Törni-Yrke Soldat eller Den glömda soldaten

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
AceSixx
Ny medlem

Törni-Yrke Soldat eller Den glömda soldaten

Inlägg av AceSixx » 9 december 2009, 00:27

Hallå!
Jag är på väg att beställa en bok, men har svårt att välja ( nej jag har inte råd med bägge). Undrar om någon läst Lauri Törni-Yrke soldat och/eller Den glömda soldaten?
Någon som kan rekomendera någon av böckerna?
Någon som läst båda och föredrar den ena boken framför den andra?
Tacksam för tips o råd i min beslutsångest :D

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Re: Törni-Yrke Soldat eller Den glömda soldaten

Inlägg av Wooster » 9 december 2009, 09:26

Har tyvärr inte läst någon av dem, men enligt vänner (utanför forumet) som har läst dem är båda väldigt bra. Törni-boken är en mer spektakulär historia än Sajer, medan Sajer mer skildrar frontvardagen under andra världskriget som jag förstått det.

Det finns en tråd om Sajers bok, samt en recension av samma bok.

Ett tips är att kolla efter böckerna på antikvariat - har åtminstone sett exemplar av SMBs upplagor av "Den Glömda soldaten" några gånger i antikvariatshyllan.

AceSixx
Ny medlem

Inlägg av AceSixx » 9 december 2009, 13:41

Tack för tråden och rescentionen Wooster :D Ja då kanske jag blir nöjd iaf, beroende på vilken bok jag köper. Läste dock någonstans att det var många stavfel i Törni boken, men det kan jag leva med.
Kommer nog förr eller senare ändå skaffa båda böckerna....men beslutsångesten i mitt val står fortfarande kvar. Läste också någonstans att det är rikt med arkivbilder i Den glömda soldaten, och sånt är alltid intressant tycker jag, men å andra sidan är jag väldigt intresserad av finlands historia och soldaterna som kämpade för Finland.....fast nästan lika intresserad av Tyskland....usch vilket svårt val. :?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 9 december 2009, 21:06

Inget av fotona i "Den glömde soldaten" visar Sajer, utan de är av skiftande ursprung.

AceSixx
Ny medlem

Inlägg av AceSixx » 9 december 2009, 22:02

Ok. Det var lite synd. Men det kanske iaf lutar åt den, även om jag inte bestämt mig. Har surfat runt lite och inte hittat mycket om Törni boken, har däremot hittat en del positiva omdömen om "Den glömda Soldaten".
Föresten, någon som vet om "Frontsvin" fortfarande går att få tag i? Har inte hittat den i bokäffärer eller nätsidor typ bokus etc...

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 10 december 2009, 22:22

AceSixx skrev:Ok. Det var lite synd. Men det kanske iaf lutar åt den, även om jag inte bestämt mig. Har surfat runt lite och inte hittat mycket om Törni boken, har däremot hittat en del positiva omdömen om "Den glömda Soldaten".
Föresten, någon som vet om "Frontsvin" fortfarande går att få tag i? Har inte hittat den i bokäffärer eller nätsidor typ bokus etc...
Frontschwein finns på Adlibris http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170400520

AceSixx
Ny medlem

Inlägg av AceSixx » 10 december 2009, 23:20

Tackar wooster :D

Axial
Medlem

Inlägg av Axial » 11 december 2009, 20:41

Alla tre böckerna är enligt mig läsvärda.

Den stora skillnaden mellan boken om Törni och Sajers bok skulle väl främst vara att Lauri Törni - yrke soldat är skriven om honom efter hans död medan Den glömde soldaten är skriven av Sajer.

Min uppfattning, utifrån ovanstående, är att boken om Törni får ett något mer torrt, akademiskt innehåll och språk, medan Sajers berättelse är självupplevd och (naturligtvis) något mer subjektiv.

Bägge böckerna är enligt mig läsvärda, men man ska nog ha ovanstående i åtanke när man tolkar innehållet i böckerna.

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 20 juni 2010, 10:14

Jag gick med i SMB för något halvår sedan och fick nu för mig att läsa en av välkomstböckerna jag valt, just den om Lauri Törni. Det är inte utan problem som den läsningen pågår. I mina ögon är boken dåligt översatt och har bristande grammatik och meningsuppbyggnad. Innehållet i sig är intressant men det blir inget flyt i läsningen och många gånger får jag stanna upp för att försöka tänka ut vad som verkligen avses med det som står skrivet. Är det bara jag som upplever boken på detta sätt?

Användarvisningsbild
Darius
Medlem

Inlägg av Darius » 21 juni 2010, 10:36

Jag har läst boken och för mig var det en känsla av att det fanns stycken som översatts och sedan satts ihop med andra så att avgränsningarna försvinner, lite som du skriver att ibland fick jag stanna upp och nästan sätta punkt själv för att få till meningarna.

Sedan fanns det även tillfällen när det rullade på ett bra tag och jag kom in i boken för att sedan stöta på ett område där jag var tvungen att lyfta blicken ett tag och tänka. Tyvärr inträffade det titt om tätt vilket gjorde att denna bok lästes väldigt stötvis under en längre period.

Skriv svar