Total War - Shogun 2

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Total War - Shogun 2

Inlägg av Dûrion Annûndil » 14 mars 2011, 13:41

... släpps nu i veckan. Vad jag sett runt 15:e mars. Tillbaka till grunden för Total War-serien. :)
Man försöker väl kombinera allt som varit bra i den mellanliggande serierna, men som vanligt när man försöker åstadkomma ALLT så får vi väl se hur det artar sig i slutändan.

http://www.totalwar.com/shogun2

LasseMaja
Redaktör emeritus

Re: Total War - Shogun 2

Inlägg av LasseMaja » 14 mars 2011, 14:22

Shogun 1 var ju en minnesvärd höjdpunkt för mitt spelande. Hoppas 2:an blir så bra som den skulle kunna bli!

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 14 mars 2011, 23:34

Med tanke på att Empire Total War var ett fiasko för köparen så är jag väldigt skeptisk till Shogun. Trenden har varit stadigt mot spel med bättre grafik men konstant sämre spelvärde som plågas av buggar och spelmotorhaverier

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 15 mars 2011, 00:06

Någon som spelat något demo eller liknande som kan komma med synpunkter?

oxford
Tidigare medlem

Inlägg av oxford » 19 mars 2011, 11:50

Jag har spelat full versionen.

Efter ETW och NTW så lovade jag mig att aldrig mer köpa ett TW spel igen, speciellt med tanke på hur ohistoriskt Sverige var behandlat i de spelen.

Men trots det så köpte jag Shogun 2 på samma dag som realesen.

Och det var riktigt bra! Faktiskt så bra att jag började googla Japansk historia från den här tiden, och bestämde mig för att se mina gamla Kurosawa filmer igen.

AI är ganska duktig och fintar en ibland, spelet har fått ett nytt djup som ETW och NTW saknade.

Klart det bästa Total war spelet hittills.

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem

Inlägg av MoparMadness » 22 mars 2011, 05:09

Har inte köpt något spel i serien sedan en gång Shogun 1 (som av en tillfällighet sitter här i cd-stället bredvid, ospelbart på nyare datorer), så jag förhandsbokade spelet obesmittad av senare års sumpade chanser. Hittills positivt överraskad, men har inte vågat mig på MP än, det brukar vara dåligt för ens självkänsla.
"Anyone who runs, is a VC. Anyone who stands still, is a well disciplined VC."

DoktorRainbow
Provmedlem

Inlägg av DoktorRainbow » 22 mars 2011, 13:33

Ja, jag måste hålla med. Har provat flera av Total War spelen, men de har alltid kännst för "Arkadiga" för mig.

Men Total War: Shogun 2 är faktiskt riktigt shysst tycker jag! Det finns ett djup som jag tycker saknas i de förra spelen. Negativt så är programmeringen fortfarande extremt grafik-krafts hungrig, trots att det inte händer mycket på skärmen, men det hör väl till standard dessa dagar. Tacka vet jag the Half-life engine! Hoppas något liknande kommer igen så mitt grafikkort inte behöver bli över 100 grader varmt. :D (nVidia GTX280)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 26 mars 2011, 19:09

Kapten_Gars skrev:Trenden har varit stadigt mot spel med bättre grafik men konstant sämre spelvärde som plågas av buggar och spelmotorhaverier
En sann spådom, grafiken är jättefin men spelet har en tendens att krascha ibland, antingen för att nån liten film ska spelas upp när någon ny enhet producerats för första gången eller för att man ska ladda inför eller efter ett slag.
Sen är manualen värdelös, den förklarar typ ingenting. Istället finns de en inbyggd encyclopedia i spelet, men även om den berättar mycket så fattas det enklare detaljer som hur man får missilenheter att angripa i närkamp!

Trots det så är det mycket roligt, för det är verkligen en fulländad version av Shogun Total War! Spelkänslan sitter där.

Sen finns det en och annan ohistorisk detalj, som dock kanske förhöjer spelets karaktär: Trots att de inte fanns än på den här tiden så kan man producera Geisha. De största borgarna har en specialenhet som bara försvarar vid belägring: kvinnliga samurajer (Onna Buschi). Och trots att de är en myt så finns naturligtvis Ninja. Och då inte bara som lönnmördare, utan även som specialenheter på slagfältet!

Men det är beroendeframkallande i alla fall.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 mars 2011, 14:05

Dûrion Annûndil skrev:hur man får missilenheter att angripa i närkamp!
Igår upptäckte jag äntligen att det finns en knapp för det på enhetens porträtt! Ibland är man blind.
Jag hade fått för mig att man i tidigare versioner tryckt in SHIFT för att sen högerklicka melee-anfall.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 29 mars 2011, 01:26

Steam har äntligen laddat ner patchen. Hoppas det hjälper.

Skriv svar