Fernandel

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Torin
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 december 2005, 18:27
Ort: Skattungbyn
Kontakt:

Fernandel

Inlägg av Torin » 4 december 2011, 12:26

På den svartvita tiden fanns det en filmskådespelare med namnet Fernandel.
Han spelade in flera filmer i en serie om Don Camillo.
De handlade om tiden under och efter andra världskriget i Italien.
Partisaner (kommunister) de röda fick till slut makten över den lilla staden.
Deras ledare hette Peppone.
Don Camillo som på något sätt också deltagit i befrielsekampen mot tyskarna, var katolsk präst i byn.
Jag har en bok "Don Camillo och hans lilla värld" samt "Don Camillo kommer tillbaka". Det är underbara berättelser.
Vidare har jag en film "Don Camillo" med Terence Hill, den är inspelad på senare år. Men enligt min mening går inget upp mot Fernadels versioner.
Har sökt på nätet efter var jag kan köpa Fernadels filmer, men hittar inte var de finns.
Det enda jag hittar är klipp ur filmerna på Youtube, de är på tyska, men det gör inte mig något eftersom jag behärskar det språket.

Nu undrar jag om någon av forumets deltagare kan ge mig adresse till var jag kan finna Fernandels Camillofilmer.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Fernandel

Inlägg av varjag » 4 december 2011, 12:35

Inte vet jag var filmerna kan finnas - men, liksom Torin - minns jag dem med brett leende.

Liksom alla - var Den Första - bäst. ''Don Camillo och hans Lilla Värld'' - var den svenska titeln.

Varjag

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Fernandel

Inlägg av NIL » 5 december 2011, 19:56

Dom fanns att köpa i Belgien så sent som i somras, jag kan dock inte dra mig till minnes vilka textalternativ som fanns att tillgå.

EDIT:
Dom finns hos Amazon.com:
http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss/ ... o&x=9&y=15
Äh, det löser sig.

Skriv svar