"Unsere Mütter.." Tysk fördomsfulhet mot det polska folket

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Mieszko
Medlem

"Unsere Mütter.." Tysk fördomsfulhet mot det polska folket

Inlägg av Mieszko » 5 juni 2013, 02:38

[Delat från ""Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK"]

Den här tyska serien förvränger historien. De delar som har med Polen att göra ska ses som ett exempel på tysk fördomsfulhet mot det polska folket. Synen på polacken som en antisemit är en del av denna fördomsfullhet. Det känns dessutom lättare för tyskarna att kunna dela sin skuld med andra nationer. Detta fenomen i Tyskland är mycket oroväckande och har mycket lite med den historiska verkligheten att göra.

I denna serie kommer en viss Viktor att kämpa tillsammans med den polska motståndsrörelsen AK. Han chockeras när AK en dag stoppar en transport till ett koncentrationsläger, men då det visar sig att det är judar i vagnarna, så låter de transporten fortsätta. När det sedan visar sig att Viktor är jude, blir han utesluten ur AK.

Verkligheten var helt annorlunda. AK var en jättestor organisation (300 tusen medlemmar) och självklart fanns det antisemiter där, men organisationen som sådan var långt ifrån antisemitisk:

- Det var i AK vid dödsstraff förbjudet att lämna ut judar till tyskarna.
- Inom ramen för AK bildades organisationen Zegota, vars enda syfte var att hjälpa judar.
- Historikerna känner inte till någon händelse där en transport till ett koncentrationsläger först stoppades men man sedan lät den fortsätta för att den innehöll judar.

Låt oss nu återvända till fenomenet i Tyskland att man gärna pratar om "polska antisemiter", "ukrainska antisemiter", "lettiska antisemiter", osv., men hos sig själva föredrar att lägga skulden på "nazisterna" (som uppenbarligen är ett mystiskt folk som inte tillhör någon nation). På detta sätt delar man med sig av sin skuld till andra nationer, vilket även denna miniserie alltså gör. Den tyske historikern och professorn Hans Henning Hahn tar med rätta kraftigt avstånd från detta fenomen. I en intervju med den polska tidsskriften "Do Rzeczy" (15-21 april 2013) säger han:

Detta motbjudande fenomen existerar verkligen. Alltför ofta gör man hos oss skillnad på tyskar och nazister. Detta är en ohistorisk uppdelning, för även om inte alla tyskar var nazister, så har Tyskland som samhälle ansvar för nazismen. Att på ena sidan ställa "nazister" och på andra sidan konkreta nationer är särskilt motbjudande. I de ockuperade länderna hade vi att göra med en rad olika sociala krafter. /.../ Vid brotten mot judarna använde tyskarna sig ofta av lokala antisemiter och människor i samhällets marginaler. Fullständigt felaktiga är påståendena, att hade den tyska ockupationen inte funnits så hade dessa människor ändå mördat judar. Det var ju just tyskarna som gav dem fria händer och samtycke till deras brott. Man kan inte tillskriva hela nationer skuld för gärningar som gjorts av människor i samhällets marginaler uppviglade av ockupanten, och samtidigt flytta över ansvaret för tyska brott till gåtfulla "nazister". Förintelsen utfördes i den dåvarande tyska nationens namn, och detta förändras inte av det faktum att denna nation regerades av brottslingar. Däremot de antisemiter i andra nationer som hjälpte tyskarna agerade i sitt eget namn, och inte i sina nationers eller länders namn. Detta är en stor och mycket viktigt skillnad."

Vilken underbar klarsyn av denne tyske historiker!

Denna tyska serie framställer en berömvärd polsk motståndsorganisation - i själva verket den officiela polska motståndsorganisationen, för den var styrd av den polska exilregeringen - felaktigt som antisemitisk. I förlängningen kommer de tyskar som sett serien att tänka "säga vad man vill om våra förfäder, men polackerna var inte bättre". Detta är en förvrängning av historien, och bör därför fördömas.

