Frederick og Tacitus på History Channel
-
Hrorvendel
- Ny medlem
Frederick og Tacitus på History Channel
Jeg vil blot harcellere over, hvordan History Channel behandler to af verdenshistoriens virkeligt store, henholdvis Frederik den Store af Preussen og romeren Tacitus, forfatter til Germania. De bliver behandlet nedladende og patroniserende, fordi nazisterne 200 og 1600 år senere misbrugte dem i en dårlig sags tjeneste - men slet ikke i det omfang det fremstilles af History Channel. Fråga: Kan man tänke på Frederik den Store og Tacitus uden at associere til nazismen? JA DET SKULLE JEG DA MENE. History Channels seere er nu hjernevasket til at kombinere disse ting. Helt urimeligt angribes Tacitus for at forherlige germanere, for at underspille deres mindre gode sider - han beskriver ellers detaljeret deres urenlighed og drikkeri - endog for aldrig at have set en germaner! Der er ellers mange gode indslag på denne kanal, men de to nävnte er efter min mening simpelt hen uantagelige; det er forresten også pinligt som History Channel pröver at fremstille Frederik den Store som lidt halvskör (og naturligvis som homosexuell) og får en tysk historiker til at sige, at det slet ikke var germanere, Tacitus skrev om, men flere forskellige folkeslag - det er som at sige, at der ikke findes europäere, kun polakker, svenskere og östrigere osv. At nazisterne i meget stor stil misbrugte Richard Wagner, og det har de også lavet en udsendelse om, er mere rigtigt, men det vidste han heller ikke.
-
Hrorvendel
- Ny medlem
Re: Frederick og Tacitus på History Channel
Nu viser det sig, at det ikke er History Channel, der viser de udsendelser, men DR K - fordi de er produceret af BBC og derfor må väre gode og rigtige; det er de ikke. Den angelsaksiske historieopfattelse er subjektiv for at sige det mildt.