"Miracle at St Anna"

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

"Miracle at St Anna"

Inlägg av B Hellqvist » 16 juni 2008, 00:34

En ny film av Spike Lee kommer att ha premiär i USA sent i år. Den handlar om soldater i den amerikanska 92:a infanteridivisionen, som bestod av svarta soldater. Handlingen centreras runt en SS-massaker i en italiensk by. Trailer här. Ser välgjord ut, men jag trodde att amerikanska M3 halftracks tjänat ut som tyska SdKfz för 30 år sedan...

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Re: "Miracle at St Anna"

Inlägg av Uruk-Hai » 20 juni 2008, 00:32

Kanske därför han har gnällt på Clintan för att få mer uppmärksamhet för sin egen rulle.

Av trailern att döma så tror jag inte att den tyska krigsmakten kommer att skildras lika realistiskt som det har börjat göras på senare tid utan vi är tillbaka till Patton Pansargeneralen´s typ av skildring.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 23 juni 2008, 13:18

Verkar intressant. Var det inte 92:a divisionen som hade väldiga diciplin problem, främst beroende på sina egna rasistiska vita officerare?
Jo Halftracken är ju inte ett bra tecken.....kunde man inte försökt framställa dem som erövrad krigsmateriel om nu inte har några Hanomags?

Sonderling

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 28 september 2008, 00:14

Filmen har haft premiär i USA nu. Recensenter och publik är rätt oeniga; en del tycker att filmen är för lång, spretig och tunn, medan andra hyllar den.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 1 oktober 2008, 07:47

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/w ... 853669.ece

Spike Lee har tydligen retat upp gamla Italienska partisaner.

Sonderling

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 28 mars 2010, 23:03

Jag såg den härom kvällen (det lokala varuhuset igen). Jag tyckte den var spännande, och definitivt bättre än vad jag hade väntat mig.

Nästan som en deckare... det mångbottnade berättandet som endast gav en pusselbit åt gången om vad som hade hänt och vem som hade gjort vad - gjorde att jag hölls klistrad vid soffan under hela tiden.

(Det kan ju vara att det faktum, att jag inte är så instuderad på krigshandlingarna i Italien, påverkade) :D

Men ändå, positivt betyg. Noterade de amerikanska half-trackarna, visserligen, men de var småpotatis i helheten. :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 7 april 2010, 12:05

Har oxå inhandlat filmen till ett billigt pris på den lokala stormarknaden men herregud 2.34 lång när ska en stackars småbarnsfar orka se den?
Får nog se den som "mini-serie" tror jag.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 12 april 2010, 12:36

Såg filmen i helgen. Blev positivt överaskad och slutet är lite tårdrypande och det menar jag inte på ett dåligt vis.
Kan lugnt erkänna att det var den tyskmålade halftracken som avskräckt mig från att se filemn innan (och längden på filmen). Kunde inte nån klottrat sidorna fulla med ord som ”beutespanzer” eller på tyska följande mening ”we-kicked-yankee-ass-at-Anzio-and-all-we-got-was-this-crummy-panzer”.

Sedan undrar man ju varför man står mitt i en flod och lyssnar på propaganda sändningar. Scenen känns igen från flera filmer och jag har alltid undrat om soldater verkligen lyssnar på sånt skit.

Annars rekommenderar jag filmen och det märks att man intervjuat svarta veteraner för mycket av dialogen känner jag igen från vad jag har läst om afro-amerikanska soldaters upplevelser.
92 divisionen ”buffalo soldiers” har fått ett rykte om sig att ha dålig disciplin men med tanke på att de plågades av rasistiska officerare, så var det inte så konstigt. Andra afro-amerikanska enheter som inte hade de problemen och gjorde bättre ifrån sig.

Mitt ex av filmen var däremot dåligt översatt och jag förstod att översättaren hade problem med att förstå sydstats-engelska. Bara så ni vet betyder ”gritts” inte ”grönsaker” utan det är en slags mannagrynsgröt.

Sonderling

Skriv svar