Den bästa historiska filmen

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 7 april 2002, 23:07

Pirre skrev:
I min mening är varken "Järnkorset" eller "Das Boot" någon orgie i specieleffekter - båda är dock bra! "Das Boot" tillhör utan tvekan en av mina absoluta favoriter!
Snygga dödscener iaf. ;)

Järnkorset kan väl knappast kallas för "historisk" korrekt. Rör sig mer om en vanligt ovanlig spelfilm utan några aspirationer på att vara historiskt korrekt.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 8 april 2002, 16:57

Okej... men är Järnkorset köpvärd??? Eller alla säger olika :? :?

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 8 april 2002, 18:27

Om du gillar action så köp Järnkorset. Men jag rekommenderar starkt Das Boot. Järnkorsets inledning är väldigt bra nästan det bästa med filmen. Tyskarna pratar engelska i filmen förresten någoting jag störde mig mycket på. Dvd utgåvan är inte så imponerade ganska dåligt ljud och bild men den kostar ju 99 kr.

Alfa Romeo
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:46
Ort: Stockholm

Järnkorset

Inlägg av Alfa Romeo » 9 april 2002, 01:18

Järnkorset är cool fast inte nån fantastisk krigsfilm. "Det stora slaget" som nån nämnde är däremot en riktig kalkon.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Gladiator

Inlägg av Private Snafu » 9 april 2002, 08:55

Såg att någon nämnde Gladiator längre bak.
Läste på nätet för ett tag sedan att de romerska rustningarna i Gladiator är ungefär 100-200 år för gamla. Killen som hade skrivet detta liknande det vid att se soldater storma i land på Omaha beach iklädda uniformer från amerikanska inbördes kriget. Någon som vet mer om detta?

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 26 april 2002, 22:46

Jag ÄLSKAR Das Boot... såg färdigt på den nyss, hade fått "Directors cut" så filmen var 3 tim och 22 min. Men det blev inte långtråkigt :D Men fällde en tår vid slutet som sagt :cry:

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 26 april 2002, 22:55

Jag håller med. Jag såg Directors Cut för en vecka sedan. Fan den är så jävla välgjord. Man får en så skön känsla för männen, invetarierna och stanken på båten. Jag har dock ett "men", och det är att de är alltför, defaistiska inför kriget, missnöjda med ledningen, och hånfulla mot Hitler. Inte för att det är något fel att vara det, men det känns som en efterkonstruktion för att filmen överhuvudtaget kunde distribueras. Tyska ubåtsmän var ansedda som ett elitförband och hyllandes som hjältar i Tyskland, jag tror inte att de skulle sitta och håna de som gjort dem.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 26 april 2002, 23:05

Nej, det är störande när det säger det...
Hela kaptenen verkar vara emot Nazismen, vilker säkert förekom men det känns som sagt till gjort.
Lite småkul var det när dom gick ombord på båten i Vigo och Nazi snubbaran som var det sa: "Dom lever ett trefaldigt...." Och alla ropar "Sieg Heil" och gör hitler hälsning, man blir lite stum men det känns verklighets troget...

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 26 april 2002, 23:15

Om man bortser från det "tillgjorda" beteendet hos besättningen så känns allt väldigt verklighetstroget...

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 26 april 2002, 23:31

Nazi snubbaran
Skådespelarna gestaltar officerare i Kriegsmarine, hurvida de var nazister framgår inte i scenen om jag minns rätt.

Jag vill speciellt minnas scenen då de ligger på botten utanför Gibraltar. På något vis har de lyckats göra den spännande, jag satt på pinnar och var lika nervös som om det vore Hockey.
Jag kan inte nämna en annan film som kommer i närheten, jag brukar oftast tycka illa om sådana scener.

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 26 april 2002, 23:59

Den riktiga originalversionen, på sex timmar, har någon här sett den? Vad händer under de extra tre timmarna?

/Johan

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

Inlägg av Hans Rosenberg » 27 april 2002, 01:54

Leonidas skrev:Jag har dock ett "men", och det är att de är alltför, defaistiska inför kriget, missnöjda med ledningen, och hånfulla mot Hitler. Inte för att det är något fel att vara det, men det känns som en efterkonstruktion för att filmen överhuvudtaget kunde distribueras. Tyska ubåtsmän var ansedda som ett elitförband och hyllandes som hjältar i Tyskland, jag tror inte att de skulle sitta och håna de som gjort dem.
Jag har förgäves försökt komma ihåg var jag läst det, men jag har en bestämd känsla av att just ubåtsbesättningarna tillhörde de mest regimkritiska grupperna inom den tyska krigsmakten; en anledning till detta kan ha varit att de, på grund av att de var så isolerade från det tyska samhället, dels exponerades för propaganda i utsträckning än andra, och dels hade större möjligheter att fritt utbyta politiska åsikter med varandra. Att förlusterna (om man törs tro på förtexterna till Das Boot) var högre inom ubåtsvapnet än någon annanstans gjorde säkert sitt tilll.

Däremot uppfattar jag inte att besättningsmännen i filmen är särskilt antityska - deras antipatier riktar sig väl mest mot regimen? Dock tror jag naturligtvis också att man tog politiska hänsyn när man gjorde filmen.

Jag återkommer om jag kan hitta några källor som styrker mina antaganden.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 27 april 2002, 10:33

Jag har just sett Mel Gibsons nya krigsfilm we were soldiers och kan rekommendera den.
Det är nästan som Black Hawk Down fast under vietnamkriget och betydligt bättre.
Den skildrar inte vietnameserna som ansiktslösa monster utan som mänskliga varelser.
Tyvärr var Mel Gibson lika övermänsklig som vanligt men det var nästan det enda som solkade ner filmen.
Men jag undrar om filmen verkligen följer verkligheten som den hävdar, så om någon annan här har sett den så och vet något om verkligheten bakom slaget så vore det kul o veta.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 27 april 2002, 11:11

Däremot uppfattar jag inte att besättningsmännen i filmen är särskilt antityska - deras antipatier riktar sig väl mest mot regimen? Dock tror jag naturligtvis också att man tog politiska hänsyn när man gjorde filmen.
Jag skrev väl inte att de var antityska? Däremot så var de antinazistiska. Det kan vara som du säger, Hans, att i denna speciella miljö och utsatta läge som frodas det en vis jargong och i deras avskildhet från land kan de diskutera politik utan att vara oroliga för reprimander.

Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

Bästa krigsfilmen...

Inlägg av Olov » 27 april 2002, 15:10

"Stalingrad (1993)", "Come and see", "Das Boot" och även "Saving Private Ryan" är alla riktigt bra krigsfilmer.

Kommer dock inte ifrån att när dagen är slut så är det två TV-produktioner av tvivelaktig kvalité som ligger mig närmast hjärtat. Båda har Rutger Hauer i huvudrollen. Säger ju en hel del.

"Inside the Third Reich"
Hauer spelar Speer och filmen bygger på Speers bokverk med samma namn. Givetvis är filmen spetsad med rena fantasier som att Speers fru skulle vara anti-nazist m m. I en roll som zienerska har de placerat svenska Viveca Lindfors... Nåväl. Många timmar och hur bra som helst.

"Fatherland"
Ingen krigsfilm, men den baseras ju på att Tyskland vunnit kriget enligt Robert Harris utmärkta bok, så varför inte? Trots billig rekvisita och tvivelaktig tolkning av bokens budskap är ändå denna film sevärd. T o m MYCKET sevärd om man gillar b-filmer. Hauer har gått upp 15 kg och spelar denna gång en SS-officer som på 60-talet blivit polis.

Olov

Skriv svar