Simon Scarrow och krigsmaskiner.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Simon Scarrow och krigsmaskiner.

Inlägg av Ja77 » 12 februari 2011, 22:21

Håller på att läsa Simon Scarrow silverörnen serie (Handlar om romarnsa invasion av England) Men jag undrar var verkligen romerska krigsmaskiner så effektiva som det ger sken i boken.

Gång på gång poängteras vikten av dessa krigsmaskiner och deras effektivitet (som eldunderstöds vapen under anfall)

Kan förstå att när en romersk Legion kastar ett par 1000 kastspjut gör det stor skada/oreda på fienden. Men kan romerskt "artilleriet" i from av barlistor/katapulter göra "märkbar"skada på en fientlig arme på flera 1000 tals man. Tycker eldhastigheten borde vara alldeles för långsam för att kunna göra mer än irritera en arme av den storleken. Hur stor var den mobila artilleri trossen för en Legion under den tiden.

Anledningen varför jag frågar är för Scarrow verkar var ytterst historisk noggrann när det gäller romersk taktik men ger ett intryck av att det romerska "artilleriet" var ohyggligt effektivt. Kan inte tänka mig att en "järnpil" från en balista kan "bryta ner" en palissad, eller har något gått förlorat i översättningen.

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Re: Simon Scarrow och krigsmaskiner.

Inlägg av Uruk-Hai » 22 februari 2011, 23:06

Håller också på med den serien.

Jag undrar varför det stora armborsten används mot enskilda soldater?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28889
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Simon Scarrow och krigsmaskiner.

Inlägg av Hans » 22 februari 2011, 23:22

Jag har inte läst någon av böckerna men förglöm inte den psykologiska effekten. Om en hop av mer eller mindre organiserade milismän som aldrig stött på något mer avancerat än kastspjut och pilar plötsligt får en 'magisk' jättepil som i.o.f.s. bara har ihjäl enstaka börjar man undra.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Re: Simon Scarrow och krigsmaskiner.

Inlägg av Uruk-Hai » 23 februari 2011, 21:19

Kan tänka mig att kraften är så stor att det inte finns en sköld i världen som stoppar den eller någon som kan hålla emot bakom skölden?

Skriv svar