Historiska fel i Tudors

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Historiska fel i Tudors

Inlägg av Markus Holst » 31 maj 2010, 22:32

Jag följer lite halvhjärtat TV-serien Tudors och måste reta mig på de brister i den jag finner, även om den väl huvudsakligen är bra.

1) Frånsett att de som i nästan alla historiska filmer rider med moderna (rostfria) bett och huvudlag, rider de här även i moderna engelska saldar. Jag har svårt att tro att det fanns sådana i England under renässansen

2) Vid åtskilliga tillfällen stoppar riddarna ner sina svärd i marken, med spetsen först. Jag har svårt att tro att man hanterade ett så dyrt vapen så slarvigt! Hur stor är inte risken att man träffar en sten?

Nu är ju hästar och blankvapen lite av mina specialområden varför jag aklktid irriterar mig på sådan thär i alla historiska filmer. Vilka brister hittar ni i Tudors?

Camilla.dk
Medlem

Re: Historiska fel i Tudors

Inlägg av Camilla.dk » 31 maj 2010, 23:01

Kostumerne er grotesk dårlige, omend de virkede lidt bedreend vanligt i aftenens afsnit. Jeg opgav at se den hele fordi jeg blev så irriteret på dragtdelen: hovedtøjer fra forskellige historiske perioder lige fra middelalder til barok, halvnøgne damer og noget der ser ud til at være inspireret af filmen Camelot. Ej det må kunne gøres bedre.

En del af dragterne er faktisk lånt fra tidligere engelske storproduktioner, men tilsyneladende er de ikke i stand til at sammensætte det med det rigtige tilbehør i The Tudors.
Der er faktisk en ret interessant sammenstilling om nogle af de lånte dragter: http://www.youtube.com/watch?v=p5HbP67R6NU

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 1 juni 2010, 01:16

Vore det inte enklare att ha en tråd med rubriken "Historiska rätt i Tudors"? Den borde bli ganska kort...

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 6 juni 2010, 20:40

B Hellqvist skrev:Vore det inte enklare att ha en tråd med rubriken "Historiska rätt i Tudors"? Den borde bli ganska kort...
heh sandsynligvis

Apropos dragterne fandt jeg denne side, der heller ikke er ligefrem begejstret for kostrumedelen: http://glvalentine.livejournal.com/1727 ... ad=2091178

Skriv svar