FredH
Medlem

Re: "Unsere Mütter, unsere Väter" - tysk miniserie om 2VK

Inlägg av FredH » 5 juni 2013, 08:15

Mieszko skrev:Den här tyska serien förvränger historien. De delar som har med Polen att göra ska ses som ett exempel på tysk fördomsfulhet mot det polska folket. Synen på polacken som en antisemit är en del av denna fördomsfullhet. Det känns dessutom lättare för tyskarna att kunna dela sin skuld med andra nationer. Detta fenomen i Tyskland är mycket oroväckande och har mycket lite med den historiska verkligheten att göra.
Är det en dokumentär eller en dramaserie?
Har någon klandrat Inglourious Basterds att förvränga historien? Nja, knappast, eller jo det finns kanske. Men vem tar dem på allvar?

Om någon tar en dramaseries dramatisering som helt historiskt korrekt, så har nog den personen andra problem, än en eventuell förvanskning av historien.

Mieszko
Medlem

Inlägg av Mieszko » 5 juni 2013, 12:33

FredH:

Det är ingen som kräver att en dramaserie ska vara korrekt i alla detaljer. Men den bör inte bidra till att sprida stereotyper och fördomar. I dagens värld formas folks historiska medvetande mer av filmer och dramaserier än av historiska faktaböcker.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 5 juni 2013, 14:07

I dagens värld formas folks historiska medvetande mer av filmer och dramaserier än av historiska faktaböcker.
Ja det är faktiskt sorgligt men sant. Det är en av mina favorit irritaions moment när journalister refererar till nån serie som historisk källa.

Sonderling

Vysotskij
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Vysotskij » 5 juni 2013, 22:55

Mieszko skrev: Låt oss nu återvända till fenomenet i Tyskland att man gärna pratar om "polska antisemiter", "ukrainska antisemiter", "lettiska antisemiter", osv., men hos sig själva föredrar att lägga skulden på "nazisterna" (som uppenbarligen är ett mystiskt folk som inte tillhör någon nation).
Detta menar jag är en klar vanföreställning.

För det första är det i de flesta språk och kulturer jag känner till mycket vanligare att man preciserar nationalitet hos utlänningar. 'Fotbollslandslaget' för tankarna till Ibrahimovic eller Schelin; vill jag prata om Lahm säger jag 'tyska (herr-)fotbollslandslaget.

För det andra tolkar ingen vettig människa 'ukrainska antisemiter' eller 'svenska skurkar' som att alla ukrainare eller svenskar skulle representera den brottsliga kategorin.

För det tredje, och kanske viktigaste, avses så gott som alltid tyskar (eller österrikare) när man talar om nazister - och sannolikt i minst lika hög grad i tyskspråkiga länder som i andra. Det finns till och med människor som är tveksamma till att tala om icke-germaner som nazister. En av historiens ondaste ideologier har en tydligare nationalitetsbestämning än nästan alla andra.

Att tala om att judar mördades av bland andra 'nazister och östeuropeiska antisemiter' har jag därför mycket svårt att se som apologetiskt gentemot Tyskland. Snarare understryker det Nazitysklands mer drivande roll än om man talat om 'tyska och östeuropeiska antisemiter'.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 6 juni 2013, 11:29

B Hellqvist skrev:Jag tror inte Artur har några problem med att serien skildrar antisemitismen hos delar av den polska motståndsrörelsen. Problemet uppstår bara om det framstår som om alla polacker var antisemiter, ungefär som när "alla" tyskar beskrivs som nazister.

Det hade jag också haft problem med. De enda polacker som skildras mer ingående i serien är motståndskämpar och visst, de framställs som antisemiter. Det tycker jag inte gör för tolkningen att ALLA polacker skulle vara antisemiter.

//J

EDIT: Skrev kommunister istället för antisemiter. Gud vet varför...
Senast redigerad av 1 Johan Ekstrand, redigerad totalt 6 gånger.

Mieszko
Medlem

Re: "Unsere Mütter.." Tysk fördomsfulhet mot det polska folk

Inlägg av Mieszko » 6 juni 2013, 16:51

En del kommentatorer ovan verkar mena att allt är i sin ordning så länge inte _alla_ polacker framställs som antisemiter. Så var går gränsen när vi polacker får lov att bli upprörda? När mer än 50% av polackerna framställs som antisemiter? 75%? Eller ska vi vara nöjda om en enda polack framställs som rättfärdig, även om alla andra framställs som antisemiter?

