Brittisk infanteri i FrontHistoriska Föreningen!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Timofej
Ny medlem
Kontakt:

Re: Brittisk infanteri i FrontHistoriska Föreningen!

Inlägg av Timofej » 11 mars 2011, 20:04

har fått svar angående uniformen på world at war.
April. New fabric + improved pattern.

Timofej
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Timofej » 2 april 2011, 20:45

Chiltern Open Air Museum 2011

I början av Mars månad fick jag förfrågan om jag var intresserad av att deltaga på en uppvisning i England den 26-27:e Mars med en grupp som heter MECo (http://m-e-co.weebly.com/) som Ashley är med i, vilket jag genast tackade ja till. Med bara några veckor kvar innan resan började allt planeras i högsta fart, köpa flygbiljett, söka ledighet från jobb och komplettera utrustningen som felade. FHF's Brittiska avdelning gestaltar 2nd Bn Essex Regiment 1944-1945 men under uppvisningen var det BEF's (Brittish Expedition Force) återvändande till England och återupprättandet av den brittiska Armén 1940 som stod på schemat, vilket gjordes att mycket av min utrustning var felaktig för tidsperioden så det fick fixas i en hast, slutresultatet blev att jag representerade ett förband ur Gordon Highlanders, vilket enligt Ashley var valt för att förklara min accent! (Där var tydligen en del personer som trodde jag var skotte, så Ashley var inte helt fel ute!)

När allt väl var ordnat så var det bara att vänta på att helgen skulle komma, vilket den till slut gjorde och jag påbörjade min resa till Stanstedt Airport via Kastrup,Köpenhamn. Resan dit var utan problem och på fredag vid 13-tiden möttes jag o Ashley upp för första gången i Stratford och den sista packningen in i hans ambulans som han skulle ha med påbörjades och mat o dryck inhandlades. Efter vad som kändes en evighet skumpandes i en 1943årsmodell ambulans genom Greater London kom vi äntligen ut på landsbygden och COAM (http://www.coam.org.uk/) där jag genast fick stifta bekantskap med ett glatt gäng och resande av brittiska Armétält.

Resten av fredagen gick åt att få in all utrustning i tälten, ordna display och sen umgänge med mina nya bekantskaper i MECo och reenactors från andra föreningar som kom över till vårt tält.

Lördagsmorgonen bevittnade en utökande skara av reenactors och även MECo gruppen utökades med ytterligare personer och kl 10 öppnades museet och civila åskådare började droppa in och nyfiket titta på vår display.

Bild
MECo's medlemmar och jag under COAM 2011. fotograf Dez Smith

Vår display var som jag nämnde tidigare återträningen och återskapandet av den brittiska Armén efter evakueringen från Dunkerque/Dunkirk sommaren 1940 och bestod av 3 tält plus ett öppet mattält. Vi genomförde utbildning i vapenhantering, exercis och patrullering inför besökarna och när vi inte genomförde något moment så umgicks vi runt mattältet eller var runt och tittade på andras displayer.
Under dagen kunde besökarna gå en guidad runda kallad "War path" där Lee, organisatören av hela eventet guidade besökarna genom displayerna där vi genomförde uppvisning i hantering av Bren kulsprutegevär.

Bild
Gary och Matt bemannar Bren Kulsprutegevär under uppvisning. Fotograf Ashley Elliot

Något annat som var väldigt uppskattat var vår march genom området med spikskodda marchkängor, vilket ger ett väldigt skarpt ljud av sig på grus!

Bild
MECo på march. Fotograf Barry James Wilson

Under dagen hade vädergudarna vakat över oss och vi hade endast fått någon enstaka regndroppe innan det klarnade upp helt till ett väldigt bekvämt väder vilket var väldigt välkommet både för oss och besökarna! När klockan slog 17 stängde museet och vi kunde börja koppla av och umgås lite mer och under kvällen firades Simon som fyllde 21 år.

Söndagen blev en repetition av lördagen förutom att nu var det ännu varmare, så under dagen gick många av oss över till att gå i skjortor och njuta av det fina vädret. Att det var fint väder märktes även på besöksantalet för under söndagen var där betydligt fler besökare än under lördagen. När vi var ute på patrull så gick vi ner till våra "kollegor" som hade en reträtt till dunkerque display och vi hamnade mitt i deras uppvisning tillsammans med 2/5th Queens där vi fick springa från Stuka plan som simulerades med explosioner i terrängen!

