Filmatisering av Berlinblockaden?
Filmatisering av Berlinblockaden?
Det verkar inte finnas någon spelfilm om Berlinblockaden 1948, bara en samtida dokumentär: http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_ ... %28film%29
Borde inte någon Hollywoodregissör sätta tänderna i berättelsen om luftbron till Berlin? Den borde vara ett perfekt familjeäventyr, med en massa flygplan och ett lyckligt slut, men inget våld.
Borde inte någon Hollywoodregissör sätta tänderna i berättelsen om luftbron till Berlin? Den borde vara ett perfekt familjeäventyr, med en massa flygplan och ett lyckligt slut, men inget våld.
Re: Filmatisering av Berlinblockaden?
"The Big Lift" (1950) med bland annat Montgomery Clift.
/ currahee
/ currahee
Tack för tipset, jag ska försöka få tag på den.
Verkar extra spännande att den visades bara två år efter händelsen.
Verkar extra spännande att den visades bara två år efter händelsen.
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
Var det den som gick i tv för några år sedan? Den var väldigt bra, och särskilt det att Stalin och Truman talade tyska, för omväxlings skull.
Jurgen Wullenwever skrev:Var det den som gick i tv för några år sedan? Den var väldigt bra, och särskilt det att Stalin och Truman talade tyska, för omväxlings skull.
Som kanske framgår av min profil (Ort: Utrikes) så följer jag inte vad som sänds på svensk TV
Stalin och Truman tyska - jag säger bara att det var en rackarns tur att Hollywood inte hann med 'Der Untergang' innan tyskarna
MVH
Hans
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
Jo, jag är ganska säker på att det är den, och tycker mig känna igen personerna, fast jag är litet ansiktsblind. När jag tänker på det så undrar jag om det var sant att hon fick barn med amerikanen, eller om det bara hittades på för att dramatisera det hela.
Tack för den Luftbrücken, Hans. Mycket intressant. Det blir att hålla koll på DVD-diskarna. 
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Jo den var bra även om jag tyckte det var ett orealistiskt kärleksförhållande. Förresten pratade Stalin tyska med rysk brytningJurgen Wullenwever skrev:Var det den som gick i tv för några år sedan? Den var väldigt bra, och särskilt det att Stalin och Truman talade tyska, för omväxlings skull.
Sonderling
- Torbjörn Holmgren
- Medlem
- Kontakt:
http://www.youtube.com/watch?v=T_HcqkHRmygKnurd skrev:Tack för tipset, jag ska försöka få tag på den.
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)