Ni har svårt att förstå hur det känns för en polack, när det är så att de polacker som förekommer i diverse filmer om förintelsen ofta framställs som antisemiter, samtidigt som folk sällan eller aldrig får höra om de polacker som hjälpte judar. Helt klart får folk en fördomsfull bild.

Det är _inte_ okej att den största polska motståndsorganisationen AK framställs som antisemitisk.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 6 juni 2013, 19:04

Mieszko skrev:En del kommentatorer ovan verkar mena att allt är i sin ordning så länge inte _alla_ polacker framställs som antisemiter. Så var går gränsen när vi polacker får lov att bli upprörda? När mer än 50% av polackerna framställs som antisemiter? 75%? Eller ska vi vara nöjda om en enda polack framställs som rättfärdig, även om alla andra framställs som antisemiter?
Det är i sin ordning så länge det inte handlar om grova och felaktiga generaliseringar. I serien framställs individer ur den polska motståndsrörelsen som antisemiter, inte hela folket eller ens någon procent av det.

Mieszko skrev:Ni har svårt att förstå hur det känns för en polack, när det är så att de polacker som förekommer i diverse filmer om förintelsen ofta framställs som antisemiter, samtidigt som folk sällan eller aldrig får höra om de polacker som hjälpte judar. Helt klart får folk en fördomsfull bild.
Det förstår och respekterar jag verkligen. Att det fanns fler hjältar i kriget än 101st Airborne är väl något som en del behöver upplysas om.
Mieszko skrev:Det är _inte_ okej att den största polska motståndsorganisationen AK framställs som antisemitisk.
Nu är jag ute på aningen hal is, men det är väl inte helt taget ur luften? Jag vill minnas att jag läst att åtmistone vissa delar av AK var skeptisk till judiska medlemmar. Med det sagt säger det inget om att hela rörelsen skulle varit det. Något som jag inte heller tycker visas i serien.

Min tvåkrona

//J

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 6 juni 2013, 21:51

Nej, jag har inga som helst problem med att vissa individer och till och med enheter, grupper, avdelningar etc av den polska Hemarmén framställs som antisemitisk i serien. Det är dock inte alls det som ens är problemet. För att förstå varför kritiska röster har höjts mot serien i bl a Polen gäller det att höja blicken och betrakta serien mot bakgrund av hur polacker har framställts i andra serier och filmer, och böcker. Det är oftast negativa ytterligheter som skildras och ytterligheter var bara en del av krigets och ockupationens verklighet.

Nu vill jag avvakta tills kommande delar av serien innan jag utvecklar mig mer men seriens skapare kunde ha valt att skildra Hemarmén på en rad olika sätt, men valde just det antisemitiska kortet. Varför, är frågan som bör och kan diskuteras, som allting annat. Om serien valt att framställa polska motståndsmän som räddare av judar, så hade det inte alls varit någon överdrift heller. Men den sidan valde man alltså att inte skildra.
Dock präglades ju Hemarmén, som organisation, varken av antisemitism eller av filosemitism.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 6 juni 2013, 23:10

På ett bredare plan håller jag helt med dig Artur. Den polska armén och det polska folkets insatser framställs i populärkultur oftast i antingen negativa ordalag eller i nedlåtande. Ni vet, det medeltida polska kavalleriet som går till anfall mot det supermoderna tyska pansaret och annat liknande strunt. Sådant bör stävjas genom intelligent kritik. Jag har heller inget problem med den typen av kritik mot serien. Som du säger - varför väljer man att visa just den här bilden av Polen och polska motståndskämpar när det finns så många andra? Varför gjorde man just det valet? Vad ville man säga?
Däremot tycker jag inte man bör kritisera filmen för det den inte gjort: fått det att verka som att polacker i allmänhet var antisemiter.