Vid slutet på dagen när museet stängt så var det dags att packa ihop allt och börja säga adjö till alla, vilket jag får erkänna var tungt efter en så rolig helg!
Men till slut var allt inpackat i ambulansen och Ashley och jag skumpade tillbaka mot London med ett stop för att få lite mat i magen på Kentucky Fried Chicken. Väl hemma hos Ashley blev det en snabb genomgång av dom tagna bilderna och sen var det sova som gällde, men redan efter några timmar var det upp igen för att hinna till Stanstedt och flyget till Kastrup,Köpenhamn och sen tåg hem till ljuva Sverige.

Helgen har varit full av intressanta lärdomar och ännu intressantare personer och jag ser fram emot nästa års COAM och att få träffa MECo's medlemmar igen på Beltring i sommar!

För att se fler bilder från COAM 2011 besök http://www.wwiireenacting.co.uk/forum/v ... 29&t=67731.

Text: Corpral Perkin. Bilder: Barry James Wilson, Ashley Elliot, Dez Smith.

Timofej
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Timofej » 7 september 2011, 18:41

Brittiska avdelningen i FHF fortsätter växa!

Efter en regnig sommar kommer här en updatering av vad som hänt sen senast:
  • Jag och Ashley var som sagt över i England i våras på COAM, jag har skrivit en artikel om det som finns att läsa här http://reenactor.se/FHF/chiltern.html
  • Vi genomförde vår träff i Bockaby i April som var väldigt givande, kul att äntligen få lufta uniformen i fält och umgås med dom andra föreningarna. Blev tyvärr inte så många bilder tagna men dom få som togs hittas här:
    http://reenactor.se/FHF/2011_april.html
  • Sista helgen i augusti var vi i Strömsnäsbruk utanför Markaryd på ett event som kallades för Tysktåget. Fokusen låg på den tyska permittenttrafiken genom sverige under kriget men vi allierade fick även vara med på en hörna och visa upp oss, och det blev betydligt fler bilder den här gången! Gå hit: http://s367.photobucket.com/albums/oo12 ... k%20Taget/ för att se bilderna!
  • Vi är nu uppe i 6 aktiva som är fullt utrustade och planerna inför hösten är en privat fältträff sista helgen i oktober utanför Örebro där vi ska återskapa frontlivet i värnen i Holland hösten 1944 med 6 närvarande på brittiska sidan.
Vi siktar självklart på att växa mer så är Du intresserad så tveka inte att kontakta mig via PM eller mail!

Timofej
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Timofej » 10 mars 2012, 19:18

Då var det dags för en lägesrapport igen känns det som!

Som jag nämnde i föregående post skulle vi ha en träff i Örebro under hösten och den genomfördes 28-30 Oktober och det var en mycket uppskattad helg med värngrävande och patruller. Pvt Collins har filmat från träffen med 8mm film och nedan kan ni ta del av resultatet:
http://www.youtube.com/watch?v=Tlps0nBo1HA&

Passa även på att besöka vår hemsida och se bilderna från träffen: http://reenactor.se/FHF/11_10_essex.html

Vintern har varit väldigt passiv tyvärr, men nu kommer våren och aktiviteten drar igång igen!

Vi började året med liten endags umgänge för att vädra ut uniformerna och umgås lite och passade även på att ta lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Vad som ligger framför oss nu är utbildningsträff sista helgen i April med mycket drillande i alla dess former för att följas av en fältträff i Bockaby, Beyond Nijmegen som utspelar sig runt Elst- Nijmegen området under Operation Market-Garden och kommer genomföras med ett antal föreningar den 8-10 juni.

Efter Beyond Nijmegen är det dags igen i Augusti med offentligt arrangemang i Danmark för att sedan ha en fältträff i September igen. Så som ni ser så rullar det på, och vill ni bli medlem i den Britiska avdelningen så tveka inte att kontakta oss via mail på fhfreenactor@gmail.com!

Skriv svar