätt divisionerna och planen i samma provins. Markera divisionerna, håll ner ctrl och högerklicka på provinsen. En ruta dyker upp och där kan du välja "load transports" eller något sådant.
Hur fixar man egna armèer till Sverige?
Till tyskland, england, sovjet mfl. är det inga problem men Sverige?
Satt hela helgen och grejade ihop små J22:or och annat kraffs men de går inte att få in i spelet. HUR?
Elisson?
Någon?
Jag förstår inte hur du menar riktigt? Vad menar du med "fixa egna arméer"? Och varför går det med Tyskland men inte med Sverige?

/Johan

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 8 april 2003, 13:40

Tillverkning av s.k. sprites.
När jag lägger in dem för att ersätta tyska trupper går det utmärkt, men när jag skall byta ikoner på de svenska enheterna händer ingenting.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 8 april 2003, 17:21

Jag antar att du bytt ut "min" mot "swe" i filnamnet för sprite:n? Men det räcker inte. Du måste definiera i .../db/country.csv att Sverige ska ha egna och inte använda "minor"-sprites. Detta gör du genom att byta ut raden SWE;DarkBlue;SWE;MIN;X mot SWE;DarkBlue;SWE;SWE;X. När du öppnar .csv-dokument kan det rekommenderas att göra det med Wordpad eller något annat enkelt textbehandlingsprogram, då excel gärna förstör och lägger till osynliga tecken om man inte vet hur man ska formatera kommaseparerade tabeller.

/Johan

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 8 april 2003, 22:35

När jag startar ett game, varför kan jag inte som Sverige förklara krig mot andra statet direkt? Det kan jag med Tyskland t.ex.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 8 april 2003, 22:45

WE. War Entry. Sverige är ett demokratiskt land ser du. :P Går du in i diplomativyn så ser du att det finns en rund cirkel vid triangeln. Där är ditt war entry.

/Johan

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 9 april 2003, 13:43

Tack Elisson!
Äntligen J:22or, Sversky-Republic plan B17 bombare, B18 bombare, caproni-plan och J:21 or.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 9 april 2003, 13:47

Johan Elisson skrev: Som du vet (antar jag) är det bara paratroopers som kan göra detta, och enbart med transportplan, säger det bara för sakens skull. :) Sätt divisionerna och planen i samma provins. Markera divisionerna, håll ner ctrl och högerklicka på provinsen. En ruta dyker upp och där kan du välja "load transports" eller något sådant.
/Johan
Hur skaffar man paratroopers? Är det något man får välja när man köper infanteri eller något sånt?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 9 april 2003, 17:42

Du måste researcha vissa saker för att få dem.

/Johan

Skriv svar