Jag hade gärna sett en film om Monte Cassino, ur polsk perspektiv. Bara för att nämna något. Om en sådan finns, vänligen peka mig i rätt riktning. :)

//J

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 7 juni 2013, 00:53

Nu har jag bara sett första avsnittet, men ukrainarna framställdes inte i alltför positiv dager, med sin assistans i jakten på judar.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 7 juni 2013, 11:20

Artur Szulc skrev:Nej, jag har inga som helst problem med att vissa individer och till och med enheter, grupper, avdelningar etc av den polska Hemarmén framställs som antisemitisk i serien. Det är dock inte alls det som ens är problemet. För att förstå varför kritiska röster har höjts mot serien i bl a Polen gäller det att höja blicken och betrakta serien mot bakgrund av hur polacker har framställts i andra serier och filmer, och böcker. Det är oftast negativa ytterligheter som skildras och ytterligheter var bara en del av krigets och ockupationens verklighet.

Detta måste jag nog fundera lite extra på och faktiskt kritisera. Jag tycker det blir ytterst svårt att kritisera en film, serie eller bok utifrån att andra filmer, serier och böcker gjort något. Det blir lite skyldig bara för att andra gjort dumheter. Det funkar inte enligt mig. Finns det tydliga kopplingar, samma producent, regissör eller manusförfattare? Om inte får man väl ändå se varje film, serie och bok som individuell och därmed inte kritisera dem på urval att de gemensamt skulle utgöra någon enhet.
Artur Szulc skrev:Nu vill jag avvakta tills kommande delar av serien innan jag utvecklar mig mer men seriens skapare kunde ha valt att skildra Hemarmén på en rad olika sätt, men valde just det antisemitiska kortet. Varför, är frågan som bör och kan diskuteras, som allting annat. Om serien valt att framställa polska motståndsmän som räddare av judar, så hade det inte alls varit någon överdrift heller. Men den sidan valde man alltså att inte skildra.
Dock präglades ju Hemarmén, som organisation, varken av antisemitism eller av filosemitism.
Nu har jag sett hela serien och jag tycker inte att alla polska motståndsmän skildras som antisemiter eller dess motsats. Utan att det finns olika skikt. Problemet är väl snarare att vi tenderar att ta en tolkning som visas i en film, som allmängiltig för alla. Vilket den inte utger sig för att vara.

Det blir lite konstiga tolkningar om man rent allmänt tror att alla i verkligheten är som de på film eller i serier. Film- och serieroller är extrema förenklingar och utmejslingar av vissa karaktärsdrag, för att det ska kunna dramatiseras på ett enkelt sätt. Så vi som tittare ska förstå rollerna enklare. I verkligheten är ju vi människor betydligt mer mångfacetterade, vilket inte är möjligt att beskriva i tre 1,5h avsnitt.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 7 juni 2013, 12:04

"De delar som har med Polen att göra ska ses som ett exempel på tysk fördomsfulhet mot det polska folket." (Min fetning.)

Jag tycker OP gör sig skyldig till samma generalisering som han anklagar seriens skapare för. Har alla tyskar fördomar om polacker? Skildras polackerna i serien som typiska polacker? Kasta inte sten i glashus...

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 8 juni 2013, 08:57

"Detta måste jag nog fundera lite extra på och faktiskt kritisera. Jag tycker det blir ytterst svårt att kritisera en film, serie eller bok utifrån att andra filmer, serier och böcker gjort något. Det blir lite skyldig bara för att andra gjort dumheter. Det funkar inte enligt mig. Finns det tydliga kopplingar, samma producent, regissör eller manusförfattare? Om inte får man väl ändå se varje film, serie och bok som individuell och därmed inte kritisera dem på urval att de gemensamt skulle utgöra någon enhet."
Det var heller inte det jag skrev, eller hur.

Jag skrev att kritiken mot serien måste ses i ett vidare perspektiv. Vilket är en fullt normal utgångspunkt.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

currahee
Medlem

Inlägg av currahee » 8 juni 2013, 15:42

En intressant artikel från Svenska Dagbladet om en nyutkommen bok.

"ICKE HELT OCH HÅLLET SKALL JAG DÖ. DEN JUDISKA FRÅGAN I POLEN" av Kazimiera Ingdahl

http://www.svd.se/kultur/litteratur/fa- ... 135626.svd

/ currahee

Skriv svar